لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

ابراز اميدواری آمانو به نتيجه بخش بودن مذاکرات در ايران


يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز يکشنبه ۱۹ آبان در آستانه سفر به تهران ابراز اميدواری کرده است که مذاکراتش در روز دوشنبه با مقامات ايرانی نتايجی جدی و واقعی در راستای پيشبرد تحقيقات آژانس در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای آمانو که درفرودگاه وين به هنگام عزيمت به ايران صحبت می کرد، گفته است که هدف سفرش بررسی پيشنهاد ماه گذشته ايران است که شامل برداشتن «گام های عملی برای تقويت» همکاری دوجانبه بين ايران و آژانس خواهد بود.

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی تصريح کرده است: ما در حال نزديک شدن به نقطه بسيار مهمی هستيم.

طبق اين گزارش مذاکرات آژانس و ايران در سطح ديگری از مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ است که بامداد روز يکشنبه بدون دستيابی به توافق در ژنو پايان يافت. هدف مذاکرات آژانس با ايران دستيابی به راه حلی برای راستی آزمايی در خصوص ماهيت برنامه هسته ای ايران است.

رويترز اضافه می کند در صورتی که توافقی بين ايران و آژانس در جريان سفر آقای آمانو به تهران حاصل شود، اميدورای ها برای دستيابی به توافق بين ايران و گروه ۱+۵ در دور آتی در ۲۹ آبان ماه افزايش خواهد يافت.

يوکيا آمانو گفته است:«اميدوارم ملاقات (با مقام های ايرانی) نتيجه ای واقعی در خصوص نحوه حل مسايل باقيمانده و همچنين اطمينان حاصل کردن از اين که برنامه هسته ای ايران کاملا صلح اميز است،‌ در بر داشته باشد.»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران اين اتهام را رد می کند. اما آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش های مختلف خود طی سال های اخير گفته است که نمی تواند صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته ای ايران را تاييد کند.

ديپلمات ها به خبرگزاری رويترز گفته اند که آقای آمانو يک سفر ناموفق در بهار سال ۲۰۱۲ و در زمان رياست جمهوری محمود احمدی نژاد به ايران در کارنامه خود دارد و احتمالا تا از دستيابی به يک توافق جدی مطمئن نشده باری ديگر به تهران سفر نمی کرد.

در همين حال منابع نزديک به هيات مذاکره کننده ايران با آژانس به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفته اند:« که به طور قطع در مذاکرات فردا با حضور آمانو دو طرف توافق‌نامه همکاری جديدی را امضاء می‌کنند.»

علی‌اکبر صالحی،‌رييس سازمان انرژی اتمی ايران هفته گذشته با اشاره به دعوت از يوکيا آمانو برای سفر به تهران گفته بود: «در مذاکرات قبلی ايران با آژانس که ۶ و ۷ آبان در وين برگزار شد دو طرف بر روی کليات يک توافق به تفاهم رسيدند و قرار شد توافق را مرحله‌بندی کنند.»

آقای صالحی اضافه کرده بود:«دو طرف خواسته‌هايی دارند و از سوی آژانس درخواست‌ها مربوط به فعاليت‌های گذشته، حال و آينده هسته‌ای ايران است که قرار شد در چارچوب توافق مورد تفاهم اين مسائل از يکديگر جدا شوند و ابتدا به مسائل مربوط به حال پرداخته شود و سپس به سوالات و مسائل ديگر می‌پردازيم.»
XS
SM
MD
LG