لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

استقبال آرژانتین از حکم تعقیب بین المللی مقام های ایرانی


پلیس بین الملل علی فلاحیان، وزیر دفاع در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی را درفهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است
پلیس بین الملل علی فلاحیان، وزیر دفاع در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی را درفهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است

رسانه های آرژانتين از تصميم مجمع عمومی پليس بين المللی يا اينترپل، که چهارشنبه در مراکش با دوسوم آرا بر حکم تعقيب ۵ تن از مقامات جمهوری اسلامی ايران و يکی از اعضای برجسته حزب الله لبنان را به اتهام مشارکت در بمب گذاری در مرکز همياری يهوديان بوئنوس آيرس صحه گذاشت، استقبال کردند.



مجمع عالی پليس بين المللی با درخواست دولت و مقامات قضايی آرژانتين که خواهان صدور «اخطار قرمز» برای برخی از مقامات جمهوری اسلامی ايران شده بودند با رای مثبت دوسوم از ۱۱۸ کشور حاضر در اين نشست موافقت کرد.


علی فلاحيان، وزير سابق اطلاعات، محسن رضايی فرمانده پيشين سپاه پاسداران، احمد وحيدی فرمانده سابق نيروی قدس، محسن زمانی رايزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در بوئنوس آيرس در زمان بمب گزاری در مرکز همياری يهوديان اين شهر در ژوئيه سال ۱۹۹۴ ميلادی، احمدرضا اصغری، کارمند سابق همين سفارت و عماد مغنيه از اعضای برجسته حزب الله لبنان از اين پس به محض ورود به هرکدام از کشورهای عضو اينترپل با خطر بازداشت و تحويل به آرژانتين مواجه هستند.


مجمع عالی پليس بين المللی با تقاضای صدور اخطار قرمز برای رييس جمهور سابق اکبر هاشمی رفسنجانی، وزير خارجه آن زمان علی اکبر ولايتی و سفير جمهوری اسلامی ايران در دهه ۹۰ ميلادی در آرژانتين هادی سليمان پور مخالفت کرد.


کلارين، مهم ترين روزنامه بوئنوس آيرس ضمن ابراز خوشنودی از تصميم پليس بين المللی، دولت ونزوئلا که نماينده اش در زمان رای گيری مجمع عمومی را ترک کرد شديدا مورد انتقاد قرار می دهد.


کلارين می نويسد تنها نماينده پاکستان قبل از رای گيری در مخالفت با اخطار قرمز برای مقامات ايرانی، رشته سخن را به دست گرفت و خواهان يافتن راه حلی دوستانه برای اين بحران شد.


لوييس گرين والد، رييس کنونی آميا يا مرکز همياری يهوديان آرژانتين در گفت و گو با کلارين از تلاش های نستور کرشنر، رييس جمهوری کنونی اين کشور، که در جريان آخرين مجمع عالی سازمان ملل متحد خواستار همکاری جامعه جهانی و جمهوری اسلامی ايران برای دستگيری مظنونين به مشارکت در بمب گذاری در آميا شده بود را تعيين کننده دانست.


  • با تصويب اين اخطار قرمز ، دولت جمهوری اسلامی ايران در صورتی که باز هم از همکاری با ما سرباز زند، عملا جامعه جهانی را در مقابل خود خواهد يافت
قاضی پرونده انفجار آمیا

او گفت:«البته اين برگه های اخطار قرمز اولين گام است و بايد تلاش ها برای دستگيری اين افراد و تحويل آنها به دستگاه قضايی آرژانتين را ادامه داد».


کلارين در ادامه به نقل از يکی ديگر از رهبران جامعه يهوديان آرژانتين می نويسد تصميم مجمع عالی اينترپل پيروزی بزرگی برای ملت آرژانتين و دستگاه قضايی اين کشور است.


کلارين تصميم اينترپل مبنی بر صدور اخطار قرمز برای برخی از مقامات جمهوری اسلامی ايران را گام ديگری در جهت مبارزه با تروريسم بين المللی ارزيابی می کند.


لاناسيون در گزارشی از مراکش می نويسد ۱۹ عضو هيات جمهوری اسلامی ايرانی در اين اجلاس تا ساعتی قبل از رای گيری با مراجعه به تک تک نمايندگان کشورهای عضو سعی کردند توافق آنها را برای مخالفت يا عدم حضور در رای گيری جلب کنند.


لاناسيون می نويسد نمايندگان جمهوری اسلامی ايران حتی شبانه به اطاق های نمايندگان در هتل ها مراجعه کردند تا بلکه بتوانند از تصويب اخطار قرمز برای مقامات شان جلوگيری کنند.


قاضی آرژانتينی پرونده آميا، رودولفو کانی کوبا کورال به لاناسيون می گويد با تصويب اين اخطار قرمز دولت جمهوری اسلامی ايران در صورتی که باز هم از همکاری با ما سرباز زند، عملا جامعه جهانی را در مقابل خود خواهد يافت.


آلبرتو نيسمان دادستان کل آرژانتين به لاناسيون می گويد مجمع عالی اينترپل با صدور احکام قرمز بر تحقيقات ما در رابطه با فاجعه آميا که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن بيش از ۳۰۰ نفر شد، صحه گذاشت.


آلبرتو نيسمان که برای شرکت در اين نشست در مراکش به سر می برد در ادامه گفت و گويش با لاناسيون می افزايد :«لابی های جمهوری اسلامی ايران با شکست مواجه شد و نتوانست به مانعی در راه دستيابی به حقيقت تبديل شود».


محسن بهاروند کاردار سفارت جمهوری اسلامی ايران در بوئنوس آيرس با لاناسيون می گويد:« کشورهای عضو پليس بين الملل به هيچ وجه ملزم به اجرای تصميمات اين نهاد نيستند و در هر صورت جمهوری اسلامی ايران هرگز اين افراد را بازداشت نخواهد کرد».


دولت جمهوری اسلامی ايران هرگونه مشارکت مقاماتش در بمب گذاری در مرکز همياری يهوديان بوئنوس آيرس را رد کرد، و اخيرا برای قضات آرژانتينی که مسئوليت اين پرونده را دارا هستند احکام تعقيب و بازداشت بين المللی صادر کرده است.


XS
SM
MD
LG