لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

درخواست عنان از اعضای شورای امنيت برای اتخاذ موضع واحد درباره سوريه


کوفی عنان، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه نتايج ماموريت خود در اين کشور را «نا اميد کننده» توصيف کرد و از اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد خواست به منظور متوقف کردن خشونت ها در سوريه، موضع واحدی را در اين خصوص اتخاذ کنند.

کوفی عنان جمعه در جلسه ای پشت درهای بسته از راه ويديو کنفرانس، گزارشی از ماموريت خود در سوريه و نتايج گفت و گو با مقام های اين کشور را ارائه داد. او هفته گذشته دو روز را در سوريه گذرانده بود و با بشار اسد رئيس جمهور و شماری ديگر از مسئولان اين کشور ديدار و گفت و گو کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز ، ديپلمات هايی در شورای امنيت که خواستند نامشان فاش نشود، گفته اند، کوفی عنان به اعضای شورای امنیت تاکيد کرده که هرچه سخن آن ها برای پشتيبانی از تلاش هايش برای متوقف کردن خشونت ها در سوريه متحدتر و قوی تر باشد، فرصت ها برای دستيابی به توافق بيشتر می شود.

يکی از ديپلمات ها نيز گفت که کوفی عنان پاسخ دمشق به پيشنهادهای شش بنديش را تا کنون «نا اميد کننده» توصيف کرد اما در عين حال تاکيد کرد که تيم ديپلماسی اش به گفت و گو های خود با دولت سوريه ادامه خواهد داد.

او با خروج نيروهای نظامی سوريه پس از حضوری ۳۰ ساله در لبنان در سال ۲۰۰۵ در پی قطعنامه شورای امنيت را نشان از آن دانست که دمشق درمقابل قطعنامه های شورای امنيت عقب نشينی می کند.

روسيه و چين تا کنون دو قطعنامه شورای امنيت را که خشونت های دولت سوريه را محکوم می کرد، وتو کرده اند.

بشار اسد می گويد که نخست بايد مخالفان مسلحش اسلحه خود را زمين بگذارند. اما آمريکا، اروپا و کشورهای عربی خليج فارس می گويند بشار اسد که ارتشی به مراتب بزرگتر و نيرومندتر از مخالفان دارد، بايد گام نخست را بردارد.

مخالفان مسلح بشار اسد عمدتا جدا شدگان از ارتش سوريه در جريان ادامه اعتراض های يک ساله هستند که گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تشکيل داده اند.

ايجاد مناطق امن

چند ساعت پيش از ارائه گزارش کوفی عنان به شورای امنيت سازمان ملل متحد، ترکيه اعلام کرد که ايجاد مناطق امن و حفاظت شده در مرز با سوريه را در دست بررسی دارد.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه ضمن اعلام اين خبر گفت که فراخواندن سفير کشورش از دمشق از ديگر اقدام هايی است که در حال برسی است.

وزارت امور خارجه ترکيه جمعه در بيانيه ای از تمام اتباع اين کشور که در سوريه مقيم هستند خواست هرچه سريعتر خاک اين کشور را ترک کنند.

در دو روز گذشته بر شمار آوارگان سوری در خاک ترکيه که از عمليات نظامی ارتش کشورشان فرار کرده اند، حدود ۲هزار نفر افزوده شده است.

شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس و ايتاليا در ۲۴ ساعت گذشته از بستن سفارتخانه های خود در دمشق خبر داده اند.

اين اقدام با واکنش روسيه روبرو شد. سرگئی بوگاندوف، معاون وزير امور خارجه روسيه در امور خاورميانه گفت «غير مشروع» خواندن حکومت بشار اسد، کمکی به حل بحران سوريه نمی کند. او خاطرنشان کرد که بستن سفارتخانه ها هم باعث حل بحران نمی شود چرا که دولت سوريه يک طرف تنش است و برقرار ماندن تماس ها با آن، «شرطی ضروری است».

تظاهرات و سرکوب

روز جمعه معترضان سوری در نخستين روز از دومين سال آغاز اعتراض های خود، در مناطق مختلف به خيابان آمدند. اين تظاهرات با شليک آتش از سوی نيروهای دولتی روبرو شد که بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه، شمار کشته شدگان در روز جمعه به دستکم ۴۳ نفر رسيد. معترضان سوری نام اين روز را «جمعه دخالت نظامی» ناميدند؛ بدين ترتيب خواست خود را برای دخالت نظامی خارجی در کشورشان به منظور کمک به جلوگيری از ادامه کشتارها، اعلام کردند.

شبکه های اجتماعی وابسته به معترضان سوری، خواسته های اعلام شده خود را در روز جمعه اين گونه اعلام کردند: «دخالت نظامی فوری کشورهای عربی، مسلمان و همه جهان، ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه و ايجاد منطقه امن.»

به جز استان های درعا، حلب، حماه، حمص، حومه دمشق، ديرالزور، قامشلی و حسکه، مناطق مختلفی از مشق پايتخت شاهد تظاهرات معترضان بود.
XS
SM
MD
LG