لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

«دادگاه بدوی اتهامات کیوان انصاری را وارد ندانسته بود»


کيوان انصاری، عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير چهارشنبه، ۴ مهر ماه پس از يک سال بازداشت موقت، آزاد شد
کيوان انصاری، عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير چهارشنبه، ۴ مهر ماه پس از يک سال بازداشت موقت، آزاد شد

کيوان انصاری، عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت که از ۲۷ شهريور ماه سال گذشته بازداشت شد، چهارشنبه، ۴ مهر ماه پس از يک سال بازداشت موقت، آزاد شد.


دادگاه بدوی وی را به چهار سال و نيم زندان محکوم کرده بود. حکم وی در دادگاه تجديد نظر به يک سال حبس تعزيری که سپری شده است و سه سال حبس تعليقی که به مدت ۵ سال به حالت تعليقی در می آيد، تبديل شد.


نعمت احمدی، حقوقدان و وکيل مدافع کيوان انصاری در گفت و گو با راديو فردا از چگونگی تغيير حکم کيوان انصاری می گويد:


کيوان انصاری بعد از يک سال که تحت عنوان بازداشت موقت توسط حوزه امنيتی دادگاه انقلاب بازداشت شده بود، شب چهارشنبه آزاد شد. کيوان انصاری ابتدا در دادسرای شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب با بازداشت موقت روانه زندان شد، در شعبه ششم به چهار سال و نيم حبس محکوم شد و در دادگاه تجديد نظر شعبه شش با اعتراض من شش ماه از حبس وی کم شد.


سه سال از حبس وی به مدت پنج سال معلق شده است و يک سال هم حبس وی قطعی بود که بيست و ششم شهريور به پايان رسيده و روز چهارشنبه آزاد شد.


اتهام کيوان انصاری چه عنوان شده است؟


اتهام آقای انصاری مشابه همه اتهاماتی است که اين روزها درباره فعالان سياسی می شنويم. توهين به مقامات، توهين به رييس جمهوری از طريق نگهداری عکس وی که اتهام جالبی است.


اتهام ديگری که به کيوان انصاری زده شده، براندازی از طريق سايت ها است که از اتهامات جديدی است که ما تا اين لحظه نفهميده ام که چگونه می توان از طريق سايت می شود راديو يا تلويزيون يا حکومت را در دست گرفت و براندازی کرد.اين اتهام برای من عجيب است.


يعنی آقای انصاری در سايتی فعاليت می کرد که به براندازی رژيم جمهوری اسلامی توسط اين سايت متهم شده است؟


کيوان انصاری در ايام بازی های جام جهانی فوتبال، مسافرتی به آلمان داشته است. دادگاه ادعا می کرد که وی در کلاس هايی در آلمان شرکت کرده که طرح برنامه انقلاب مخملی را دارد.


کيوان انصاری مدعی بود که در اين کلاس ها شرکت نکرده و هيچ دليلی هم ندارد و فقط از موقعيت جام جهانی استفاده کرده است. اين اتهام يک اتهام ويژه ای بود. آقای انصاری سايت شخصی ندارد. آن چه در کيس کامپيوترش از تصاوير و نوشته هايی که نگهداری کرده بود به نظر دادگاه برای براندازی جمع آوری شده است.


اتهام پيدا است که به اين منظور بوده که آقای انصاری بازداشت شود. دادگاه تجديد نظر هم خوب توجه کرد و اين اتهامات را وارد ندانست اما به دليل اينکه فعاليت های کيوان انصاری به عنوان عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و يک فعال سياسی هنوز ادامه دارد، سه سال حبس تعليقی برای او لحاظ کرده اند که احتمالا محدوديتی در فعاليت هايش باشد که اگر فعاليت سياسی انجام داد يک حبس سه ساله تعليقی از قبل در کارنامه کيفری او موجود باشد.


وضعيت شغلی و تدريس آقای انصاری چه می شود، آيا محدوديتی برای وی دراين زمينه وجود دارد؟


کيوان انصاری تازه به عنوان استاد دانشگاه تدريس خود را شروع کرده بود. من از اين مساله ناراحت هستم که ان مساله مبادا بر تدريس وی تاثير بگذارد. چون کيوان انصاری هنوز استخدام رسمی نشده بود و تازه کار تدريس خود را شروع کرده بود.


حال بايد ديد دانشگاهی که کيوان انصاری در آنجا تدريس می کرد آيا هنوز هم می خواهد که او در آن دانشگاه درس بدهد يا اين سعه صدر که رييس جمهوری ايران در دانشگاه کلمبيا به آن اشاره کرد را در ايران داريم که کيوان انصاری بعد از آزادی بتواند حداقل معاش خود را از تحصيلی که کرده و مدرک دکترايی که دارد به دست بياورد.


XS
SM
MD
LG