لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

نجفی: نتيجه ائتلاف عارف و روحانی شنبه اعلام می‌شود


محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران، می گويد، يک کارگروه هفت نفره در جهت ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری، تشکيل شده و تا شنبه هفته آينده نتيجه مذاکرات را برای ائتلاف اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی نجفی روز يکشنبه دوازدهم خردادماه در نشست خبری گفته است: روز گذشته مشاوران آقای خاتمی و تعدادی از بزرگان سياسی کشور در اين رابطه مذاکره کردند و کارگروهی ۷ نفره را تشکيل دادند که قرار شد اين کارگروه وظيفه مذاکره با دو کانديدای مورد نظر را بر عهده بگيرد و در زمينه اجماع و ائتلاف با آنها گفت وگو کند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرده است:«در صورت نهايی شدن کانديد واحد اصلاح طلبان تا شنبه آينده آن را اعلام می کنيم تا اقشار مردمی که در يک بلاتکليفی به سر می برند و منتظر کانديدای مورد حمايت خاتمی و هاشمی هستند تکليفشان روشن شود.»

محمدعلی نجفی همچنين ضمن رد اخبار منتشر شده در برخی از سايتها مبنی بر کناره گيری محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی گفته است:« هر خبری غير از اخباری که از اين کارگروه منتشر شود که سخنگويی آن بر عهده من است صحت ندارد.»

به گفته محمد علی نجفی ۸۰ درصد رويکرد و برنامه های محمدرضا عارف و حسن روحانی مشترک است.

وی همچنين تصريح کرده است که يکی از اين «دو گزينه» می تواند، کشور را از وضعيت «نگران کننده» نجات دهد.

محمدعلی نجفی در خصوص ارزيابی اش از نتيجه انتخابات رياست جمهوری در ۲۴ خردادماه گفته است:«احتمال اينکه در مرحله اول کسی انتخاب شود بسيار کم است و اگر ما به اجماع برسيم، حتما يکی از گزينه های اصلاح طلب به دور دوم می رود. اما اگر هر دو باقی بمانند احتمال رفتن به دور دوم کم است.»

«عارف و روحانی ائتلاف کنند»

در همين حال،‌شورای مشاوران محمد خاتمی در سومين بيانيه خود با اظهار تاسف از رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت،‌ توسط شورای نگهبان، ابراز اميدورای کرده است که حسن روحانی و محمدرضا عارف ائتلاف کنند.

در بخشی از اين بيانيه آمده است: با حذف اکبر هاشمی رفسنجانی و «ناديده گرفتن اقبال عمومی و تخريب اميد به آينده در همه قشرها، فرصتی بزرگ از کشور، مردم و نظام گرفته شد که حذف کنندگان بايد پاسخگوی خداوند، مردم و تاريخ باشند.»

شورای نگهبان فهرست نامزدهای تاييد صلاحيت شده برای يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری را دراواخر ارديبشهت به وزارت کشور اعلام کرد. اما نام اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفنديار رحيم مشايی، رئيس سابق دفتر رئيس‌جمهور ايران در فهرست تأييد صلاحيت شدگان نبود.

رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی واکنش هایی را در پی داشت. از جمله دختر آیت الله خمینی، بینانگذار جمهوری اسلامی، در نامه ای به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از وی خواست تا در این زمینه مداخله کند. رهبر ایران به این نامه پاسخی نداد.

اما رهبر ایران در هشتم خرداد ماه از نامزدهایی که صلاحیتشان رد شده و به قانون «تمکین» کرده اند، تشکر کرد.
XS
SM
MD
LG