لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

خودداری مقامات ارمنستان از اظهار نظر درباره اتهام ارسال سلاح به ايران


سرژ سرکيسيان، رييس جمهوری ارمنستان
سرژ سرکيسيان، رييس جمهوری ارمنستان
دفتر رييس جمهوری و وزارت امورخارجه ارمنستان از اظهار نظر در خصوص اسناد «ويکی ليکس» و اتهام آمريکا عليه اين کشور درباره واسطه گری صادرات سلاح به ايران و همچنين احتمال تحريم اين کشور خودداری کردند.

به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، براساس يکی از اسناد وزارت امور خارجه آمريکا که به همراه هزاران سند توسط «ويکی ليکس» منتشر شده است، يکی از مقامات بلندپايه دولت جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريکا، «نگرانی عميق» خود را در خصوص صادرات سلاح به ايران با سرژ سرکيسيان، رييس جمهور ارمنستان در ميان گذاشته است.

طبق اين سند وزارت امور خارجه آمريکا، اين مقام دولت جرج بوش از پاسخ سرژ سرکيسيان، که در زمان صدور اين سلاح ها در سال ۲۰۰۳ وزير دفاع بوده است، قانع نشده است.

اين گزارش می افزايد: جان نگرو پونته، معاون وزير امور خارجه آمريکا، در سال ۲۰۰۸ از سرژ سرکيسيان خواسته است تا اقدامات لازم را برای جلوگيری از وقوع مجدد چنين مساله ای در آينده انجام دهد.

براساس اين گزارش جان نگرو پونته گفته است: «طبق قانون، انتقال اين تسليحات ما را ملزم می کند تا اعمال تحريم های آمريکا در اين زمينه را مورد بررسی قرار دهيم.»

جان نگرو پونته اضافه کرده است: «اگر تحريمی اعمال شود، تنبيهات شامل قطع کمک ها آمريکا و محدوديت در صادارت خواهد بود.»

طبق اين گزارش، معاون وزير امور خارجه آمريکا همچنين گفته است:«برای جلوگيری از اعمال چنين تحريم هايی ، اين اساسی است که شما اسناد قابل اعتنايی ارائه کنيد که دولت شما با ما همکاری می کند و تضمين دهد چنين انتقالی در اينده نيز رخ نخواهد داد.»

مشخص نيست که دولت ارمنستان تضمينی در اين زمينه ارائه کرده است يا نه.

در همين زمينه، آرمن آرزومانيان، دبير مطبوعاتی رياست جمهوری ارمنستان، روز دوشنبه از پاسخ به پرسش راديو اروپای آزاد، راديو آزادی در اين خصوص خودداری کرد و گفت حاضر نيست در اين زمينه اظهار نظر کند.

وزارت امورخارجه ارمنستان نيز حاضر به اظهار نظر در اين مورد نشده است.

وب‌سايت ويکی‌ليکس، روز يکشنبه، بخشی از ۲۵۰ هزار گزارش محرمانه ديپلماتيک آمريکا را که می‌گويد در اختيار دارد، منتشر کرد.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا ، در واکنش به انتشار اسناد توسط «يکی ليکس»، از افشای اين اطلاعات به شدت ابراز تاسف کرد و گفت اين اقدام نه تنها حمله به سياست خارجی آمريکا بلکه حمله به جامعه جهانی است.
XS
SM
MD
LG