لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

«بازداشت ۷۰ استاد دانشگاه پس از ديدار با ميرحسين موسوی»


نیروهای پلیس ضد شورش در یکی از خیابان های تهران
نیروهای پلیس ضد شورش در یکی از خیابان های تهران
یک وب سایت نزدیک به میر حسین موسوی خبر داده که هفتاد تن از اساتيد عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های کشور روز چهارشنبه پس از ديدار با آقای موسوی بازداشت شده اند.

وب سايت «کلمه» وابسته به ميرحسين موسوی نوشته است: عصر روز چهارشنبه، آقای موسوی جلسه ای با اساتيد عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های کشور داشت که بعد از اين ديدار ۷۰ نفر از افراد حاضر در جلسه دستگير شدند.

اين وب سايت از محل نگهداری بازداشت شدگان ابراز بی اطلاعی کرده است.

به دنبال اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران تاکنون علاوه بر بازداشت تعدادی زيادی از معترضان در خيابان های تهران و برخی از شهرستان ها، به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، دست‌کم ۲۴۰ شخصيت سياسی، اجتماعی، روزنامه نگار و فعال دانشجويی در ۱۰ روز اخير دستگير شده‌اند.

در همین زمینه براساس گزارش های دریافتی، اردشير اميرارجمند، مسول حقوقی ستاد ميرحسين موسوی، نیز روز چهارشنبه بازداشت شده است.

سارالی ويتسون، مديربخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان ديده بان حقوق بشر، نیز درباره بازداشت های اخیر گفته است: «ايران در معرض سرکوب خودسرانه معترضانی است که هم اکنون جانشان را بر سر راه گذاشته و به دستگيری بيش از هزار نفر انجاميده است.»

خانم ويتسون تصريح کرده است: «نقش سعيد مرتضوی در اين سرکوب ها نشان می دهد که مقامات ايرانی خود را برای ارايه اتهامات ساختگی عليه مخالفان خود آماده می کنند.»

سازمان ديده بان حقوق بشر روز چهارشنبه اعلام کرد: «کشتن معترضان غير مسلح بايد به سرعت و توسط گروه ها و افراد مستقل مورد تحقيق قرار گيرد و کسانی که مسئول مرگ کشته شدگان هستند، از جمله کسانی که دستورها را داده اند، بايد مورد شناسايی قرار گرفته و تحت تعقيب قانونی قرار گيرند.»

سارالی ويتسون نيز می گويد: «جمهوری اسلامی ايران به جای اينکه خود را در خصوص آنچه که در خيابان های تهران در روز بيستم ژوئن رخ داد پاک کند، به شدت مشغول است تا از مسئوليتی که نيروهای امنيتی برای کشتن معترضان داشتند شانه خالی کند. اين بسيار روشن است که رهبر ايران پيام قوی ای به نيروهای امنيتی فرستاده که صرف نظر از سطح خشونتی که اعمال می کنند به اعتراضات خاتمه بدهند.»

به گفته مقام های دولتی ايران، تاکنون ۱۷ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.

سازمان ديده بان حقوق بشر در بيانيه روز چهارشنبه خود می گويد: با بستگان سه تن از افرادی که پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه بازداشت شده اند صحبت کرده است. آنها تاييد کردند که تحقيقات صورت گرفته از اين دستگير شدگان توسط سعید مرتضوی، دادستان دادگاه انقلاب اسلامی تهران، هدايت می شود.
XS
SM
MD
LG