لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

بيانيه بيش از ۲۰۰ فعال مدنی در حمايت از حقوق انسانی ساکنان اردوگاه اشرف


 اردوگاه اشرف
اردوگاه اشرف
بيش از ۲۰۰ نفر از فعالان فرهنگی، سياسی و حقوق بشری در بيانيه ای خواستار «حل و فصل» مشکل اردوگاه اشرف به صورت انسانی و مسالمت‌آميز شده اند و نسبت به «عواقب سوء و فاجعه‌بار کاربرد زور» و هر اقدامی که سلامتی و زندگی ساکنان اردوگاه را به خطر اندازد، هشدار داده اند.

این گروه از فعالان فرهنگی، سياسی و حقوق بشری در بيانيه خود با اشاره به ضرب الاجل دولت عراق برای بستن اردوگاه اشرف تا دهم دی ماه سال جاری نسبت به سرنوشت بيش از «۳۴۰۰» تن ساکنان اين اردوگاه، که از اعضای سازمان مجاهدين خلق هستند، ابراز نگرانی کرده اند.

دراين بيانيه آمده است: «اکثريت ساکنان اردوگاه از هيچ نوع رواديد برای رفتن به کشور ثالثی برخوردار نيستند و کميساريای عالی سازمان ملل برای پناهندگان پذيرفته است که تقاضای آنان برای پناهندگی را مورد بررسی قرار دهد. ولی در اين فاصله کوتاه امکان بررسی اين تقاضاها و پيدا کردن کشورهايی که پناهندگان را بپذيرند، وجود ندارد. اين وضعيت بن بست خطرناکی را به وجود آورده است.»

فرستاده سازمان ملل متحد در امور عراق نيز هفته گذشته از دولت عراق خواسته بود تا از تصميم خود در بستن اردوگاه اشرف تجديد نظر کند. وی تصريح کرده بود در زمان باقی مانده امکان بررسی وضعيت ساکنان ارودگاه اشرف وجود ندارد.

سعيد رهنما، استاد دانشگاه کانادا، سهراب بهداد، استاد دانشگاه آمريکا، فرهاد نعمانی، استاد دانشگاه درفرانسه، کاظم علمداری، استاد دانشگاه آمريکا، علی اکبر مهدی، استاد دانشگاه امريکا، محسن سازگارا، فعال سياسی در آمريکا و علی افشاری، فعال سياسی آمريکا، از جمله امضا کنندگان اين بيانيه هستند.

امضا کنندگان می گويند از سال ۲۰۰۹ که تامين امنيت اردوگاه اشرف از سوی نيروهای آمريکايی به عراقی واگذار شده، نيروهای عراقی چندين بار به اين اردوگاه حمله کرده که شماری کشته و مجروح شده اند.

در اين بيانيه آمده است:« ما امضاکنندگان زير، صرف نظر از مواضع و عملکردهای سازمان مجاهدين خلق ايران و مرزبندی‌های مشخصی که با آن داريم، خواهان حل و فصل مشکل اردوگاه اشرف به صورت انسانی و مسالمت‌آميز هستيم و نسبت به عواقب سوء و فاجعه‌بار کاربرد زور و هر اقدامی که سلامتی و حيات ساکنان اردوگاه را به خطر بيندازد هشدار می‌دهيم.»

این بیانیه می افزاید: «ما معتقديم که ساکنان اشرف بايد از حقوق انسانی و بشری خود و از جمله حق پناهندگی برخوردار شوند و بتوانند هر چه زودتر به کشور ديگری سفر کرده و در آن‌جا اقامت کنند.»

امضا کنندگان اين بيانيه همچنين از کميساريای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان خواسته اند تا در رسيدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف تسريع کند و برای سفر و اسکان آنان در کشورهای ديگر تسهيلات لازم را فراهم آورد.

اردوگاه اشرف در دروان جنگ ایران و عراق از سوی صدام حسین به سازمان مجاهدین خلق واگذار شد.
XS
SM
MD
LG