لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۳

اشتون: اميدواريم ايران با پاسخ مثبت به پيشنهادها در مذاکرات اتمی آلماتی شرکت کند


کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز شنبه سوم فروردین ماه، ابراز اميدواری کرده است که ايران با پاسخ مثبت به پيشنهادهای ارايه شده، در مذاکرات آينده در قزاقستان شرکت کند.

خانم اشتون که پس از نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در دوبلين، پايتخت ايرلند صحبت می کرد، با اشاره به گفت‌وگوهای کارشناسی بين نمايندگان ايران و کارشناسان گروه ۱+ ۵ در استانبول گفت: «من گزارش مذاکرات کارشناسی را دريافت کرده ام.»

مذاکرات دو روزه کارشناسان ايران و گروه پنج به علاوه يک روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، در استانبول ترکيه پايان يافت و، به گفته اتحاديه اروپا، جزئيات پيشنهادهای اين اتحاديه برای حل و فصل برنامه اتمی ايران به نمايندگان تهران ارائه شده است.

کاترين اشتون در خصوص اين مذاکرات گفته است: «اين گفت‌وگوها سياسی نبود، بلکه توضيح و تفسير پيشنهادها بود و زمانی‌که بار ديگر در آلماتی ديدار کنيم، می‌توانيم مطمئن شويم که جزئيات پيشنهادهايمان را شرح داده‌ايم.»

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا تصريح کرده است: «اميدواريم ايران با پاسخ مثبت به اين پيشنهادها برای مذاکره حاضر شود».

قرار است دور بعدی مذاکرات بين ايران و نمايندگان کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم گروه ۱+۵، در روزهای ۵ و ۶ آوريل (۱۶ و ۱۷ فروردين) در آلماتی قزاقستان برگزار شود.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ در نشست پيشين آلماتی که روزهای هشتم و نهم اسفند برگزار شد پيشنهادهايی را در زمينه کاهش برخی از تحريم‌ها همزمان با برنامه شش ماهه‌ای برای اعتمادسازی توسط ايران ارائه کردند. قرار شد که اين پيشنهادها در نشست کارشناسان دو طرف در استانبول بررسی شود.

آن‌ گونه که خبرگزاری‌های ايرانی و خارجی گزارش داده‌اند، تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانيوم و کاهش فعاليت‌های سايت فُردو بخش‌هايی از پيشنهادهای پنج به علاوه يک برای حذف پاره‌ای از تحريم‌ها بر ضد تهران بوده است.

طبق اين گزارش ها، قرار است در ازای اعتمادسازی ايران ظرف شش ماه، تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانيوم و کاهش فعاليت‌های سايت فردو، بخش‌هايی از تحريم‌ها بر ضد تهران لغو شود.

پيش از اين علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، از حذف تدريجی تحريم‌ها در سال جاری سخن گفته بود.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود به دنبال دستيابی به فناوری ساخت سلاح اتمی است، ولی تهران اين ادعا را رد کرده و می‌گويد که هدف از تعقيب اين برنامه، مصارف صلح‌آميز است.
XS
SM
MD
LG