لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

بشار اسد: انقلاب‌ در کشورهای عربی «آشوب» بود


بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه
بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه
بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه روز چهارشنبه، ۲۷ ارديبهشت ماه، در مصاحبه با شبکه تلويزيونی روسيه ۲۴، با اشاره به وقوع انقلاب‌ در برخی از کشورهای عربی گفت ثابت شد که اين انقلاب‌ها بهار نبود بلکه آشوب بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بشار اسد همچنين به انتخابات پارلمانی سوريه که ۱۸ ارديبهشت ماه برگزار شد اشاره کرد و گفت: اين انتخابات نشان داد که مردم نظام حاکم را می‌خواهند.

انتخابات پارلمانی اخير سوريه با اعتراض‌های گسترده‌ای در داخل و خارج اين کشور روبرو شد.

غرب، اين انتخابات را در سايه ادامه خشونت‌ها در سوريه «مضحک» توصيف کرد.

بشار اسد در ادامه سخنان خود ابراز اميدواری کرد که دولت فرانسه در سايه رياست جمهوری فرانسوا اولاند، ریيس جمهور جديد اين کشور، سياست‌های خود را در خاورميانه و جهان تغيير دهد. او همچنين به پاريس نسبت به ادامه «سياست آشوب تراشی» و «خلق بحران» هشدار داد.

ریيس جمهوری سوريه از همتای فرانسوی خود خواست تا به فکر منافع کشورش باشد.

او با اشاره به تحريم‌های اعمال شده از سوی غرب عليه سوريه گفت که اين تحريم‌ها بر اقتصاد کشورش تاثير داشت «اما دمشق همچنان روابط حسنه خود را با کشورهای غير غربی حفظ کرده است.»

در همین حال گزارش های رسیده از سوریه حاکی است که مخالفان مسلح بشار اسد، شش ناظر سازمان ملل متحد که در اثر درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان در منطقه خان شيخون محاصره شده بودند را تسليم همکاران خود کردند.

به گفته منافع مخالفان، اين ناظران پس از آن محاصره شدند که نيروهای دولتی به يک تشيع جنازه در خان شيخون يورش بردند. در اين حمله دستکم ۲۱ نفر از شرکت کنندگان در تشييع جنازه کشته شدند و سه خودروی معترضان آسيب ديدند اما به هيچ يک از ناظران آسيب نرسيد.

ناظران بين المللی به سوريه رفته‌اند تا بر آتش بسی که اجرای آن به تایید دولت و مخالفان سوری رسيده است نظارت کنند. اين آتش بس بر پايه طرح صلح کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه برقرار شده است. با وجود حضور ناظران اما خشونت‌ها در سوريه متوقف نشده است.

بنا بر گزارش‌ها، اين شش ناظر شامگاه سه شنبه تحت حمايت نيروهای مخالف بشار اسد بودند.

شبکه ماهواره‌ای «الدنيا» وابسته به دولت سوريه در روايت اين حادثه گزارش داد که افراد مسلح ناشناسی به سمت تشييع جنازه آتش گشودند.

در همين حال، گزارش‌ها از ادامه عمليات نيروهای دولتی در مناطق مختلف سوريه حکايت می‌کند. شورای عمومی انقلاب سوريه در اطلاعيه‌ای، شمار کشته شدگان در روز چهارشنبه به دست نيروهای دولتی را، بيش از ۲۰ نفر اعلام کرد. بيشتر اين کشته شدگان از حمص و درعا هستند.

از سوی ديگر روزنامه آمريکايی «واشينگتن پست» در شماره سه شنبه خود نوشت که مخالفان مسلح بشار اسد با هماهنگی آمريکا، سلاح های پيشرفته‌ای دريافت کرده اند.

اين روزنامه خاطرنشان کرده که اين اطلاعات را از فعالان سوری مخالف نظام و مسئولان آمريکايی و غربی دريافت کرده است.

بنا بر اين گزارش، هزينه خريد اين سلاح ها را کشورهای عربی حوزه خليج فارس فراهم می‌کنند و آمريکا هماهنگی های لازم را برای رساندن محموله‌ها به مخالفان صورت می‌دهد.

اين در حالی است که آمريکا پيشتر تاکيد کرده بود که در رساندن سلاح به مخالفان نقشی ايفا نمی‌کند. اما برخی از منابع آمريکايی به «واشينگتن پست» گفته‌اند که دولت اوباما تماس‌های خود را با مخالفان مسلح بشار اسد گسترش داده‌اند.

مخالفان مسلح بشار اسد را جدا شدگان از ارتش سوريه تشکيل می‌دهند که با ادامه سرکوب اعتراض‌ها در اين کشور، جدايی خود را اعلام کرده و گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تشکيل داده‌اند. شماری از داوطلبان غير نظامی هم به اين نيرو پيوسته‌اند.
XS
SM
MD
LG