لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

اعلام آمادگی بشار اسد برای ميانجي گری بين ايران و غرب


بشار اسد می گوید: ايران کشور مهمی است، چه برای برخی خوشايند باشد يا نباشد.
بشار اسد می گوید: ايران کشور مهمی است، چه برای برخی خوشايند باشد يا نباشد.
بشار اسد، رييس جمهوری سوريه می گويد: چنانچه کشورهای غربی طرحی شفاف برای ارائه به تهران داشته باشند، او حاضر است تا بين ايران و غرب ميانجي گری کند.

بشار اسد در مصاحبه با روزنامه ايتاليايی «رپابليکا» در روز چهارشنبه، با اشاره به اين که آماده ميانجي گری است، گفته است: «تاکنون از من دعوت شده است تا نقشی ايفا کنم. من مايل به انجام چنين کاری هستم، اما اين به تنهايی کافی نيست: آنچه ما فاقد آن هستيم، وجود يک برنامه، قواعد شفاف و مکانيسم برای ارائه به ايران است.»

در حالی بشار اسد برای میانجیگری ابراز آمادگی کرده است که ایران پیشتر پیشنهادهای مشابهی را رد کرده است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، هفته گذشته پس از ديدار با رهبران کشورهای منطقه اکو از جمله عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، به خبرنگاران گفته بودکه «نيازی به ميانجی گری نيست.»

بشار اسد در این مصاحبه همچنين تاکيد کرده است: ايران کشور مهمی است، چه برای برخی خوشايند باشد يا نباشد.

طی سال های اخير تنش بين آمريکا و اتحاديه اروپا با ايران بر سر مسايلی از جمله برنامه هسته ای تهران و «دخالت» تهران در امور عراق افزايش يافته است.

در پی از سر گيری غنی سازی اورانيوم توسط ايران، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ از ايران خواسته اند تا در قبال دريافت بسته مشوق های ارائه شده از سوی اين کشورها، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

«از من دعوت شده است تا نقشی ايفا کنم. من مايل به انجام چنين کاری هستم، اما اين به تنهايی کافی نيست: آنچه ما فاقد آن هستيم، وجود يک برنامه، قواعد شفاف و مکانيسم برای ارائه به ايران است.»

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه
ایران این پیشنهاد را رد کرده و در حال توسعه برنامه غنی سازی خود است.

کشور های غربی نگرانند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته ای در صدد توليد سلاح اتمی باشد. ايران می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای توليد انرژی است.

نفوذ در عراق

بشار اسد در مصاحبه با این روزنامه ایتالیایی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره نقش ايران در عراق گفت: «اگر ما درباره نفود ايران در عراق صحبت می کنيم بايد تمايز قائل شد: نفوذ اگر بر پايه احترام متقابل باشد، امر منفی نيست.»

رييس جمهوری سوريه افزود: «ولی دخالت چيزی ديگری است.»

پس از حمله آمريکا به عراق و سرنگونی صدام حسين، رييس جمهوری سابق عراق، واشينگتن و لندن، تهران را متهم کردند که با حمايت آموزشی، تسليحاتی و مالی از شبه نظاميان شيعه عراقی به تنش های قومی و مذهبی در اين کشور دامن می زند.

ايران اين اتهام را رد کرده و تاکيد کرده است که حضور نيروهای خارجی در عراق عامل خشونت در اين کشور است.

ديدار با اوباما

بشار اسد در بخش ديگری از مصاحبه خود با اشاره به اقدامات باراک اوباما در مورد خروج نيروهای آمريکايی از عراق و بستن زندان گوانتانومو، گفت: او نشان داده است که به حرف های خود پايبند است.

بشار اسد با اين حال تاکيد کرد: هنوز خيلی زود است که درباره «چرخش تاريخی» در سياست خارجی امريکا سخن به ميان آورد.

رييس جمهوری سوريه در پاسخ به پرسشی درباره ديدار با باراک اوباما گفت: چنين ديداری «نشانه مثبتی خواهد بود، اما من مايل به ديداری برای گرفتن عکس يادگاری نيستم. بلکه برای گفت وگو می خواهم با او ديدار کنم.»

دولت باراک اوباما در حال ارزيابی سياست خارجی آمريکا در قبال سوريه است. در اين ارزيابی درباره بازگشت سفير آمريکا به دمشق نیز تصميم گرفته خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمريکا در اوايل ماه مارس يک هيئت بلندپايه را به دمشق اعزام کرد. اعضای اين هيئت گفت وگوی خود با مقام های سوريه را سازنده توصيف کرده و از اشتراک نظر در برخی از مسائل خبر داده بودند.

آمريکا به دنبال ترور رفيق حريری، نخست وزير اسبق لبنان، در سال ۲۰۰۵، سفير خود را از دمشق فرا خواند.

سوريه که در فهرست کشورهای های حامی تروريسم آمريکا قرار دارد، هرگونه دخالت در قتل رفيق حريری را رد می کند.
XS
SM
MD
LG