لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

بشار اسد: سوريه در شرايط جنگی به سر می برد


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز سه شنبه به هنگام آغاز به کار دولت جديد اين کشور گفته است که سوريه در وضعيت جنگی به سر می برد و بايد تمامی تلاش ها برای پيروزی به کار گرفته شود. اين در حالی است که به گفته مخالفان در همين روز حومه دمشق شاهد درگيری شديد نيروهای دولتی و مخالفان بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بشار اسد گفته است: «ما در شرایط جنگی تمام عیار به سر می بريم.»

بشار اسد اضافه کرده است:«وقتی ما در شرايط جنگی قرار داريم، می بايست تمامی سياست‌ها، همه طرف ها و تمامی بخش‌ها در راستای کسب پيروزی در این جنگ باشد.»

اين در حالی است که مخالفان با انتشار ويدئو هایی از درگيری با سلاح های سنگين در حومه دمشق، پايتخت سوريه خبر داده اند.

خبرگزاری دولتی سوريه ، سانا نيز گزارش داده است که «گروه های مسلح تروريست» جاده دمشق به بيروت را در روز سه شنبه بسته اند.

به گزارش رويترز، سازمان ملل متحد می گويد، در درگيری ها و نا آرامی های ۱۶ ماهه در سوريه دست کم ۱۰ هزار تن از شهروند اين کشور کشته شده اند.

در همين حال، رييس هيات ناظران سازمان ملل متحد گفته شرايط برای از سرگيری فعاليت ناظران بسيار خطرناک است. به دليل تشديد خشونت ها، فعاليت های ناظران سازمان ملل در سوريه در ماه جاری به حالت تعليق در آمد. اين ناظران سازمان ملل برای رصد کردن اوضاع و نظارت بر طرح صلح کوفی عنان به سوريه رفته اند.

گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه مي گويد، در روز سه شنبه در درگيری بين نيروهای ارتش و مخالفان در سراسر سوريه ۱۱۵ نفر کشته شده اند.

اين گروه همچنين از درگيری با سلاح های سنگين در نزديکی پادگان های گارد رياست جمهوری سوريه خبر داده است.

خبرگزاری سانا، روز سه شنبه اعلام کرده است، در جريان درگيری بين نيروهای دولتی و مخالفان در جاده قديم بيروت شماری از شورشيان کشته و تعدادی نيز بازداشت شده اند. اين گزارش اضافه کرده است، نيروهای دولتی مقاديری سلاح و مهمات از شورشيان کشف و ضبط کرده اند.

در همين حال، سمير الشامی، يکی فعال سياسی در دمشق به رويترز گفته است، تانک ها و خودروهای زرهی ارتش سوريه در خيابان های حومه دمشق مستقر شده اند.

مناطق حومه‌ای دمشق و برخی از محله‌های آن در ماه‌های اخير شاهد اوج گيری درگيری بین نيروهای دولتی و گروه‌های مخالفان بوده است. اما درگيری‌های سه شنبه بنا بر گزارش ديده‌بان حقوق بشر سوريه، شديد‌ترين درگيری‌ها در پايتخت دمشق بود.

رامی عبد الرحمن، مديرکل ديده‌بان حقوق بشر سوريه در اين باره به خبرگزاری رويترز گفت: «اين نخستين باری است که نيروهای دولتی از توپخانه در مناطقی که تا اين اندازه به قلب پايتخت نزديک است استفاده می‌کند.»
XS
SM
MD
LG