لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

خبرگان: فرصت های متعدد برای توبه «سران فتنه» به پايان رسيد


هفتمين اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه به پايان رسيد و اين مجلس در بيانيه ای ضمن دعوت به حمايت از رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده است که فرصت توبه و بازگشت برای سران مخالفان در ايران به پايان رسيده است.

بخش های اصلی بيانيه مجلس خبرگان رهبری که توسط قربانعلی دری نجف آبادی، عضو هیئت رییسه، خوانده شد و همچنین گزارش کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری معطوف به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران بود.

در بخشی از بيانيه پایانی مجلس خبرگان با اشاره به اين وقايع تصريح شده است که اين دوره‌ « پر محنت» با «هدايت هوشمندانه» آيت الله علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی، به پايان رسيد.

مجلس خبرگان در بيانيه خود اضافه کرده است: «صبر انقلابی مردم شريف ايران و نظام جمهوری اسلامی – که نشانگر ظرفيت بالا و توان مديريت بحران است – پس از دادن فرصت‌های متعدد به سران فتنه، برای توبه و بازگشت به دامن انقلاب و آرمان‌های امام خمينی در ‌٩ دی به پايان رسيد و با زدن مهر مردودی بر کارنامه‌ی آنان، برای هميشه، آنان را از ذهنيت سياسی خود حذف نمودند.»

آن چه که به عنوان ۹ ديماه در بیانیه مجلس خبرگان مطرح شده است، اشاره به تظاهرات طرفداران دولت در واکنش به حوادث روز عاشورا در تهران است.

هر چند مجلس خبرگان اشاره ای به هويت «سران فتنه» نکرده است، اما اين عنوانی است که از سوی گروه های نزديک به حکومت جمهوری اسلامی ایران به رهبران معترضان و مخالفان اطلاق می شود.

ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، دونامزد معترض به نتيجه انتخابات، و محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران در زمره اين افراد قرار دارند.

در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران برخی گروه ها و افراد معتقد بودند که به دليل حمايت آيت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد و همچنین سرکوب شدید معترضان و مخالفان، وی شرايط لازم در قانون اساسی برای تصدی پست رهبری را ندارد.

آيت الله حسينعلی منتظری، سرشناس ترين روحانی منتقد جمهوری اسلامی که در آذر ماه سال جاری در گذشت، گفته بود: جور، مخالفت عمدی با احکام شرع و موازين عقل و ميثاق های ملی که در قالب قانون درآمده باشد، و کسی که متولی امور جامعه است، بدين گونه مخالفت می‌ورزد، «جائر» و ولايتش «جائرانه» است.

پيشتر نيز آيت الله منتظری به دنبال سرکوب خشونت آميز اعتراض‌ها نسبت به تقلب در انتخابات رياست جمهوری با انتشار بيانيه‌ای با ابراز تأسف و ناراحتی از اين برخوردها، اعلام کرده بود، «اسلام و سيره نبوی و منش علوی» با رفتار حاکمان فعلی ايران تفاوتی آشکار دارد.

در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری، معترضان بارها شعارهای تندی عليه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند و «ولايت» وی را باطل اعلام کردند.

«مدیریت در حد اعلی»


در همین حال کميسيون تحقيق مجلس خبرگان نتيجه بررسی های خود درباره رهبر جمهوری اسلامی را اعلام کرده است. محسن مجتهد شبستری، نماينده استان آذربايجان شرقی در مجلس خبرگان و سخنگوی کميسيون تحقيق اين گزارش را در نشست روز چهارشنبه مجلس خبرگان قرائت کرد.

در بخشی از اين گزارش آمده است: در بررسی های اين کميسيون مشخص شده است که «هيچ کدام از اوصاف و شرايط مذکور در اصل پنجم و يکصد و دهم قانون اساسی در اين مدت بيست سال و اندی در وجود» رهبر جمهوری اسلامی «نه تنها کم و کاستی مشاهده نشد، بلکه هر مقدار جلوتر می‌رويم، صفات لازم رهبر انقلاب درخشان تر مخصوصا درايت و مديريت در حد اعلی در ايشان متجلی می‌شود.»

براساس اصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی در زمان غيبت امام دواز دهم شيعيان «در جمهوری اسلامی ايران ولايت امر و امامت امت بر عهده فقيه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر است که طبق اصل يکصد و هفتم عهده دار آن می‌گردد.»

کميسيون تحقيق مجلس خبرگان رهبری همچنین می گويد: گزارش عملکرد و بحث درباره مديريت بيست ساله رهبر جمهوری اسلامی مطرح نبوده و فقط به علت «حساس بودن مقطع ده ماهه اخير و حوادث بعد از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری» مورد بررسی قرار داده است.

کميسيون تحقيق مجلس خبرگان می گويد: با «مديريت عالی و درايت» رهبر جمهوری اسلامی همه توطئه‌ها خنثی شد و با راهپيمايی های «عظيم» در هشتم و نهم دی‌ماه و در محکوم کردن « هتاکی‌ها و قداست‌شکنی‌ها» «نقشه شوم دشمنان اسلام و ولايت و مقدسات اسلامی نقش بر آب شد.»

در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به گفته مقامات ایران ده ها نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

در همین حال، مخالفان دولت از مهر ماه گذشته – زمان برگزاری آخرين نشست خبرگان- به انتقادهای خود عليه اين مجلس ادامه داده و آن را متهم کرده اند که نارضايتی های معترضان از عملکرد رهبر و نهادهای زير مجموعه آن را ناديده گرفته است.

يکی از تندترين انتقادها در اين زمينه توسط مهدی کروبی، از رهبران مخالفان، ابراز شده است که ششم مهرماه در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی گفت که «خبرگان ملت در اين اجلاس سر خود را زير برف کردند.»

آقای کروبی خطاب به آقای رفسنجانی گفته بود:«اجلاس خبرگان برگزار می شود و شما نه سخنی در انتقاد از شرايط حاکم بر کشور بر زبان می آوريد و نه انتقادی را بنا به وظيفه خود منتقل می کنيد و از همه عجيب تر در اختتاميه مجلسی بدين اهميت در زمانه ای بدين حد خطير غايب می شويد.»
XS
SM
MD
LG