لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

در حملات نيروهای طالبان به جنوب افغانستان ۲۱ نفر کشته شدند


یکی از مجروحان حوادث روز پنجشنبه در ارزگان
یکی از مجروحان حوادث روز پنجشنبه در ارزگان
در جریان حملات شورشیان طالبان به یک ساختمان دولتی، رادیو و تلویزیون و فرماندهی پلیس در شهر ترین کوت در استان ارزگان در جنوب افغانستان دست کم ۲۱ نفر کشته شده و شماری مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابتدا در یک انفجار در مقابل ساختمان استانداری و در نزدیکی بیمارستان اصلی شهر‌ترین کوت مرکز ولایت ارزگان رخ داد. پس از آن به مدت پنج ساعت درگیری و تیراندازی بین شورشیان و نیروهای دولتی و بین المللی روی داده است.

وزارت کشور افغانستان می‌گوید: هفت حمله انتحاری در نقاط مختلف شهر‌ترین کوت رخ داده است و یک موتورسیکلت بمبگذاری شده نیز در مقابل مقر فرماندهی پلیس منفجر شده است.

طبق این گزارش همچنین مردان مسلح به مقر یکی از فرماندهان شبه نظامیان تامین کننده امنیت کاروان‌های پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، حمله کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات روز پنجشنبه درشهر‌ترین کوت مرگبار‌ترین حملات طی یک ماه اخیر در افغانستان بوده است.

وزارت کشور افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در نتیجه حملات وحشیانه دشمنان افغانستان، ۲۱ نفر از جمله سه پلیس شهید شدند و ۳۸ نفر از جمله سه پلیس نیز در این حملات مجروح شده‌اند.»

میلاد موداسر، سخنگوی استانداری اورزگان، نیز گفته است: درگیری از ظهر روز پنجشنبه آغاز شد و بعداز پنج ساعت به پایان رسید.

وی اضافه کرده است: «درگیری به پایان رسیده است، نیروهای امنیتی وارد آخرین ساختمان (دفتر استاندار) شده‌اند و درحال عملیات پاکسازی هستند.»

میلاد موداسر همچنین گفته است مردان مسلح به دفتر رادیو و تلویزیون اورزگان و مقر مطیع الله خان، فرمانده شبه نظامیان تامین کننده امنیت کاروان‌های ناتو بین قندهار و اروزگان، حمله کردند.

حکمت الله کوچی، سخنگوی منطقه جنوب ارتش افغانستان نیز گفته است: یکی از انفجار‌های در دفتر معاون استاندار حمله انتحاری بوده است و دیگری بر اثر تیراندازی یک سرباز افغان به سوی یک بمبگذار انتحاری رخ داده است.

طبق این گزارش، نیروهای نظامی از جمله هلی کوپتر‌ها، ناتو با حضور در صحنه درگیری به پایان دادن به حملات‌ها شورشیان طالبان کمک کرده‌اند.

از سوی دیگر، قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه حضور نیروهای این گروه در حملات شهر‌ترین کوت را تایید کرده است اما هرگونه دخالت نیروهای این گروه در کشته شدن خبرنگار بی‌بی سی را رد کرده است.

قاری یوسف احمدی گفته است: «هفت نفر از نیروهای عملیاتی ما به دفتر معاون استاندار و مقر مطیع الله حمله کردند.»

احمد امید خپلوالک همکار بخش پشتوی بی‌بی سی در این درگیری کشته شده است.

مطیع الله خان تایید کرده است که مقر وی مورد حمله قرار گرفته است. وی به خبرگزاری فرانسه گفته است مردان مسلح از طریق ساختمان رادیو و تلویزیون که به مقر وی حمله کرده‌اند و دو نفر از نیروهای وی در این درگیری زخمی شده‌اند.

حملات به شهر‌ترین کوت در زمانی رخ داده است که پس از ۱۰ سال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هزاران نیروی خود را برای خروج از ااین کشور آماده می‌کنند و دیگر کشورهای غربی نیز از کاهش نیروهای خود خبر داده‌اند.

قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ کلیه نیروهای عملیاتی کشورهای خارجی افغانستان را ترک کنند و هفته گذشته نیز نخسیتن دور از واگذاری مسئولیت امنیتی هفت نقطه از این کشور به نیروهای افغان انجام شد.
XS
SM
MD
LG