لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

رای شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهاد دانشجو برای رياست دانشگاه آزاد


فرهاد دانشجو
فرهاد دانشجو
گزارش ها حاکی است نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر سه شنبه به رياست محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، برگزار شده و اين شورا فرهاد دانشجو را به عنوان رييس جديد دانشگاه آزاد انتخاب کرده است.

اين در حالی است که پيشتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گفته بود، نحوه انتخاب فرهاد دانشجو «غيرقانونی» بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مخبر دزفولی، دبير شورای عالی انقلای فرهنگی،گفته است: «پس از مباحث گوناگون در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، با رأی اکثريت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهاد دانشجو به رياست دانشگاه آزاد انتخاب شد و از اين شورا رأی اعتماد گرفت.»

طبق اين گزارش، محمود احمدی نژاد حکم رياست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد را امضا کرده است و به زودی اين حکم به وی ابلاغ خواهد شد.

فرهاد دانشجو، برادر کامران دانشجو وزير علوم و تحقيقات در دولت محمود احمدی نژاد است و برای یک دوره چهارساله ریاست دانشگاه آزاد را برعهده خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، در جلسه روز سه شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از نحوه انتخاب فرهاد دانشجو از جانب هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شده است.

در حالی شورای عالی انقلاب فرهنگی نحوه انتخاب فرهاد دانشجو را با اکثريت آرای هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، «پنج رای» از ده عضو هيات امنا، تایید کرده است، که پيشتر و پس از جلسه چهارشنبه ۲۱ دی ماه هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دبيرخانه این هیات به نقل اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: نحوه انتخاب فرهاد دانشجو غير قانونی بوده است.

دبيرخانه هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جلسه چهارشنبه ۲۱ دی ماه اعلام کرده بود: جلسه هيات امنا با حضور ۱۰ عضو حقيقی و حقوقی اين هيات به رياست اکبر هاشمی رفسنجانی، تشکيل شد و آقای هاشمی رفسنجانی به اعضا هيات امناء پيشنهاد می‌کند تا ۱۲ نامزد رياست دانشگاه که رزومه خود را برای وزارت علوم فرستاده‌اند، با حضور در جلسه برنامه‌های خود را معرفی کنند، آنگاه رای‌گيری در اين خصوص انجام شود.

طبق اطلاعيه دبيرخانه هيات امناء دانشگاه آزاد اسلامی دو نظر در اين جلسه وجود داشته است. برخی از اعضای حاضر در جلسه مطالعه سوابق کاری و رزومه را کافی می‌دانستند و گروه ديگری نيز خواستار حق برابر برای همه داوطلبان برای حضور در جلسه و ارائه برنامه‌هايشان بودند.

در ادامه اين اطلاعيه با اشاره به درگرفتن بحث بر سر اين دو ديدگاه آمده است: «بعضی از اعضاء هيات امناء بدون اينکه رياست هيات امناء اعلام رای کنند، با نوشتن رای خود و تنظيم صورت جلسه از ادامه حضور ساير نامزدها در جلسه جلوگيری کرده و متاسفانه جلسه هيات امناء به شکل يکطرفه‌ای به بن بست کشيده شد و بر اين اساس رياست هيات امناء اعلام کردند اين نحوه اقدام غير قانونی و فاقد اعتبار است زيرا می‌بايست پس از حضور نامزدها و اعلام مراتب رای‌گيری توسط رئيس هيات امناء، اخذ رای انجام می‌شد.»

جنجال بر سر دانشگاه آزاد اسلامی پس از آن بالا گرفت که هيات امنای آن در هفتم شهريور سال ۱۳۸۸ در بيانيه ای اعلام کرد که «همه اموال منقول و غير منقول دانشگاه آزاد اسلامی وقف شده است.»

اين اقدام دانشگاه آزاد واکنشی به تحرکات دولت محمود احمدی‌‌نژاد برای در اختيار گرفتن کامل اين موسسه بزرگ دانشگاهی بود.

محمود احمدی نژاد در آبان سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهديد به «اقدام انقلابی» کرد و يک ماه پس از آن اکبر هاشمی رفسنجانی، به صراحت از «برخی موذی‌گری‌ها» و «شرارت‌ها» عليه اين دانشگاه سخن گفت.
XS
SM
MD
LG