لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

احضار سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت خارجه ایران


وزارت امور خارجه ایران خواهان عذر خواهی جمهوری آذربایجان شده است.
وزارت امور خارجه ایران خواهان عذر خواهی جمهوری آذربایجان شده است.

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه بیست چهارم آذر ماه با احضار سفیر جمهوری آذربایجان، مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه که «ادعاهای واهی» خوانده، به وی ابلاغ کرده است.


به گزارش خبر گزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، مرتضی صفاری، مديرکل مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، با احضار عباسعلی حسن‌اف، سفيرجمهوری آذربايجان، اتهامات مطرح شده در رسانه‌های و سازمان‌های دولتی جمهوری آذربايجان را «واهی ‌و بی‌پايه قلمداد» کرد و خواهان «عذرخواهی» مقامات ذيربط شد ه است.


رسانه های ایران اطلاعات بیشتری درباره دلیل این احضار منتشر نکرده اند، اما در همین زمینه روز شنبه وزارت امنیت جمهوری آذربایجان اعلام کرد پانزده نفر را به اتهام «خیانت»، «آشوب» و« انتقال اطلاعات» مربوط به فعالیت های آمریکا، بریتانیا و اسرائیل در این کشور به منابع امنیتی جمهوری اسلامی، به زندان محکوم شده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، یک دادگاه جنایی جمهوری آذربایجان روز دوشنبه اعضای «گروه سعید» را به اتهام همکاری با نهاد امنیتی جمهوری اسلامی به زندان محکوم کرده است.


در بیانیه وزارت امنیت جمهوری آذربایجان تصریح شده این افراد اطلاعاتی از سفارت خانه های غربی، شرکت ها، خطوط لوله نفت و همچنین کارکنان خارجی که در جمهوری آذربایجان مشغول به فعالیت بوده اند را طی سال های 2005 و 2006 به ایران منتقل کرده اند.


این بیانیه تصریح کرده است که دوعضو این گروه مکررا با مقام های امنیتی ایران در تهران و دیگر شهرها این کشور ملاقات کرده اند.


به گفته وزارت امنیت جمهوری آذربایجان این افراد در ایران آموزش دیده و هنگام بازداشت مقادیری نقشه و پول از آنها کشف و ضبط شده است.


این پانزده نفر در ژانویه گذشته به ظن زمینه سازی برای تصرف قدرت از طریق زور، و مالکیت غیرقانونی سلاح و مواد مخدر بازداشت شده اند.


بنابر بیانیه وزارت امنیت جمهوری آذربایجان، سعید داداشبیلی ، رهبر این گروه، که در یک شرکت حفاری آمریکایی مشغول به کار بوده، در صدد کسب حمایت جمهوری اسلامی برای تصرف قدرت و تاسیس یک حکومت اسلامی در این کشور نفت خیز بوده است.


آقای داداشبیلی به همراه دو عضو دیگر این گروه چهارده سال حبس محکوم شده و سایر اعضای این گروه به حبس هایی بین دو تا سیزده سال محکوم شده اند.


درهمین حال وکیل آقای داداشبیلی گفته است که اتهام مطرح شده علیه موکلش «بی پایه» است.


دادستانی آذربايجان در مهر ماه سال جاری اعلام کرده بود که روحانی جوانی به نام «سعيد داداشبيلی» را متهم کرده است که رهبری گروه موسوم به «ارتش شمالی مهدی» را به عهده دارد که هدف آن سرنگونی دولت، با کمک نيروهای نظامی، و ايجاد حکومت اسلامی در آن کشور است.


در جریان محاکمه این پانزده نفر در مهر ماه در باکو، پايتخت آذربايجان، اعلام شده بود که این افراد قصد داشتند به کمک آموزش هایی که از سپاه پاسداران دریافت کرده اند و از طريق انجام يک کودتا در آذربايجان دولت اسلامی تشکيل دهند.


الچين قنبروف، وکيل مدافع سعيد داداشبيلی در مهرماه در گفت و گو با راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، درباره اتهامات وارد شده به اعضای اين گروه گفته بود: «اتهامات اصلی وارده بر سعيد داداشبيلی و اعضای گروه او انجام فعاليت هايی با هدف سرنگونی دولت، از راه های خشونت آميز، به منظور ايجاد تغيير در قوانين اساسی کشور و همچنين همکاری با نيروهای اطلاعاتی ايران است.»


آقای قنبروف افزوده بود: «دادستانان هيچگونه مدرک و اطلاعات مبتنی بر واقعيت و يا شواهدی ندارند که بتواند ثابت کند سعيد داداشبيلی با نيروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ايران رابطه داشته است. اين اتهام کاملأ پوچ و بی اساس است.»


سعيد دادشبيلی کيست؟

سعيد دادشبيلی، روحانی جوان و شناخته شده ای است که نفوذش در جمهوری آذربايجان رو به گسترش است، تحصيل کرده است، به پنج زبان مختلف حرف می زند و از خانواده متوسطی می آيد که عمدتأ در صنعت نفت کشور فعاليت می کرده اند.


خانم قاطبه، مادر سعيد داداشبيلی، در مصاحبه ای با راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفته بود که پسر او در ماه اوت گذشته برای زيارت حرم امام رضا به مشهد رفته بود، اما به ايرانی ها علاقه خاصی ندارد و حتی علاقمند بود که آذری ها بيشتر طرفدارغرب باشند.


به جز سعيدی داداشبيلی، در مورد بقيه افراد گروه اطلاعات زيادی در دست نيست.


اتهامات وارده به سعيدی داداشبيلی و گروهی که گفته می شود با او ارتباط دارد، اختلاف نظرهايی را داخل کشور ايجاد کرده است.


در آذربايجان حتی گفته می شود که ديدار اخير مايکل هيدن، رييس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا،سيا، از باکو احتمالا به اتهامات مربوط به اعمال نفوذ ايران در آذربايجان ارتباط دارد


XS
SM
MD
LG