لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

عمادالدين باقی به زندان احضار شد


عمادالدين باقی، روزنامه نگار زندانی و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان.
( عکس ازAFP)
عمادالدين باقی، روزنامه نگار زندانی و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان. ( عکس ازAFP)

عمادالدين باقی، روزنامه نگار زندانی و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان، و فعال حقوق بشر، که از ۲۷ دی ماه برای درمان و معالجه بيماری قلبی به مرخصی استعلاجی آمده بود، به زندان احضار شده است. آقای باقی تا ۲۷ فروردين ماه فرصت دارد خود را به زندان معرفی کند.


وی هفته گذشته از سوی بنياد جوايز مطبوعاتی بريتانيا به عنوان روزنامه نگار بين المللی سال انتخاب شد.


عمادالدين باقی، رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان، پژوهشگر، روزنامه نگار، نويسنده و فعال حقوق بشر در حالی به زندان احضار شده که دوره درمان وی به اتمام نرسيده است.


آقای باقی در مرداد ۱۳۸۶ به اتهام اجتماع و تبانی به منظور انجام جرايم بر ضد امنيت کشور، تبليغ عليه نظام و تبليغ به نفع گروه های بيگانه و مخالف نظام، در شعبه ۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال جبس تعزيری محکوم شده بود و در ۲۳ مهر ماه ۱۳۸۶ در پی احضار به معاونت امنيت دادسرای انقلاب تهران بازداشت و به زندان فرستاده شد.


به گفته خانواده آقای باقی، او که بيش از دو ماه در سلول انفرادی و در شرايط نامناسب زندانی بود، ۲ بار در زندان دچار حمله قلبی شده بود و ابتدا در بهداری زندان اوين و بعد در بيمارستانی در تهران بستری شد.


عمادالدين باقی، در حالی بايد تا روز سه شنبه ۲۷ فروردين ماه خود را به زندان معرفی کند که دوره درمان وی به اتمام نرسيده است.


محمد رضا فقيهی، وکيل دادگستری و عضو هيات مديره انجمن دفاع از حقوق زندانيان در گفت و گو با راديو فردا درباره اينکه بر پايه قانون، احضار زندانی که در مرخصی استعلاجی و تحت درمان قرار دارد، صحيح است يا خير، می گويد:« پروسه درمان وقتی شروع می شود، اينکه نياز است اين پروسه تکميل شود يا خاتمه يافته اعلام شود، به عهده پزشک معالج است. اما در مورد آقای باقی، پذيرش اظهار نظر پزشک معالج وی با مقامات ذيربط و کسانی است که مسوول تمديد مرخصی او هستند.»


  • عمادالدین باقی تا ۲۷ فروردين ماه فرصت دارد خود را به زندان معرفی کند.

او در ادامه می افزايد:« درهر حال زندانی که بيمار است يا محکومی که در حال گذران حبس بوده و به اعتبار بيماری اش به او مرخصی داده اند، ضرورتی برای اعطای مرخصی پديد آمده و آن ضرورت مرتبط با تماميت جسمانی بيمار است و شايسته است مادامی که پروسه درمان تکميل نشده، نسبت به تمديد مرخصی مبادرت شود.»


عمادالدين باقی، پيش از اين و در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی نيز مدت سه سال را در زندان سپری کرده است. وی پرونده مفتوح ديگری در شعبه ۴۴ در حال رسيدگی و تجديد نظر دارد که حکم اين پرونده هنوز ابلاغ نشده است.


محمد رضا فقيهی، عضو هيات مديره انجمن دفاع از زندانيان درباره آخرين وضعيت پرونده آقای باقی می گويد:« پرونده آقای باقی مربوط به حضور وی و خانواده اش در دوره آموزشی حقوق بشر در دوبی هنوز حکم قطعی پيرامونش صادر نشده و پرونده در دادگاه تجديد نظر استان تهران مورد بررسی قرار گرفته. طبعا تا روزها و هفته های آتی بايد درباره آن تصميم گيری شود.»


عيسی سحر خيز، روزنامه نگار و مدير کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در زمان محمد خاتمی، به هنگام بازداشت عمادالدين باقی در مهر ماه ۸۶ به راديو فردا گفته بود که عمادالدين باقی برای اجرای حکم به زندان برده نشده است و مقامات قضايی می خواستند او را بازجويی کنند.


اشاره آقای سحرخيز به بازجويی های طولانی مدت و زيادی است که آقای باقی در دوران حبس از مهر ماه تا کنون شده است.


عمادالدين باقی در ۲۴ روز ابتدايی جبس، ۱۴ جلسه بازجويی طولانی مدت داشته است.


اعتراض به شکنجه متهمين موسوم به اراذل و اوباش، اعتراض به اجرای حکم اعدام برای زنان و کودکان، اعتراض به نقض حقوق زندانيان و نقض حقوق شهروندی دانشجويان بازداشت شده، از جمله فعاليت های آقای باقی است که به گفته کارشناسان موجب زندانی شدن او شده است.


عمادالدين باقی فعاليت زيادی در پيگيری قتل های زنجيره ای سال ۱۳۷۷ داشت. ۲ سال از محکوميت گذشته وی مربوط به مقاله «اعدام و قصاص» بود که احکام اعدام و قضاض در ايران را مورد انتقاد قرار داده بود.


عمادالدين باقی هفته گذشته، از سوی بنياد جوايز مطبوعاتی بريتانيا به عنوان روزنامه نگار بين المللی سال برگزيده شد.


آقای باقی به دليل ممنوع الخروج بودن نتوانست به لندن سفر کند و جايزه خود را بگيرد.


دروئری دايک، از سازمان عفو بين الملل به نمايندگی از عمادالدين باقی جايزه او را دريافت کرد.


محمد رضا فقيهی، عضو هيات مديره انجمن دفاع از حقوق زندانيان و همکار عمادالدين باقی در گفت و گو با راديو فردا اين احتمال را که اهدای جايزه روزنامه نگار بين المللی سال به آقای باقی موجب بازگشت زودهنگام او به زندان اوين شده است، رد می کند و می گويد:« به هر حال تا يک مدتی مرخصی تمديد می شود و از يک مدت به بعد ممکن است مرخصی يک زندانی تمديد نشود. تصور نمی کنم اعطای اين جايزه در بازگرداندن آقای باقی به زندان موثر باشد.»


روزنامه کيهان و وب سايت های حامی دولت در واکنش به اعدای جايزه روزنامه نگار بين المللی سال به عمادالدين باقی، او را مورد حمله قرار داده اند. روزنامه کيهان در شماره روز پنج شنبه ۲۳ فروردين خود نوشت که اين جايزه به دليل سخن گفتن عليه جمهوری اسلامی به آقای باقی اهداء شده است.


عمادالدين باقی در سال ۲۰۰۵ انجمن «پاسداران حق حيات» را تاسيس کرد. هدف اين سازمان فعاليت برای از ميان بردن حکم اعدام در ايران است.


او در همين سال به سبب فعاليت های خود برای متوقف ساحتن حکم اعدام در ايران، جايزه حقوق بشر فرانسه را دريافت کرد.


XS
SM
MD
LG