لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

باهنر: با حضور هاشمی و خاتمی سازوکار جريانات سياسی تغيير می‌کند


محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس و يکی از نامزدهای احتمالی انتخابات رياست جمهوری، گفته است در صورتی که اکبر هاشمی رفسنجانی،‌رييس مجمع تشخيص مصلحت، و محمد خاتمی، رييس جمهور سابق ايران، وارد عرصه مبارزات انتخاباتی رياست جمهوری شوند، گروه های ديگر در سازوکار انتخاباتی خود تجديد نظر خواهند کرد.

محمدرضا باهنر در گفت وگويی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، ‌که روز جمعه ۲۳ فروردين ماه منتشر شده، گفته است: «اگر آقای خاتمی و هاشمی وارد عرصه انتخابات شوند، جريانات تجديدنظری در سازوکار انتخاباتی خود خواهند داشت.»

محمدرضا باهنر به همراه منوچهر متکی، يحيی آل اسحاق، محمد حسن ابوترابی،‌ و مصطفی پور محمدی در ائتلاف پنچ گانه حضور دارند که می گویند در نهايت يک نفر از بين آنها برای انتخابات رياست جمهوری انتخاب خواهد شد.

محمدرضا باهنر همچنين در اين مصاحبه گفته است:«اگر آقای هاشمی وارد عرصه انتخابات شود، ما مجددا درخصوص چگونگی ورود بحث خواهيم کرد. البته اين بدان معنا نيست که جبهه پيروان خط امام و رهبری به نفع ايشان از عرصه رقابت کنار بکشد. بلکه بدان مفهوم در سازوکار تجديدنظری انجام گيرد.»

محمدرضا باهنر با تاکيد برای اين که «حضور آقای هاشمی در انتخابات نوع بازی را عوض می‌کند» گفته است:« اگر آقای هاشمی وارد عرصه رقابت شود، حتما بايد ساز و کارها متناسب با آن تغيير پيدا کند.»

نايب رييس مجلس در خصوص حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات رياست جمهوری و موضع اصولگرايان در قبال حضور وی گفته است:«در آن زمان است که اصولگرايان بلافاصله تصميم‌گيری می‌کنند که با همان تعدد کانديدا در عرصه حضور داشته باشند و يا اينکه به يک نفر واحد دست پيدا کنند. اين موضوع بدان معنا نيست که ما در انتخابات حضور پيدا نکرده و يا به نفع فرد خاصی کنار بکشيم. »

با این حال محمدرضا باهنر گفته است : تاکنون تمامی اطلاعات و اخبار دقيق از قول اکبر هاشمی رفسنجانی حکايت از اين دارد که وی در عرصه انتخابات حضور پيدا نمی‌کنند اما در عالم سياست هيچ غيرممکنی وجود ندارد.

حضور اصلاح طلبان در انتخابات

نايب رييس مجلس همچنين در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری گفته است:« اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات می‌آيند البته در بين آنها لايه‌های مختلفی وجود دارد. به طوری که عده‌ای از آنها تمايلی به سمت آقای خاتمی دارند، عده‌ای ديگر معتقدند بايد اصلاح‌طلب ديگری وارد شود.»

محمدرضا باهنر اضافه کرده است: با توجه به اين که آيت الله علی خامنه ای،‌رهبر جمهوری اسلامی، از همه جريانات سياسی برای حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوری کرده‌اند، ممکن است حضور نداشتن « اصلاح‌طلبان و يا جريانات ديگر به قهر و يا تخريب تلقی شود که بنده قاطبه اصلاح‌طلبان را اينگونه نمی‌دانم.»

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خردادماه سال جاری برگزار می شود ولی تاکنون نامزد نهايی اصلاح طلبان مشخص نشده است.در حالی که گروه های مختلف اصلاح طلبان از محمد خاتمی،‌رييس جمهوری سابق ايران برای حضور در انتخابات رياست جمهوری دعوت کرده اند، هنوز وی به طور رسمی به اين در خواست ها پاسخی نداده است.

اين درحالی است که تاکنون شماری از چهره های اصولگرای آمادگی خود را يرای شرکت در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده اند.

علی اکبر ولايتی، مشاور بين الملل رهبر ايران، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، و غلامعلی حداد عادل، نماينده مجلس، ائتلاف برای پيشرفت يا ائتلاف سه گانه را تشکيل داده اند که در نهايت يک از از بين اين سه نفر به عنوان نامزد نهايی انتخاب خواهد شد.

محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت هم آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده است. وی در انتخابات رياست جمهوری دوره گذشته نيز حضور داشت.

در همين زمينه، رسانه های اصولگرای مخالف دولت محمود احمدی نژاد، از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان نامزد مورد حمايت دولت ياد می کنند.
XS
SM
MD
LG