لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

وضعيت جسمی زندانی بحرينی به دليل اعتصاب غذا «وخيم» است


هله تورينگ اشميت، نخست وزير دانمارک، روز سه شنبه، گفته است: وضعيت جسمی عبدالهادی الخواجه، فعال حقوق بشر بحرينی-دانمارکی، که در دو ماه گذشته در زندان در اعتصاب غذا به سر می برد، بسيار بحرانی است.

عبدالهادی الخواجه که داری تابعيت دوگانه بحرين و دانمارک است به همراه شمار ديگری از فعالان بحرينی در جريان اعتراضات سال گذشته بازداشت شد و به اتهام تلاش برای سرنگونی حکومت پادشاهی بحرين به بس ابد محکوم شده است.

نخست وزير دانمارک روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری خواستار آزادی عبدالهادی خواجه شد.

خانم اشميت گفت: بنابر اطلاعاتی که به دست ما رسيده، وضعيت عبدالهادی الخواجه بسيار بحرانی است.

دولت بحرين پيش‌تر تسليم عبد الهادی الخواجه فعال بحرينی به کشور دانمارک را با وجود خواست دولت اين کشور، نپذيرفته بود. الخواجه که به دليل بحرانی شدن وضعيت جسمی‌اش در اثر دوماه اعتصاب غذا در زندان به بيمارستان نظامی منتقل شده است.

مناطق مختلف بحرين تقريبا شاهد اعتراض‌های روزانه با خواست آزادی الخواجه است. سال گذشته نيروهای امنيتی بحرين با کمک نيروهايی از عربستان سعودی و امارات عربی متحد، به حضور خيابانی معترضان که از اکثريت شيعه مذهب هستند، پايان دادند. در بحرين خانواده آل خلفه که از اقليت سنی مذهب است حکومت می‌کند.

گروه‌های حقوق بشری غربی، الخواجه و ۱۳ معترض ديگر را که به دليل نقششان در اعتراض‌ها سال گذشته بحرين زندانی شده‌اند، زندانيان سياسی و انديشه به شمار می‌آوردند و خواستار آزادی آن‌ها هستند.

وکيل مدافع الخواجه گفته است که موکلش به بيمارستان نظامی انتقال داده شده و با تزريق سرم تغذيه می‌کند.

زينب الخواجه دختر عبد الهادی الخواجه نيز يکشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفته که پدرش از مشکلات تنفسی رنج می‌برد و با گفتن هر کلمه به سختی نفس می‌کشد. او همچنين خاطر نشان کرد که نيروهای امنيتی و کارکنان بيمارستان نظامی با پدرش بد رفتاری می‌کنند.

اما خبرگزاری دولتی بحرين به نقل از ابراهيم حبيب الغيث بازرس کل نيروهای امنيتی اين کشور نقل کرده که گفته است الخواجه در وضعيت جسمی مناسبی به سر می‌برد. او در خصوص دليل انتقال اين معترض بحرينی از درمانگاه زندان به بيمارستان نظامی گفت که بيمارستان مجهز‌تر از درمانگاه است و تاکيد کرد که جان الخواجه در خطر نيست.

مخالفت با برگزاری مسابقات جهانی فرمول ۱ در بحرين از ديگر دلايل تظاهرات معترضان در ماه‌های اخير است. تا کنون دو بار برگزاری اين مسابقات به دليل نا‌آرامی‌های بحرين به تعويق افتاده است.

دولت بحرين می‌گويد که در اجرای توصيه‌های کميته حقيقت ياب بين المللی در خصوص اعتراض‌های سال گذشته اين کشور، پيشرفت داشته است.

کميته حقيقت ياب تاکيد کرده است شماری از دستگيرشدگان اعتراض‌های سال گذشته بحرين که شمار آن‌ها از ۲هزار نفر تجاوز کرده بود، در نتيجه شکنجه توسط نيروهای امنيتی جان خود را از دست داده‌اند.

دولت بحرين اتهام تبعيض مذهبی را نمی‌پذيرد و اعتراض‌ها را تلاشی از سوی حکومت شيعه ايران برای متزلزل کردن ثبات کشور به شمار می‌آورد. ايران اما هرگونه دخالت در مسائل داخلی بحرين را رد می‌کند.

مجروح شدن نیروهای پلیس

سخنگوی وزارت کشور بحرين اعلام کرد، شامگاه دوشنبه ۲۱ فروردين هفت تن از نيروهای پليس اين کشور در اثر انفجار بمبی دست ساز در جريان تظاهرات اعتراض آميزی در يک روستای شيعه نشين، زخمی شدند. اين تظاهرات با خواست آزادی يک فعال بحرينی برگزار شده است که از دو ماه پيش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سخنگوی وزارت کشور بحرين خاطرنشان کرده که سه تن از نيروهای زخمی شده، در وضعيت خطرناکی به سر می‌برند.

او درباره چگونگی حادثه گفت شماری از معترضان برای کشاندن نيروهای پليس به روستای شيعه نشين العکر، اقدام به پرتاب کروتون مولوتوف به سوی آن‌ها کردند و پس از ورود گشت پليس به روستا، انفجار روی داد.

سخنگوی وزارت کشور بحرين تاکيد کرد: «اين حادثه را عمليات تروريستی به شمار می‌آوريم.»
XS
SM
MD
LG