لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

وزير امور خارجه بحرين به ایران سفر کرد


وزير امور خارجه بحرين قرار است با علی لاريجانی، رييس مجلس، و منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ديدار کند.
وزير امور خارجه بحرين قرار است با علی لاريجانی، رييس مجلس، و منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ديدار کند.
در پی تلاش های ايران برای کاهش تنش با بحرين و همچنين به دنبال سفر صادق محصولی به منامه، شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه روز پنجشنبه وارد تهران شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ايران، شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه ، وزير امور خارجه بحرين برای مذاکره درباره مسايل دو جانبه به تهران سفر کرده و قرار است با علی لاريجانی، رييس مجلس، و منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ديدار کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری کويت نیز گزارش داده که شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه، در اين سفر از پیش اعلام نشده حامل پيام امير بحرين برای مقام های ايران است.

در پی انتشار اظهارات علی اکبر ناطق نوری، رييس بازرسی ويژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در خصوص اين که بحرين استان چهاردهم ايران بوده است، تنش بين تهران و منامه بالا گرفت. بحرين اين اظهارات را «نقض حاکميت» خود تلقی کرد.

وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به واکنش ها به اظهارات آقای ناطق نوری، اعلام کرد که به حاکميت ارضی بحرين احترام می‌گذارد و به خاک اين کشور چشم ندارد.

در همین راستا و برای کاهش تنش ها، صادق محصولی، وزير کشور ايران، روز دوشنبه با سفر به منامه پيام محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ایران، را به امير بحرين ارائه کرد.

مراکش سفير خود را از تهران فرا خواند

به دنبال ابراز پشتيبانی کشورهای عرب از منامه و پيام پادشاه مراکش به امیر بحرین، وزارت امور خارجه ايران هفته گذشته سفير اين کشور را به وزارت امور خارجه فراخواند تا اعتراض کتبی خود را به مفاد اين اظهارات اعلام کند.

هرچند به دنبال سفر صادق محصولی به منامه تنش بين ايران و بحرين در حال کاهش است، اما از سوی ديگر مراکش در اعتراض به رفتار وزارت امور خارجه ايران، سفير خود در تهران را به مدت يک هفته به رباط فرا خواند.

به گزارش رويترز، الطیب الفاسی الفهری، وزير امورخارجه مراکش، روز چهارشنبه با احضار سفير ايران در رباط از رويکرد تهران در قبال کشورش انتقاد کرد.

طبق اين گزارش، وزير امور خارجه مراکش گفته است: از اين که فقط رباط به خاطر ابراز همدردی با بحرين مورد اعتراض ايران قرار گرفته است؛ دچار بهت وحيرت شده است.

وی به سفير ايران در رباط گفته است: در حالي که اکثريت کشورهای عربی دراين مناقشه ديپلماتيک جانب بحرين را گرفته اند، روشن نيست چرا ايران با احضار کاردار مراکش در تهران فقط از رباط انتقاد کرده است.

ناطق نوری و استان چهاردهم

علی اکبر ناطق نوری، روز ۲۲ بهمن در سخنرانی در مشهد گفته بود: «در دوران محمدرضا پهلوی يک استان ما، که امروز کشوری به نام بحرين شده است، از دست ما گرفته شد.»

آقای ناطق نوری همچنين گفته بود: «آن زمان بحرين استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماينده داشت»

علی‌اکبر ناطق نوری به دنبال بالا گرفتن تنش بین ایران و بحرین، به شبکه تلويزيونی الجزيره گفته است که سخنانش در باره بحرين تنها يک مقايسه تاريخی بوده و بد فهميده شده است.

روابط ديپلماتيک بين ايران و بحرين در سال‌های اخير با تنش‌هايی همراه بوده است.

در خرداد سال ۱۳۸۶، حسين شريعتمداری، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در مؤسسه مطبوعاتی کيهان، در سر مقاله‌ای نوشته بود که بحرين جزو خاک ايران بوده و مردم ايران می‌توانند خواهان بازگشت آن به ايران شوند.
XS
SM
MD
LG