لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

بحرين و ناتو، توافقنامه امنيتی امضاء کردند


ژنرال ياپ ده هوپ شفر، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، و شيخ خالد بن احمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين.(عکس: AFP)
ژنرال ياپ ده هوپ شفر، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، و شيخ خالد بن احمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين.(عکس: AFP)

يک مقام دولت بحرين روز پنجشنبه اعلام کرد اين کشور و پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، يک توافقنامه همکاری امنيتی امضاء کرده اند.


اين توافقنامه در حاشيه کنفرانس مشترک ناتو و کشور حاشيه خليج فارس در چارچوب نشست اعضای «ابتکار عمل استانبول» در منامه امضاء شده است.


شيخ عبدالعزيز بن مبارک آل خلیفه، يک مقام ارشد وزارت امور خارجه بحرين، به خبرنگاران گفت: اين توافقنامه برای تبادل اطلاعات امنيتی است.


اين توافقنامه توسط ياپ ده هوپ شفر، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، و شيخ خالد بن احمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين در جريان نشست يک روزه مقام های امنيتی دو طرف به امضاء رسيده است.


شيخ عبدالعزيز بن مبارک آل خليفه در اين باره گفت:«توافقنامه، نحوه تبادل اطلاعات امنيتی بين بحرين و ناتو را مشخص می کند. چنين اطلاعاتی در خصوص حل ومقابله با مسايل امنيتی و حتی مصيبت بار برای دو طرف بسيار مهم است».


شيخ عبدالعزيز بن مبارک آل خليفه يکی از نمونه همکاری بين بحرين و ناتو را تبادل اطلاعات درباره «نشت مواد راديو اکتيو از نيروگاه های هسته ای در منطقه» بیان کرد.


بحرين به همراه قطر، امارات متحده عربی و کويت در سال ۲۰۰۴ در جريان نشست ناتو در استانبول به «ابتکارعمل استانبول» پيوستند.


«ابتکارعمل استانبول» به همکاری عملی امنيتی بين کشورهای خاورميانه، به ويژه کشورهای حاشيه خليج فارس معطوف است.


براساس پیمان«ابتکار عمل استانبول»، پيمان آتلانتيک شمالی با اين کشورها در زمينه مقابله با تروريسم، امنيت مرزی، مشارکت در مانورهای نظامی و مقابله با سلاح های کشتار جمعی همکاری می کند.


در همین حال، ياپ ده هوپ شفر از عربستان و عمان خواسته است تا به «ابتکارعمل استانبول» بپيوندند.


نشست اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی و کشورهای عضو «ابتکار عمل استانبول» در منامه پايتخت بحرين در حال برگزاری است.


کشور پادشاهی بحرين که از تاسيس آن در خليج فارس ۳۶ سال می گذرد، ۷۲۵ هزار نفر جمعيت دارد و ۶۰ درصد اين جمعيت را مسلمانان شيعه تشکيل می دهند.


بحرين در دو دهه اخير روابط بسيار نزديکی با ايالات متحده آمريکا داشته و ميزبان ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در خليج فارس است.


ايالات متحده آمريکا و بحرين، در فروردين ماه بر سر يک پروژه تامين انرژی هسته ای در بحرين به توافق رسيدند.


وزارت امور خارجه آمريکا اين پروژه و توافق انجام شده ميان دو کشور را «الگويی برای ملت های جهان» توصيف کرده بود تا بر مبنای آن نياز خود را به انرژی، تامين کنند.


وزارت امور خارجه آمريکا، توافق با بحرين را روشی «در تضاد با فعاليت های هسته ای ايران» خوانده بود که ضمن بهره مند کردن بحرين از انرژی صلح آميز هسته ای، می تواند به کاهش گازهای گلخانه ای نيز کمک کند.


XS
SM
MD
LG