لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

طرح نجات مالی در سنای آمریکا به رای گذاشته می شود


طرح نجات مالی روز چهارشنبه در سنای آمریکا به رای گذاشته می شود
طرح نجات مالی روز چهارشنبه در سنای آمریکا به رای گذاشته می شود

به دنبال رد طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری نجات مالی در مجلس نمایندگان، قرار است که با اصلاح برخی از بخش ها، این طرح روز چهارشنبه در سنا به رای گیری گذاشته شود.


رهبران کنگره آمريکا روز سه شنبه تلاش کردند تا با اصلاح و تغيير برخی از قسمت های این طرح، آن را برای ارائه مجدد به کنگره آماده کنند.


هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا، روز سه شنبه اعلام کرد: اجماع لازم برای به رای گذاشتن طرح نجات مالی در روز چهارشنبه در صحن سنا به دست آمده است.


روز دوشنبه در حالی که به نظر می رسيد رهبران دو حزب اصلی در کنگره آمريکا بر سر طرح یاد شده توافق کرده اند، اين طرح در مجلس نمايندگان آمريکا با اختلاف اندکی شکست خورد و اکثريت لازم را به دست نياورد.


يکی از ايده های پيشنهادی در اين زمينه، افزايش سقف بیمه سپرده فدرال برای اطمينان دادن به سپرده گذاران و بنگاه های تجاری کوچک است.


در همين زمينه، سناتور جان مک کين و سناتور باراک اوباما، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا نيز از اقدامات تازه ای برای دستیابی به يک توافق جديد بر سر طرح نجات مالی پشتیبانی کردند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه با دو نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا ديدار و گفت و گو کرد.


اين در حالی بود که آقای بوش روز سه شنبه پيشتر نسبت به تاخير در تصويب طرح نجات مالی هشدارداده و گفته بود: «کنگره می بايست اقدام کند.»


در همين حال، رهبران کشورهای آسيايی و اروپايی که اقتصاد کشورهايشان با نوسانات مالی مواجه شده اند از مقامات آمريکا خواسته اند تا راه حل سريعی برای اين مسئله به دست آوردند.


به دنبال تلاش های تازه برای اصلاح طرح نجات مالی، وضعيت در وال استريت در روز سه شنبه با بهبود نسبی همراه بود و شاخص صنعتی داو جونز تقريبا ۵۰۰ واحد افزايش داشت. اين در حالی بود که ارزش اين شاخص پس از رد طرح نجات مالی ۷۷۷ واحد کاهش يافته بود.


جرج بوش: در مقطع کنونی ما بر سر دو راهی دخالت دولت در اقتصاد آزاد قرار نگرفته ‌ ایم بلکه با دو راهی اقدام دولت و وضعیت ناگوار اقتصادی برای میلیون ها شهروند آمریکایی روبه رو هستیم.

کارشناسان این سقوط شاخص سهام را در دو دهه گذشته پس از رکود سال ۱۹۸۷بی سابقه خوانده و آن را «سیاه ترین روز وال استریت» نامیدند.


جزئیات طرح نجات مالی


بر اساس طرح نجات مالی که به درخواست وزارت خزانه داری آمريکا تدوين شده بود، قرار بود دولت حدود ۷۰۰ ميليارد دلار وام های غيرقابل وصول و پر خطر موسسات مالی آمريکا را خريداری کند تا با اين اقدام، شاخص های بازار بورس را افزايش دهد و اعتماد خريداران را دوباره جلب کند.


آقای بوش روز سه شنبه گفته بود: بی تردید رقم پیشنهادی در طرح نجات مالی مبلغ قابل ملاحظه ‌ ای است اما باید توجه داشت که مشکلی که با آ ن روبه‌ رو هستیم مشکل بسیار بزرگی است.


وی یادآور شده بود که آمریکایی‌ها در جریان بحران مالی به تنهایی یک تریلیون دلار ضرر کرده ‌اند. وی همچنین در مورد ضربه شدید این بحران به حساب‌های بازنشستگی و پس‌انداز میلیون‌ها آمریکایی هشدار داد.


رییس جمهور آمریکا تاکید کرده بود: چنانچه کشورش بر همین منوال پیش رود، خسارت‌های ناشی از این بحران همیشگی خواهد بود.


آقای بوش گفته بود : در مقطع کنونی ما بر سر دو راهی دخالت دولت در اقتصاد آزاد قرار نگرفته ‌ ایم بلکه با دو راهی اقدام دولت و وضعیت ناگوار اقتصادی برای میلیون ها شهروند آمریکایی روبه رو هستیم.


وی از کنگره خواست برای تأمین امنیت اقتصادی همه آمریکایی‌ها اقدام کند.


آقای بوش تأکید کرده بود: دولتش به تلاش و همکاری ‌ های خود با رهبران احزاب جمهوریخواه و دمکرات برای یافتن راه حل مناسب ادامه خواهد داد.


کنگره آمریکا سه‌ شنبه به مناسبت سال نو یهودیان تعطیل است و اما با بازگشایی کنگره در روز چهارشنبه تماس و رایزنی با رهبران احزاب از سرگرفته خواهد شد.


کنگره آمریکا سه‌ شنبه به مناسبت سال نو یهودیان تعطیل است و اما با بازگشایی کنگره در روز چهارشنبه تماس و رایزنی با رهبران احزاب از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش برخی از خبرگزاری ها، رای منفی به طرح نجات مالی، برای دولت آمریکا شکستی «شوک آور» محسوب شده است. جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، ساعاتی پیش از اعلام رای مجلس نمایندگان از تصویب این طرح ابراز اطمینان کرده بود.


تعداد زیادی از نمایندگان جمهوریخواه اعلام کردند که با افزایش هزینه ها از سوی دولت موافق نیستند و به مداخله دولت در اقتصاد اعتقاد ندارند.


در صورتی که طرح نجات مالی ابداعی هنری پالسون، وزیر خزانه داری آمریکا، به تصویب می رسید، پس از رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ میلادی این بزرگ ترین مداخله دولت آمریکا در اقتصاد این کشور محسوب می شد.


جورج بوش، اعلام کرد که از رد این طرح «بسیار ناامید» شده و مشاوران عالی خود را برای تعیین گام های بعدی فراخوانده است.


قرار است مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه بار دیگر برای بررسی این مسئله تشکیل جلسه دهد، اما رهبران دموکرات و جمهوری خواه برای این که همکاران مخالف خود را به تصویب طرح نجات مالی وادارند باید بیش از اینها تلاش کنند.


به گزارش «سی ان ان» از بازار بورس نیویورک در وال استریت، سرمایه گذاران با دهان باز و شوکه از عدم تصویب طرح نجات مالی نمی دانستند چه کار کنند یا چه بگویند. این افراد انتظار داشتند که طرح مذکور پیش از باز شدن بازارها در روز دوشنبه به تصویب برسد.


به گفته هنری پالسون، ناظران مالی در ایالات متحده «از تمام ابزارهای موجود» برای کمک به اقتصاد آمریکا استفاده خواهند کرد، اما هشدار داد که قدرت اجرایی این ناظران «ناکافی» است و هنوز طرح نجات مورد نیاز است.


طرح نجات مالی در حالی رد شد که جورج بوش و رهبران هر دو حزب در کنگره آمریکا هشدار داده بودند که بدون این طرح احتمال سقوط اقتصاد این کشور به دامن رکود وجود دارد.


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ماه پيش کليد خورده، در هفته های اخير وارد مرحله تازه ای شده و اميدها برای اين که اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده است.


برآورد می شود که در طول سال جاری، شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوئيس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.


XS
SM
MD
LG