لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

هشدار درباره پيامدهای تاخير در کمک‌رسانی به مردم سوريه


سازمان ملل متحد از حکومت سوريه خواست تا به نمايندگان صليب سرخ جهانی اجازه دهد برای کمک به ساکنان محله بابا عمرو در شهر حمص وارد منطقه شوند.

کاروان کمک‌های صليب سرخ جهانی روز گذشته از دمشق به حمص رسيد، اما پس از ساعت‌ها انتظار، دولت سوريه از ورود آنها به محله باباعمرو جلوگيری کرد.

گروه‌های اپوزيسيون و نهادهای حقوق بشری می‌گويند که دليل مخالفت با ورود گروه‌های امدادرسانی به بابا عمرو پاکسازی منطقه و «از بين بردن آثار کشت و کشتار» چند روز اخير در اين منطقه است.

به گزارش خبرگزاری‌های بين‌المللی، تنها در روز پنج‌شنبه دست‌کم ۱۰ نفر از اهالی این محله پشت يک ساختمان دولتی اعدام شده‌اند.

پال کان‌روی، خبرنگار بريتانيايی، هم که روز گذشته با کمک نيروهای مخالف از شهر حمص خارج شد حملات پی در پی ارتش سوريه در منطقه را «قتل عام کور» توصيف کرده و گفته است که هزاران نفر از مردم شهر حمص در انتظار مرگ هستند.

در واکنش به سرکوب خشونت‌آميز مخالفان در سوريه، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، روز جمعه در اظهاراتی کم‌سابقه با اشاره به اعدام‌های خودسرانه، شکنجه و بازداشت غير نظاميان سوری گفت که زمان آن رسيده است که جامعه جهانی روشن و شفاف و يک‌صدا عمل کند.

او گفت اختلاف در جامعه جهانی بر سر چگونگی برخورد با اوضاع سوريه به مقامات آن کشور اجازه می‌دهد به اعمال خشونت‌آميز و بی‌نتيجه خود ادامه دهند.

دبيرکل سازمان ملل با تاکید بر پيامدهای ناگوار تاخير در کمک‌رسانی به مردم سوريه گفت که ادامه ناآرامي‌ها و اعمال خشونت‌بار در سوريه خطر يک جنگ داخلی تمام‌عيار را تشديد می‌کند.

رهبران کشورهای غربی نيز واکنش‌های تندی به سرکوب شديد مردم سوريه نشان داده‌اند.

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، رفتار نيروهای دولتی هوادار بشار اسد در برخورد با مردم را «بربريت قرون وسطايی» خوانده و نيکولا سرکوزی، رئيس جمهور فرانسه، نيز گفت که شهر حمص با خطر نابودی کامل روبه‌روست.

همزمان با سرکوب غير نظاميان در حمص، روز جمعه ديگر شهرهای سوريه شاهد تظاهرات ضد حکومتی بودند.

به گزارش نهادهای حقوق بشری و اپوزيسيون سوريه، دست‌کم ۳۰ نفر در ناآرامي‌های روز جمعه در سوريه کشته شده‌اند.

از سوی ديگر فشارهای سياسی بر روسيه و چين که تاکنون از محکوم کردن حکومت سوريه خودداری کرده‌اند شدت يافته است.

اين دو کشور تاکنون دو قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای پايان دادن به بحران سياسی سوريه را وتو کرده‌اند.

حکومت ايران هم که تنها حامی منطقه‌ای سوريه به شمار مي‌رود تاکنون از اظهار نظر درباره کشتار مخالفان و غيرنظاميان شهر حمص به دست نيروهای دولتی خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG