لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

دبيرکل سازمان ملل در نشست غير متعهدها در تهران شرکت می کند


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
یک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اول شهريورماه گفت، بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در نظر دارد برای شرکت در نشست سران کشورهای غيرمتعهد در تهران در هفته آينده، به ايران سفر کند. اين در حالی است که گفته می شود آمريکا و اسرائيل از وی خواسته بودند به ايران سفر نکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مارتين نسيرکی»، سخنگوی دبيرکل سازمان ملل متحد گفته است: بان گی مون در اين سفر نگرانی های و انتظارات در خصوص برنامه هسته ای ايران، تروريسم، حقوق بشر در ايران، و جنگ در سوريه را با مقامات جمهوری اسلامی در ميان خواهد گذاشت.

طبق اين گزارش، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در ماه جاری ميلادی گفته بود بان گی مون در صورت سفر به تهران «اشتباه بزرگی» مرتکب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديپلمات ها می گويند، سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل هم از بان گی مون خواسته بود به ايران سفر نکند.

يک ديپلمات که نخواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رويترز گفته است: «(کشورهای غير متعهد) يک بلوک بسيار مهم هستند و البته که دبير کل در اين نشست شرکت می کند و او نمی تواند نرود.»

پیشتر و پس از آن که جمهوری اسلامی اعلام کرد که دبيرکل سازمان ملل در اجلاس سران عدم تعهد در تهران شرکت می‌کند، ايالات متحده ايران را مکان «نامناسبی» برای برگزاری اين همايش دانست و از دبيرکل سازمان ملل خواست که در صورت حضور در اين همايش، نگرانی‌های بين‌المللی را به ايران گوشزد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده، روز پنج‌شنبه،‌ ۲۶ مردادماه، اظهار کرده بود که برگزاری اجلاس عدم تعهد در کشوری که به گفته خانم نولند «بسياری از تعهدات بين‌المللی خود را نقض کرده و همسايگان خود را تهديد می‌کند»، «عجيب» است.

در همین حال، علی سعيدلو، رئيس ستاد برگزاری شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران ، از حضور سران ۵۱ کشور در نشست تهران خبر داده و گفته است: این سران در حد رئيس جمهور، نخست وزير يا پادشاه يا معاون رئيس جمهور این کشورها هستند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی سعید لو گفته است:از تعدادی از سازمان‌های بين‌المللی و همچنين مهمان‌های ويژه نيز برای حضور دعوت شده است و ما پيش بينی می‌کنيم حدود ۱۴۵ الی ۱۵۰ هيات در اين اجلاس حضور پيدا کنند، البته ما هيات‌هايی داريم که تعداد افراد عضو آن زياد هستند، مثلا کشور هند و برخی از هيات‌ها نيز در قالب اعضای ۵ نفره حضور پيدا می‌کنند. البته به غير از کارشناسان‌شان.

شانزدهمين نشست سران جنبش عدم تعهد از پنجم تا دهم شهريور در تهران برگزار می شود.
XS
SM
MD
LG