لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

رسول جزينی؛ جايگزين محمد بنا در تيم ملی کشتی فرنگی


محمد بنا
محمد بنا
فدراسيون کشتی ايران، رسول جزينی را به عنوان سرمربی جديد تيم ملی کشتی فرنگی ايران معرفی کرده است.

به اين ترتيب، پس از مدت ها بحث پيرامون عدم پذيرش استعفای محمد بنا، با انتصاب جزينی به سمت سرمربيگری تيم ملی، بحث بازگشت مجدد بنا نيز منتفی شده.

تيم ملی کشتی فرنگی ايران مهيای حضور در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی فرنگی می شود که روزهای اول و دوم اسفند در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار خواهد شد.

محمد بنا حاضر به قبول مسئوليت در مرحله چهارم اردوی تيم ملی کشتی فرنگی نشد و با صدور بيانيهای کنارهگيری رسمی خود را از مديريت تيم های ملی اعلام کرد. پيش از او نيز دستيارانش جمشيد خيرآبادی و ناصر نوربخش در اعتراض به بی توجهی مسئولين وزارت ورزش، با انعقاد قرارداد مالی هنگفت، هدايت تيم ملی جمهوری آذربايجان را برعهده گرفتند.

محمد بنا چهار سال قبل، تيم ناکام در المپيک ۲۰۰۸ پکن را در شرايطی تحويل گرفت که آن تيم بدون کسب مدال به ايران بازگشته بود. اما برنامه ريزی مدون و تلاش مستمر از سوی بنا و همکارانش باعث شد آن تيم ضمن فتح رقابت های جام جهانی، دو مدال طلا با ترکيب پنج نفره از مسابقات جهانی استانبول و سه مدال طلا از رقابت های المپيک لندن را نصيب خود کند. موفقيت هايی که به اهدای نشان شجاعت از سوی رييس جمهور ايران انجاميد.

با اين حال نه سه مدال طلای المپيک و نه نشان شجاعت، برای فراهم آوردن امکانات مورد نظر محمد بنا در اردوی تيم ملی ايران، همچنين تحقق وعده هايی که قبل از المپيک داده شده بود، کافی نبود. به همين خاطر محمد بنا پس از چند نوبت اعتراض، سرانجام قيد همکاری با وزارت ورزش و امور جوانان جمهوری اسلامی ايران و فدراسيون کشتی را زد.

سرمربی جديد تيم ملی کيست؟

رسول جزينی سرمربی جديد تيم ملی ايران اهل اصفهان است. ايرج اسفندياريفر از خوزستان، محمدعلی چميانی از فارس و سعيد شيرزاد از مازندران نيز او را همراهی خواهند کرد.

جزينی سنگين وزن پيشين تيم ملی کشتی فرنگی است. او سال ۱۹۹۷ در تهران روی سکوی نخست رقابت های غرب آسيا ايستاد. سال ۱۹۹۹ نيز حضور در مسابقات جهانی يونان را تجربه کرد اما موفقيتی به دست نياورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

سال ۲۰۰۰ در رقابت های گزينشی المپيک سيدنی در کلرادوی آمريکا به مدال برنز رسيد. برای تکميل امتيازات رقابت های گزينشی بايد در مصر هم کشتی می گرفت که در رده نهم قرار گرفت.

جزينی همان سال در سئول، مدال برنز وزن ۹۷ کيلوگرم آسيا را به گردن آويخت. سال ۲۰۰۱ هم در اولان باتور با شکست مقابل آلکسی چگلاکوف از ازبکستان نايب قهرمان آسيا شد.

عنوان چهارمی دانشجويان جهان که سال ۲۰۰۲ در ادمونتون رقم خورد هم در کارنامه رسول جزينی ثبت شده است.

حالا در غياب محمد بنا، اسامی نفرات دعوت شده به اردوی تيم ملی در اوزان هفت گانه برای حضور در جام جهانی به شرح زير هستند.

۵۵ کيلو: محسن حاجيپور (مازندران) شيرزاد بهشتی(تهران) سامان عبدولی، بهروز ملکی و مصطفی بهزادی مقدم (خوزستان)

۶۰ کيلو: حميد سوريان (ری) عبدالمحمد پاپی، محمود پاپی و محسن چگينی (خوزستان) حميد زارع (فارس)

۶۶ کيلو: اميد نوروزی (فارس) مهدی زيدوند و رامين طاهری (خوزستان) علی محمدی (تهران) افشين بيابانگرد و رضا کنعانی (اردبيل) حسين خواجه وند (مازندران)

۷۴ کيلو: سعيد عبدولی، پيام بويری و رسول گرمسيری (خوزستان) هادی عليزاده پورنيا (قم) فرشاد عليزاده (تهران)

۸۴ کيلو: طالب نعمتپور (لرستان) علی قيطاسی (فارس) حسين نوری (تهران) يوسف قادريان (البرز) مسعود مرادی (خوزستان)

۹۶ کيلوگرم: قاسم رضايی و داود گيل نيرنگ، سامان نوروزی و اميرحسين خانپور (مازندران) مهدی علياری (تهران) علی زنگنه (خوزستان)

۱۲۰ کيلو: بشير باباجانزاده (مازندران) امير قاسمی منجزی (خوزستان) بهنام مهديزاده و بهنام شجعی (تهران) مهدی نوری (اردبيل) محمد مدرسی (چهارمحال و بختياری).

نام اميد نوروزی قهرمان المپيک لندن در حالی در فهرست دعوت شدگان آمده که او در مصاحبه های مختلف با صراحت گفته هيچ کاری با کشتی ندارد و به خاطر بی توجهی مسئولين، دور کشتی را خط کشيده.

حميد سوريان و سعيد عبدولی هم در اوزان غير تخصصی به اردو دعوت شده اند.
XS
SM
MD
LG