لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

بارزانی از کردهای ترکيه خواست از روند صلح حمايت کنند


رجب طیب اردوغان، مسعود بارزانی و سيروان پره‌ور
رجب طیب اردوغان، مسعود بارزانی و سيروان پره‌ور
مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق، روز شنبه ۲۵ آبان در شهر دياربکر، مورد استقبال رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، قرار گرفت. آقای بارزانی از کردهای ترکيه خواسته است تا از روند صلح با حکومت اين کشور حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، درحالی مسعود بارزانی به دياربکر،‌مهمترين شهر کردنشين ترکيه، سفر کرده است که اقليم کردستان و ترکيه در حالی نهايی کردن يک قرار داد بزرگ نفت و گاز هستند.

طبق اين گزارش هزاران نفر در شهر دياربکر گردآمده بودند تا در مراسمی که با سخنرانی مسعود بارزانی و رجب طيب اردوغان آغاز شد، شرکت کنند.

در اين مراسم همچنين سيروان پره‌ور، خواننده کرد که از دهه ۱۹۷۰ از ترکيه فرار کرده بود،‌ در اين مراسم به اجرای موسيقی پرداخته است. در بخش ديگری، مراسم جشن ازدواج ۴۰۰ زوج نيز برگزار شده است.

مسعود بارزانی در اين مراسم گفته است :«اين يک سفر تاريخی برای من است. همه می دانيم چنین سفری ۱۵ يا ۲۰ سال پيش غير ممکن بود.»

رئيس اقليم کردستان عراق اضافه کرده است:«رجب طيب اردوغان گام شجاعانه ای در جهت صلح برداشته است. من از برادران کرد و ترک خود می خواهم که از روند صلح حمايت کنند.»

به گزارش رويترز، از سفر آقای بارزانی به دياربکر به عنوان بخشی از تلاش ها رجب طيب اردوغان برای پايان دادن به ناآرامی ها در کردستان ترکيه و به ويژه مبارزه مسلحانه حزب کارگران ترکيه (پ کا کا) ياد می شود. گفته می شود، از زمان آغاز مبارزه مسلحانه پ کا کا عليه حکومت ترکيه دست کم ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

مساله ضرورت صلح بين حکومت ترکيه و شورشيان کرد اين کشور با توجه به جنگ داخلی در سوريه وارد مرحله تازه ای شده است.

به دنبال ناآرامی ها که از ماه مارس ۲۰۱۱ در سوريه آغاز شده است،‌ کردهای سوريه طی ماههای اخير در مناطق تحت کنترل خود يک منطقه خودمختار اعلام کرده اند. اين منطقه در مرزهای جنوبی ترکيه واقع شده است.

طبق اين گزارش همچنین گفته می شود نخست وزیر ترکیه می خواهد از سفر مسعود بارزانی برای گسترش نفوذ حزب حاکم عدالت و توسعه، در مناطق کردنشین و به ویژه در انتخابات شهرداری ها بهره برداری کند.

در انتخابات شهرداری ها که در ماه مارس سال آينده برگزار می شود، حزب حاکم عدالت و توسعه رقابت نزديکی با حزب آشتی و دموکراسی، تشکل قانونی کردهای ترکيه که پايگاه اجتماعيش به پ کا کا نزديک است، دارد.
XS
SM
MD
LG