لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

مسعود بارزانی: سوء مديريت مالکی عراق را در آستانه بحران قرار داده است


مسعود بارزانی، مسئول منطقه خودمختار کردستان عراق
مسعود بارزانی، مسئول منطقه خودمختار کردستان عراق
مسعود بارزانی، مسئول منطقه خودمختار کردستان عراق که به دعوت دولت آمريکا به واشنگتن آمده است، می‌گويد نوری‌المالکی، نخست وزير عراق، با سوء مديريت اين کشور را در آستانه يک بحران عميق و همه جانبه قرار داده است.

آقای بارزانی که در مراسمی به مناسبت بزرگداشت ده‌ها هزار تن قربانيان کرد عراق در زمان ديکتاتوری صدام حسين از سوی مرکز فرهنگی و پژوهش‌های معاصر کرد در کاخ کنگره آمريکا شرکت کرده بود، انتقاد از دولت نوری‌المالکی را در پاسخ به پرسش راديو فردا مبنی بر تيرگی روابط اربيل و بغداد مطرح کرد.

آقای بارزانی با اشاره به اين که نوری‌المالکی از جمله با پشتبانی کردهای شمال عراق به تشکيل دولت خود توفيق يافت، اختلاف با بغداد را تاييد و تصريح کرد و گفت چنين شرايطی شامل تمام عراق است و به موضوعات مهمی مانند آزاديهای فردی و کنترل کامل بر نهادهای کشور مربوط می‌شود.

وی گفت علاوه بر اين اختلاف‌ها بر سر کرکوک و ساير مناطق، مسايل مربوط به نفت و گاز نيز حل نشده باقی مانده است. در کنار اين مسايل دولت بغداد فراموش کرده است بر اساس توافق‌های نخستين و پيمان شش ماده‌ای، عراق بايد دارای يک نظام کثرت‌گرا و کشوری دموکراتيک باشد که تعهد به آن در قانون اساسی نيز تاکيد شده است.

مسعود بارزانی هشدار داد بعضی‌ها در بغداد دست به بازی‌هايی زده‌اند ولی آنها با آتش بازی می‌کنند و دولت خودمختار کردستان چنين شرايطی را نخواهد پذيرفت.

در بيانيه مطبوعاتی که از سوی مرکز فرهنگی و پژوهش‌های معاصر کرد در واشنگتن انتشار يافته، در چند مورد از دولت نوری‌المالکی، نخست وزير شيعه عراق، با عنوان دولت مورد حمايت رژيم ايران ياد شده است.

آقای مسعود بارزانی در پاسخ به پرسش راديو فردا در مورد روابط دولت خودمختار خود با جمهوری اسلامی به زبان فارسی پاسخ داد و تنها به اين عبارت کوتاه اکتفا کرد: «ما می‌خواهيم روابطمان با ايران خوب باشد.»

رهبر منطقه خودمختار کردستان عراق از پاسخ به پرسش‌های نمايندگان ساير رسانه‌ها خودداری ورزيد ولی پيش از آن به راديو فردا گفت که درعراق هنوز هم مسئله اجساد گمشده هزاران زن و کودک کرد حل نشده باقی است و دولت مرکزی هيچ‌گونه تلاشی برای حل اين مسئله انسانی نمی‌کند.

مرکز فرهنگی پژوهشی کردها که به تازگی توسط آمريکايی‌های کردتبار و با کمک جيم موران، نماينده دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا، ايجاد شده می‌کوشد تا دولت مرکزی عراق مسئوليت کشتار کردهای اين کشور توسط رژيم صدام حسين را به عنوان قتل عام ۱۸۲ هزار مردم بی‌گناه کرد بپذيرد.

اين مرکز در نشست روز پنجشنبه در محل کاخ کنگره آمريکا فيلم مستندی با عنوان «تمام مادران من» از بازماندگان قربانيان کردهای عراقی را به نمايش گذاشت. اين فيلم برنده چند جايزه بين المللی شده است.

آقای مسعود بارزانی در مدت اقامت خود در واشنگتن با آقای اوباما، رئيس جمهوری و ساير مقام‌های عالی رتبه دولت وی ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد. در واشنگتن گفته می‌شود گفت‌وگوهای منطقه خودمختار کردستان عراق با مقام‌های عالی رتبه آمريکا برای حل دشواری‌هايی عميقی است که در عراق پس از خروج نيروهای آمريکا از آن کشور بروز کرده است.
XS
SM
MD
LG