لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

بشار اسد: نا آرامی ها توطئه بیگانگان برای تجزیه سوریه است


 بشار اسد، رييس جمهوری سوريه
بشار اسد، رييس جمهوری سوريه
دو هفته پس از آغاز اعتراض ها عليه حکومت سوريه که در آن بيش از دهها نفر کشته شده اند، بشار اسد، رييس جمهوری سوريه در نخستين اظهار نظر خود در این باره، انگشت اتهام را متوجه «دشمنان سوریه» کرد و نآرامی های کشورش را «توطئه از سوی بيگانگان برای تجزيه سوريه» ناميد و گفت «از جنگ و برخورد استقبال نمی کنيم اما اگر به ما تحميل شود از آن باکی نيز نداريم».

وی همچنین گفته است: «دشمنان می خواهند دستور کار خود را به سوريه تحميل کنند».

اعتراض ها در سوریه از نوزدهم ماه مارس از شهر جنوبی «درعا» آغاز شد و در روزهای اخير به بسياری از شهرهای سوريه سرايت کرده است.

رييس جمهوری سوريه که از بیش از ده سال پیش حاکم بلا منازع کشورش است، همچنین گفته است که «قرار گرفتن در صدر نظام سياسی سوريه را هنوز مسئوليت خود می داند».

در حالی که ناآرامی های جاری سوريه بزرگ ترين بحران از آغاز حکومت بشار اسد به شمار می‌آید، وی در سخنران روز چهارشنبه خود گفت که اعتراض ها را «آزمايشی برای عبور دوباره سوريه از موانع بزرگ بروز کرده بر سر راه وحدت ملت» تلقی می کند.

آقای اسد گفت «ما را در گذشته نيز امتحان کرده بودند اما هر بار توانستيم که دشمنان را با وحدت خود غافلگير کنيم و رفتاری داشته ايم که هر عضوی از ملت سوريه همواره با گردن افراشته زندگی کرده است».

آقای اسد، چشم پزشک تحصيل کرده بريتانيا، گفت که از قرار گرفتن در صدر نظام «احساس سربلندی توام با قدردانی» داشته است و هنوز می خواهد که «حافظ ثبات کشور» باشد.

رييس جمهوری سوريه گفت: «دشمنان زمان مناسبی را برای ضربه زدن به ما انتخاب کرده اند اما در نهايت احمق هستند زيرا کشور نادرستی را برای هدف خود برگزيده اند و در نهايت شکست خواهند خورد».

آقای اسد با اشاره به این که می داند که دشمنان از تلاش باز نخواهند ايستاد، گفت:« اما سرانجام درس عبرت لازم را خواهند گرفت و اگر لازم باشد، ما اين درس را به آنها خواهيم داد».

بشار اسد همچنین «دشمنان سوریه» را متهم کرده است که از سه راهکار اصلاحات، کشاندن سوريه به جنگ داخلی و سوء استفاده از وضعيت اقتصادی برای ضربه زدن به سوریه استفاده کرده‌اند.

رئیس جمهور سوریه همچنین گفته است: «آنها ابتدا به مدت چند هفته از سوريه در شبکه های ماهواره ای و اينترنت بدگويی و فتنه انگيزی کردند و حتی به جعل گزارش پرداختند و وقتی شکست خوردند، به حربه قوميت ها متوسل شدند و سپس به پيامک تلفنی روی آوردند و مردم را به شورش فرا خواندند.»

بشار اسد مدعی شد که «افراد نقاب پوش به در خانه های مردم مراجعه کرده و به آنها دستور می دادند که از خانه بيرون آمده به خيابان بروند و عليه حکومت شعار بدهند تا موجب جنگ داخلی بشوند».

وی درهمين حال گفت که هر کس را که به خيابان ها آمده است، توطئه گر نمی داند اما اين افراد بايد بدانند که از آنها سوء استفاده شده است.

رييس جمهوری سوريه گفت که «دليل اين مدعای او اين است که برخی از شبکه های تلويزيونی از ويران شدن ساختمان های دولتی و اماکن عمومی، ساعتی پيش از آنکه چنين اتفاقی بيفتد، خبر داده اند»، و گفت «اگر اينها توطئه نيست، به راستی آنها چگونه پيشاپيش خبردار شده اند؟».

آقای اسد به اين امر اشاره کرد که ناآرامی ها از شهر جنوبی «درعا» آغاز شده است و مدعی گرديد که دليل آن اين است که «دشمنان موفق به تشکيل باندهايی در اين منطقه نزديک مرز شده بودند».

اما وی افزود که «هر چند درعا در مرز و در فاصله نزديکی با اسرائيل است اما در قلب همه مردم سوريه است».

آقای اسد در مورد مردم «درعا» گفت: «نمی توان هم حافظ وطن بود و هم همکار دشمن شد و همه شهروندان درعا در پاسداری از مام ميهن مسئول هستند.»

رئیس جمهور روسیه همچنین با اشاره به کشته شدن شماری از تظاهرکنندگان گفته است:«اينها خون مردم ما بوده که به زمين ريخته شده و ما نگران اين وضعيت هستيم و قصد ریختن خون مردم را نداشته ايم».

آقای اسد گفت که بايد از خون های ريخته شده برای «ايجاد وحدت» استفاده کرد.

در همين حال، رييس جمهوری سوريه گفت که کشورش در منطقه ای است که دستخوش تغييرات جدی است و افزود که «سوريه در ميان کشورهايی است که از نفوذ زيادی برخوردار بوده و هست» و «چاره ای جز عبرت آموزی نيست».

از ديگر سو، آقای اسد تاييد کرد که مردم کشورش مطالباتی دارند که هنوز پاسخی برای آن نگرفته اند اما گفت «وقتی که لشگرهايی در صدر اين حرکت ها قرار می گيرند و مردم را به بيراهه می برند، از افرادی نيز که نيات پاک دارند، سوء استفاده می شود».

آقای اسد گفت که «می داند که بلافاصله پس از اين سخنرانی، شبکه های تلويزيونی ماهواره ای خواهند گفت که قول های داده شده کافی نيست ...و فتنه انگيزی ها را ادامه خواهند داد».

از سال ۱۹۶۳ که حزب بعث حاکميت را در سوريه در اختیار دارد، در این کشور قوانين حالت فوق‌العاده برقرار است که لغو اين قوانين يکی از خواسته های اساسی مخالفان است.

در این میان روز سه‌شنبه و به دنبال اعتراض‌ها در سوریه، دولت ایران کشور که ریاست آن را ناجی عطری بر عهده داشت، استعفا داده و از مردم سوریه به خاطر «ناتوانی» در اجرای خواسته های ملت «پوزش خواهی» کرده بود.

این در حالی است که بشار اسد از ناجی عطری خواسته است، تا زمان تشکيل دولت بعدی، مسئوليت کابينه انتقالی را در دست داشته باشد.

از سوی دیگر هم زمان با سخنرانی بشار اسد در پارلمان سوریه، خبرگزاری های غربی از وقوع درگيری های تازه ای در این کشور از جمله در بندر لاذقیه خبر داده اند.
XS
SM
MD
LG