لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

جلوگيری از برگزاری مراسم سالگرد مهدی بازرگان


مهدی بازرگان از فعالان سياسی در تحولات ملی شدن نفت در دوران نخست وزيری محمد مصدق و از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران در اوايل دهه ۱۳۴۰ بود.
مهدی بازرگان از فعالان سياسی در تحولات ملی شدن نفت در دوران نخست وزيری محمد مصدق و از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران در اوايل دهه ۱۳۴۰ بود.
ماموران امنيتی ايران روز پنجشنبه مانع از برگزاری مراسم چهاردهمين سالگرد در گذشت مهدی بازرگان، اولين نخست وزير پس از انقلاب، در حسینیه ارشاد شدند.

به گفته شاهدان عینی، نيروهای امنيتی، با حضور در مقابل حسينیه ارشاد افرادی را که قصد حضور در اين مراسم داشتند را متفرق کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ايلنا، جمعی از شخصيت‌‏های «دانشگاهی، فرهنگی و سياسی» از مردم دعوت کرده بودند تا در روز پنجشنبه در مراسمی برای چهاردهمين سالگرد درگذشت مهدی بازرگان در حسينيه ارشاد شرکت کنند.

در حالی که خبرگزاری فارس می گويد این مراسم به دلايل نا معلومی برگزار نشده است، يک وب سايت نزديک به نهضت آزادی گفته است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مانع برگزاری مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان شده است.

محمد بسته نگار، از فعالان ملی–مذهبی، در اين زمينه به «راديو فردا» می گويد: ساعت ده صبح روز پنجشنبه به مسوولان حسينيه ارشاد گفته شده است که مراسم مهدی بازرگان نبايد برگزار شود.

به گفته آقای بسته نگار، نيروی های پليس با تجمع در مقابل حسينيه ارشاد از نزديک شدن افراد به اين محل جلوگيری می کردند.

وی می گويد که نيروهای پليس حاضر در جلو حسينيه ارشاد به داماد و دختر وی حمله و آنها را زخمی کردند.

آقای بسته نگار در توضيح دلايل برگزار نشدن اين مراسم می گويد: مقام های دولت نهم می کوشند در چند ماه باقی مانده به دهمين انتخابات رياست جمهوری، فضای سياسی را تنگ تر کنند.

به گفته آقای بسته نگار قرار بود در اين مراسم احمد صدر حاج سيد جوادی، ابوالفضل بازرگان، وحيد ميرزاده، و خالد توکلی سخنرانی کنند.

مهدی بازرگان در اوايل انقلاب به دستور آيت الله روح الله خمينی دولت موقت پس از انقلاب را تشکيل داد. اما عمر دولت بازرگان با حمله دانشجويان پيرو خط امام به سفارت آمريکا در تهران و تصرف اين سفارت در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به پايان رسيد.

مهدی بازرگان از فعالان سياسی در تحولات ملی شدن نفت در دوران نخست وزير محمد مصدق و از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران در اوايل دهه ۱۳۴۰ بود.

نهضت آزادی ايران طی سال های اخير با فشار مقامات امنيتی ايران مواجه بود. در سال ۱۳۷۹ جمعی از اعضای نهضت آزادی به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG