لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

بايدن: رهبران ايران با سرکوب مخالفان «بذر نابودی» خود را می کارند


جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا
جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا
جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است: رهبران ايران با سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت آميز مخالفان «بذر نابودی» خود را می کارند.

آقای بايدن که با شبکه تلويزيونی آمریکایی«ام اس ان بی سی» صحبت می کرد، افزود: آمريکا بهتر است همزمان با ادامه دراز کردن دست خود به سمت تهران، « به طرف اعمال تحريم های جدی عليه ايران حرکت کند».

معاون رييس جمهوری آمريکا اضافه کرده است: «اما، نگاه کنيد، هنگامی که نخستين تظاهرات شروع شد و مردم به صورت وحشيانه سرکوب شدند، آنها (حکومت ايران) اعتبار اخلاقی خود را در کشور خودشان و در منطقه از دست داده اند و فکر می کنم آنها بذر نابودی خود را می کارند.»

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در خردادماه، تهران و برخی شهرهای ایران شاهد راهپیمایی های مسالمت آمیز معترضان بود که با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد. اما به رغم این سرکوب اعتراضات همچنان ادامه داشته است.

به گفته مقامات دولتی ایران، در اعتراضات هفت ماه گذشته دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده اند.

با اين حال، جو بايدن از استراتژی دولت باراک اوباما در قبال ايران دفاع کرد. اين در حالی است که برخی از جمهوريخواهان خواستار بازگشت به راهبرد دوران جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، در برابر ایران یعنی سياست «تغيير رژيم» هستند.

آقای بايدن در همين رابطه گفت: «ما همگام با جهان، از جمله روسيه و ديگر کشورها، در جهت وضع تحريم ها عليه آنها(ايران) گام بر می داریم.»

معاون رييس جمهوری آمريکا افزود: «فکر می کنم در جهت درستی در حال حرکت هستيم ...ما (از اين رويکرد) نتيجه بهتری خواهيم گرفت تا اين که بخواهيم به صورت فيزيکی وارد آنجا شده و رژيم را تغيير دهيم.»

باراک اوباما نيز در نخستين اظهار نظر مستقيم خود نسبت به رويدادهای ايران در روز عاشورا، ششم دی ماه ، واکنش خشونت بار حکومت جمهوری اسلامی ايران در قبال تظاهرات مسالمت آميز ايرانيان را شديدا تقبيح و محکوم کرده و گفته بود: «آنچه در ايران می گذرد، امری مربوط به ايالات متحده و يا کشور ديگری نيست، بلکه به اشتياق ايرانيان برای عدالت و يک زندگی بهتر مربوط می شود و تصميم رهبران ايران برای حکومت از طريق ايجاد وحشت و [اعمال] ستمگری، به زدودن چنان اشتياقی در ميان مردم ايران موفق نخواهد شد.»

رييس جمهور آمريکا افزوده بود: «برای ماه ها، مردم ايران، چيزی جز اعمال حقوق جهان شمول خود نخواسته اند و هر بار که اين خواستۀ خود را بيان کرده اند، حتی در روزهای مذهبی نيز، با مشت آهنين و بی رحمی روبرو شده اند، و هر بار جهان، با تحسين از شهامت و ارادۀ ايرانيان، نظاره گر اين رويدادها بوده است. نظاره گر مردمی که بخشی از تمدن بزرگ و بردبار ايران به شمار می روند.»

باراک اوباما در آغاز دوران رياست جمهوری خود با فاصله گرفتن از سياست های دوران جرج بوش خواستار تعامل با ايران شد. اما حوادث پس از انتخابات ايران و همچنين رويکرد هسته ای ايران باعث شده است تا دولت وی از سياست تعامل با ايران فاصله بگيرد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز در همين رابطه روز جمعه گفته بود: قدرت های جهانی از «رويکرد تعامل (با ايران)، به دليل اين که نتيجه ملموسی در بر نداشته است، فاصله گرفته و به دنبال رويکرد فشار و تحريم خواهند بود.»

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور با اشاره به مناقشه‌ هسته‌ای ايران و انزوای هر چه بيشتر جمهوری اسلامی بار ديگر به تهران هشدار داد که در صورت پافشاری بر موضع خود با «پيامدهای روزافزون» آن مواجه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG