لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

انفجار لندن؛ کاردار بريتانيا در تهران احضار شد


یک بمب آتش زا به طرف سفارت ایران در لندن پرتاپ شده است که خسارتی در پی نداشته است.
(عکس از AFP )
یک بمب آتش زا به طرف سفارت ایران در لندن پرتاپ شده است که خسارتی در پی نداشته است. (عکس از AFP )

به دنبال پرتاپ يک بمب آتش زا به طرف سفارت جمهوری اسلامی در لندن، وزارت امور خارجه ايران کاردار بريتانيا در تهران را احضار کرده است.


پليس لندن هم اکنون مشغول بررسی حمله افراد ناشناس به سفارت ايران است. طبق اين گزارش عصر روز دوشنبه يک بمب بنزينی آتش زا به طرف سفارت ايران پرتاب شد که خسارت چندانی در پی نداشته است.


به گزارش خبرگزاری «آسوشيتدپرس»، پليس لندن اعلام کرده است که اين حادثه ساعت ۲۱ به وقت محلی رخ داده است و در آن به کسی آسيب نرسيده است.


در همين حال پليس در حال جمع آوری شواهد و همچنين بررسی تصاوير موجود از اين حادثه است.


در همين زمينه يک «مقام آگاه» وزارت امور خارجه ايران به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است: در ديدار مقام های اين وزارتخانه با کاردار بريتانيا «مراتب اعتراض شديد خود را به خاطر اين تعرض ابراز داشته و پيگيری و توضيح رسمی و نيز رفع مخاطرات امنيتی سفارت و جبران خسارت‌های وارده را خواستار» شده اند.


اين «مقام آگاه» وزارت امور خارجه ايران همچنين تصريح کرده است که پيشتر به دولت بريتانيا درباره حفاظت از اماکن ديپلماتيک اين کشور تذکرهايی داده شده بود ولی به آنها توجهی نشده است.


وی با اشاره به اين که « تهاجم اخير اثبات کننده‌ واقعی و جدی بودن دلائل نگرانی ايران در مورد وضعيت امنيتی اماکن ديپلماتيک خود در لندن است»، افزود: بدون ترديد «بی‌تفاوتی» مقامات بريتانيايی به درخواست قانونی ايران «در ارتکاب مجدد اين اقدامات تجاوزکارانه بی‌تاثير نبوده است.»


طبق اين گزارش کاردار بريتانيا نيز ضمن محکوم کردن اين حادثه تاکيد کرده است مقام های اين کشور اين موضوع را به طور جدی پيگيری خواهند کرد.


حمله به سفارت ايران در سال ۱۳۵۹


حمله روز دوشنبه به سفارت ايران در لندن نخستين حمله به اين سفارتخانه نيست. در فروردين سال ۱۳۵۹ گروهی از مهاجمان به سفارت ايران در لندن حمله کرده و ۲۰ تن از کارکنان اين سفارتخانه را به گروگان گرفتند.


اين مهاجمان که خود را طرفدار استقلال عربستان (خوزستان) از ايران می ناميدند به مدت شش روز سفارت ايران را در کنترل داشتند.


گروگانگيران خواستار آزادی ۹۱ زندانی در استان خوزستان بودند و به ايران ۲۴ ساعت مهلت داده بودند تا زندانيان را آزاد کند.


گروگانگيری سرانجام با دستور مستقيم مارگارت تاچر، نخست وزير وقت بريتانيا، با مداخله نيروهای ويژه ضد ضربت بريتانيا (اس ای اس)، پايان يافت.


در اين عمليات تنها کسی که از ميان حمله کنندگان جان سالم به در برد، فوزی بداوی نژاد بود. اما معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، دولت بريتانيا را متهم کرده بود که هنگامی که «تروريست ها اسلحه های خود را زمين گذاشته بودند و تسليم شده بودند با شليک به سرشان آنها را کشته اند.»


آقای بداوی نژاد در سال ۱۹۸۱ به جرم مشارکت در قتل و حمل سلاح به شديترين مجازات در قوانين بریتانیا، يعنی حبس ابد محکوم شد.


XS
SM
MD
LG