لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

درگیری در نوار غزه تلفاتی برجای گذاشت


حماس تهديد کرده است که حملات بيشتری را به گذرگاه های مرزی انجام خواهد داد.
عکس از AFP
حماس تهديد کرده است که حملات بيشتری را به گذرگاه های مرزی انجام خواهد داد. عکس از AFP

نيروهای حماس بامداد روز شنبه به وسيله دو خودرو بمبگذاری شده به يک گذرگاه مرزی بين غزه و اسرائيل حمله کردند که اين دو انفجار تلفاتی برجای گذاشت.


به گفته ژنرال ياوا گالانت، فرمانده ارشد ارتش اسرائيل در منطقه، شبه نظاميان اسلامگرای حماس، با استفاده از هوای مه آلود دو خودرو جيپ مملو از مواد منفجره را در نزديکی گذرگاه مرزی کرم شالوم منفجر کردند که سیزده سرباز اسرائيلی زخمی شدند.


اين مقام اسرائيلی گفته است که چهار شبه نظامی وابسته به حماس در جريان اين عمليات انتحاری کشته شدند.


اين عمليات بامداد روز شنبه و ساعاتی پيش از آغاز عيد فصح، يکی از اعياد يهوديان، رخ داده است.


يک فرمانده اسرائيلی در اين زمينه گفت: اين عمليات شبه نظاميان حماس يکی از بزرگترين عمليات حماس از زمان خروج نيروهای اسرائيلی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ است.


اين حمله پنجمين حمله نيروهای حماس به گذرگاه های مرزی بين اسرائيل و نوار غزه است . در همین زمينه حماس تهديد کرده است که حملات بيشتری را به گذرگاه های مرزی انجام خواهد داد.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نيز پس از اين دو انفجار از منطقه ديدار کرد و هشدار داد که حماس بايد منتظر «عواقب» اين اقدامات باشد.


در همین حال در واکنش به این عملیات انتحاری شبه نظامیان اسلام گرا، هواپیما های اسرائیلی مناطقی از نوار غزه را بمباران کردند که دست کم چهار نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند.


  • «اگر ديگران برای پايان دادن به محاصره و نجات غزه اقدام نکنند، عمليات بعدی بزرگ تر خواهد بود».
یک مقام ارشد حماس

یکی سخنگوی ارتش اسرائیلی می گوید کشته شدگان شبه نظامیان اسلامگرا بودند که قصد داشتند به سوی اسرائیل موشک پرتاپ کنند.


آتش بس


به رغم اين حملات حماس اعلام کرده است که خواهان آتس بس با اسرائيل است.


همزمان با اين درگيری ها در غزه، جيمی کارتر، رييس جمهوری اسبق، آمريکا، برای روز دوم با خالد مشعل، رهبر در تبعيد حماس ديدار و گفت وگو کرد.


مقامات حماس می گويند که در جريان مذاکرات با جيمی کارتر برای پايان دادن به محاصره غزه توسط اسرائيل و هچنين تبادل زندانيان انجام شده است.


در همين زمينه، احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر، در واشينگتن، گفت: توافق احتمالی شامل تبادل زندانيان، آزادی تقريبا چهارصد زندانی فلسطينی در برابر آزادی سرباز اسرائيلی خواهد بود.


خبرگزاری مصری منا به نقل احمد ابوالغيط اعلام کرده است که در بخش از توافق غير رسمی آتش بس بين حماس و اسرائيل، شامل پايان دادن به محاصره غزه خواهد بود و کنترل مرزهای به نيروهای ميانه رو حکومت خود گردان فلسطينی در کرانه غربی رود اردن واگذار خواهد شد.


به نظر می رسد حماس بردباری خود برای پايان محاصره غزه از دست می دهد. سامی ابو زهری، يک مقامات ارشد حماس، هشدار داد انفجار روز شنبه سر آغاز «انفجار بزرگی است که حماس پيشتر نسبت به ان هشدار داده بود».


سامی ابو زهری افزود: «اگر ديگران برای پايان دادن به محاصره و نجات غزه اقدام نکنند، عمليات بعدی بزرگ تر خواهد بود».


تابستان سال گذشته پس از آنکه حماس با استفاده از زور کنترل غزه را در دست گرفت، اسرائيل و مصر مرزهای نوار غزه را بستند. از آن زمان تاکنون فقط به مواد اوليه ضروری برای شهروندان غزه اجازه عبور داده می شود.


XS
SM
MD
LG