لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

بريتانيا سفير اسرائيل در لندن را احضار کرد


بريتانيا از احضار سفير اسرائيل در لندن خبر داد تا با وی درباره اتهامات مطرح شده در خصوص استفاده از پاسپورت های جعلی بريتانيايی توسط سازمان جاسوسی «موساد» برای قتل يک فرمانده حماس گفت و گو کند.

روز چهارشنبه ساعاتی پس از آن که گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، دستور تحقيقات «کامل» درباره پاسپورت های جعلی را صادر کرد، يک سخنگوی دولت اعلام کرد که سفير اسرائيل برای روز پنجشنبه به وزارت امور خارجه بريتانيا احضار شده است.

اين در حالی است که تنش بر سر قتل يک فرمانده حماس در دوبی در حال افزايش است. در همين زمينه، ايرلند نيز از اين که پاسپورت های جعلی اين کشور مورد استفاده قرار گرفته است ابراز نگرانی کرده است.

بیشتر گمانه زنی ها درباره اين که چه کسی در قتل محمود المحبوح، يک مقام بلندپايه گروه فلسطينی حماس، دست داشته است متوجه سازمان اطلاعات اسرائيل است.

فرمانده کل پليس دوبی در هفته جاری اسامی و عکس‌های ۱۰ مرد و يک زن مظنون به انجام ترور محمود المحبوح را منتشر کرد. از اين ۱۱ نفر ، شش نفر بريتانيايی، سه نفر ايرلندی، يک نفر فرانسوی و یک نفر هم آلمانی هستند.

بريتاينا از اظهار نظر درباره نقش احتمالی اسرائيل در اين قتل خودداری کرده است، اما اين کشور روز چهارشنبه اعلام کرد می خواهد در گفت و گو با اسرائيل اين مسئله را روشن سازد.

سخنگوی دولت بريتانيا در اين زمينه، گفت: «جعل پاسپورت های بريتانيايی مسئله ای خيلی جدی است. دولت همچنان تلاش خواهد کرد تا همه اقدامات لازم برای جلوگيری از تقلب هويت بريتانيايی را انجام می دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين سخنگو تاکيد کرده است: به دليل ارتباط شهروندان بريتانيايی با اين موضوع، روز پنجشنبه ملاقاتی بين مقامات وزارت امور خارجه و سفير اسرائیل برگزار خواهد شد.

گوردون بروان نیز روز چهارشنبه به يک شبکه راديویی در لندن گفته است: پاسپورت بريتانيايی سند مهمی است که می بايست از آن به درستی نگهداری کرد.

وی افزوده است: همه شواهد و مدارک بايد جمع آوری شود تا مشخص گردد که چرا و چگونه چنين اتفاقی روی داده است.

از سوی ديگر، آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل هر گونه دخالت موساد در قتل محمود المحبوح را رد کرده است.

با اين حال، وی در پاسخ به اين پرسش که واکنش اسرائيل به مسايل مطرح شده چيست به «راديو ارتش» گفته است: اسرائيل هرگز پاسخ نمی دهد، هرگز تاييد نمی کند، و هرگز رد نمی کند.

وی اضافه کرد: دليلی ندارد که اسرائيل سياست های خود را در اين زمينه تغيير دهد.

وزير امور خارجه اسرائيل به طور کامل احتمال نقش اين کشور در قتل فرمانده حماس را رد نکرده است و اين هم به دليل «سياست ابهام» در اين کشور است.

يک مقام ارشد اطلاعاتی بريتانيايی پيشتر اين احتمال را مطرح کرده است که ترور از سوی موساد، سازمان امنيت خارجی اسرائيل، صورت گرفته باشد.

ضاحی خلفان تميم، فرمانده پليس دوبی روز دوشنبه در يک نشست خبری، که در تاريخ این امیر نشین بی‌سابقه بود، اسامی ۱۱ تن را همراه با عکس‌ها و ويدئوهای مربوط به حضور آنان در دوبی، از لحظه ورود اين افراد به خاک این امیر نشین تا لحظه خروج آنها را منتشر کرد.

جسد محمود عبدالرؤوف المبحوح روز بيستم ژانويه در هتل محل اقامتش در دوبی کشف شد.

تحقيقات پليس دوبی و نيز تحقيقات داخلی که حماس خود انجام داده است، نشان می‌دهد که المبحوح، روز ۱۹ ژانويه، حدود شش ساعت پس از رسيدن به دوبی، در اتاق هتلش خفه شده است.
XS
SM
MD
LG