لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

ایران در صدر مذاکرات وزیر امور خارجه بریتانیا با مقامات چینی


سباستين وود، سفير بريتانيا درچين می گوید در جریان سفر سه روزه ديويد ميليبند، وزیر امور خارجه بریتانیا به چین، مساله هسته ای ایران در صدر مذاکرات وی با مقامات چینی قرار خواهد داشت.

سباستين وود درآستانه سفر ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا به چين گفته است لندن و پکن اهداف مشترکی در ممانعت از دستيابی ايران به سلاح هسته ای دارند.

سباستين وود همچنین گفته است در صورتی که پکن به تلاش های جامعه بين المللی برای تشديد تحريم ها عليه ايران نپيوندد، با خطر انزوا روبه رو خواهد شد.

وزير امور خارجه بريتاينا که سفر سه روزه خود را به چين روز يکشنبه آغاز می کند قرار است در مدت اقامتش در پکن با ينگ جيه چی همتای چينی خود و ون جيابائو، نخست وزير آن کشور ديدار و گفت وگو کند.

سفير بريتانيا در چين به خبرنگاران گفت مساله ايران در صدر فهرست مسائلی است که وزير امورخارجه بريتانيا با رهبران چين گفت وگو خواهد کرد.

سباستين وود همچنين گفته است، اين که چين به خاطر برنامه هسته ای ايران از ساير اعضای دائمی شورای امنيت يا گروه پنج بعلاوه يک منزوی شود، «به سود» پکن نخواهد بود، زيرا چنين انزوايی« به اعتبار چين در عرصه بين المللی لطمه می زند».

پس از آن که مقامات ايران اعلام کردند که در صددند تا غنی سازی اورانيوم با غلظت بالا را انجام دهند، آمريکا و کشورهای غربی تلاش های خود برای تشديد تحريم های جمهوری اسلامی افزايش داده اند.


گروه ۱+۵ پيشتر از پيشنهاد آزانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران حمایت کرده بودند. اين در حالی است که به رغم استقبال اوليه جمهوری اسلامی از اين پيشنهاد در نهايت آن را رد کرد.

طبق اين پيشنهاد قرار بود اورانيوم غنی شده ايران با عيار سه و نيم ايران برای غنی سازی با عيار ۲۰ به روسيه ارسال شده و سپس به فرانسه فرستاده شود، و در نهايت ميله سوختی در اختيار ايران قرار گيرد.

اختلاف تاکتيکی با چين


سفير بريتانيا در بخش ديگری از سخنانش گفت:«تاکيد چين برتعامل و ديپلماسی با ايران است و خواهان حل وفصل هر چه زودتر اين مشکل است»

وی گفت: «ما در چند هفته ی اخير شاهد اختلافهای تاکتيکی با چين بوده ايم و بنابرانی شرايط هنوز می تواند تغيير کند.در صورت اتمی شدن ايران و گسترش چينن تسليحاتی، منطقه بی ثبات خواهد شد، که خود می تواند شديدا به زيان چين باشد».

کشورهای غربی طی هفته های اخير تلاش های خود را برای تشديد تحريم های ايران افزايش داده اند. در همين راستا، امريکا در تلاش است تا از طريق کشورهای حاشيه خليج فارس چين را به حمايت از تحريم ها ترغيب کند.

در همين زمينه، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز پنجشنبه گفت که عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی اشاره کرده اند که آماده اند تا دولت چين را ترغیب کنند تا از تحريم های جديد و شديد عليه ايران حمایت کند.
XS
SM
MD
LG