لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۱

شورای امنيت سازمان ملل حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محکوم کرد


آمريکا و اتحاديه اروپا به شدت حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محکوم کردند و گزارش رسیده که شورای امنيت نیز پس از برگزاری نشستی، حمله دانشجویان بسیجی به این سفارتخانه را محکوم کرده است. اين در حالی است که وزارت خارجه ايران از « رفتارهای غير قابل قبول معدودی» در حمله به سفارت بريتانيا «ابراز تاسف» کرده است.

به گزارش رسانه های دولتی ايران، روز سه شنبه تجمع کنندگان مقابل سفارت بريتانيا درخيابان فردوسی وارد ساختمان اين سفارتخانه شدند و ضمن پايين کشيدن پرچم اين کشور، خسارت هايی به ساختمان اين سفارتخانه وارد کردند.

رييس شورای امنيت می گويد، اين شورای حمله به سفارت بريتانيا در تهران را به شدت محکوم کرده و از ايران خواسته است از ديپلمات ها محافظت کند.

به گزارش رويترز، خوزه فيليپ کابرال، رئيس دوره ای شورای امنيت و نماينده پرتغال در سازمان ملل متحد، در اين زمينه گفته است:«اعضای شورای امنيت حمله به سفارت بريتانيا در تهران را که به ورود به ساختمان ديپلماتيک و کنسولی و به آسيب های جدی منجر شد، در شديدترين وجه محکوم می کنند.»

طبق اين گزارش بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد با اتفاق آرای ۱۵ عضو اين شورا تصويب شده است.

کاخ سفيد نیز روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرده است به شدت حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محکوم می کند.

کاخ سفيد از ايران خواسته است تا تعهدات بين المللی خود در اين زمينه حفاظت از دیپلمات ها به جای آورده، حمله به سفارت بريتانيا را محکوم کند و عاملان این حادثه را مورد تعقيب قضايی قرار دهد.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در بيانيه ای حمله به سفارت بريتانيا در تهران را «غير قابل قبول» دانسته است.

اين در حالی است که وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای از آنچه که «برخی رفتارهای غير قابل قبول معدودی از معترضين» در حمله به سفارت بریتانیا خوانده است ابراز تاسف کرده و «از مسوولان امر خواسته است تا اقدام ها و بررسی های فوری و ضروری در اين رابطه به عمل آورند. »

وزارت امور خارجه بريتانيا پیشتر به دنبال حمله مهاجمان به سفارتخانه این کشور در تهران، با صدور بيانيه شدیداللحنی از این اقدام ابراز «خشم» کرده و آن را محکوم کرد.

شمار زیادی از بسیجی ها که از سوی رسانه های ايران «دانشجو» خوانده شده اند به محل اقامتگاه کارکنان سفارت بريتانيا در «قلهک» حمله کرده اند.

خبرگزاری های مهر، رویترز و فرانسه نيز از «گروگان» گرفتن شماری از کارکنان سفارت بريتانيا خبر دادند که پس از ساعاتی آزاد شدند.

با این حال، خبرگزاری مهر لحظاتی بعد این خبر را از روی سایت خود برداشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا از ايران خواسته است تا «وضعيت را کنترل» و مهار کند.

وی اضافه کرده است که بر اساس قوانين بين المللی و کنوانسيون وين، دولت جمهوری اسلامی مسئول حفاظت از ديپلمات ها و سفارتخانه ها در ايران است.


اين سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا همچنين گفته است: «شمار زيادی از تظاهرکنندگان با زور وارد سفارتخانه شده و دست به تخريب زده اند.»

اين سخنگو وضعيت سفارتخانه بريتانيا درتهران را «ناپايدار» توصيف کرده است.

خبرگزاری فارس در خصوص تجمع در خيابان فردوسی و حمله به سفارت بريتانيا نوشته بود: تجمع «دانشجويان دانشگاه تهران» که از ساعت دو بعد از ظهر سه‌شنبه در برابر سفارت بريتانيا آغاز شده بود به هجوم اين افراد به داخل ساختمان منتهی شد.

خبرگزاری مهر نيز گزارش داد که اين «دانشجويان» پس از ورود به ساختمان سفارت بريتانيا در خيابان فردوسی تهران پرچم اين کشور را پايين کشيده و آن را آتش زده‌اند.

اين خبرگزاری اضافه می کند که مهاجمان پس از ورود به ساختمان سفارت بريتانيا شيشه‌های اين سفارتخانه را شکسته و «برخی از مدارکی که در طبقه اول ساختمان بوده» را بيرون آورده و به آتش کشيده‌اند.

تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری های ایران حاکی است که «دانشجویان بسیجی» عکس های ملکه بریتانیا را از روی در سفارت این کشور به پایین پرتاب کرده و قطعه ای مجمسه موجود در این سفارتخانه را به بیرون بردند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی به منظور کنترل اوضاع و خارج کردن مهاجمان از سفارت بریتانیا، وارد اين سفارتخانه شد.

طبق این گزاش نیروی انتظامی به مهاجمان « اولتيماتوم » داده است تا هرچه زودتر سفارت بریتانیا را ترک کنند.




حمله به باغ قلهک

از سوی ديگر خبرگزاری های داخلی ايران از حمله تظاهرکنندگان به محل اقامت کارکنان سفارت بريتانيا در «قلهک» خبر داده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در این زمینه گزارش داده که «اسناد و مدارک محرمانه و جاسوسی انگليسی ها که در باغ قلهک تهران موجود بود در اقدامی توسط تعدادی از دانشجويان مصادره شد.»

اين خبرگزاری اضافه کرده است: «تعدادی از اتباع بيگانه مستقر در ساختمان باغ قلهک نيز توسط دانشجويان محافظت می شوند. »

در همين زمينه، خبرگزاری مهر گزارش داده است: «دانشجويان دانشگاه های تهران تعداد شش نفر از کارکنان سفارت انگليس در باغ قلهک را به گروگان گرفتند. به گزارش خبرنگار مهر عصر امروز در حدود ۳۰۰ نفر از دانشجويان دانشگاه های تهران در مقابل باغ قلهک تجمع کردند. بر اساس اين گزارش در حدود يکصد تن از دانشجويان ساعتی پيش به داخل باغ قلهک رفتند و پرچم انگليس را عوض کردند و پرچم جمهوری اسلامی ايران را به اهتزاز درآوردند.»

اين خبرگزاری می افزايد: «همچنين اين دانشجويان تعداد شش نفر از کارمندان سفارت انگليس را در باغ قلهک به گروگان گرفتند.»

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس اين شش کارمند سفارت بريتانيا توسط «پليس ديپلماتيک» آزاد شدند.

خبرگزاری مهر همچنين در خصوص حمله به باغ قلهک نوشته است: «همچنين در اين اقدام دانشجويان تعدادی اسناد را در آنجا به دست آوردند. تجمع کنندگان با سر دادن شعارهای مرگ بر جاسوس انگليسی، مرگ بر آمريکا ، مرگ بر اسرائيل پرداختند. هر لحظه بر تعداد تجمع کنندگان مقابل باغ قلهک افزوده می شود. تجمع کنندگان هم اکنون نماز شکر را در باغ قلهک به جا آوردند و نماز مغرب و عشا نيز اقامه شد.»

حمله به سفارت بريتانيا يک روز پس از آن رخ می‌دهد که سخنگوی ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، از تصميم ايران برای کاهش روابط بين دو کشور ابراز تاسف کرده و گفته بود که لندن در حال بررسی اقداماتی در پاسخ به اين رويکرد جمهوری اسلامی است.

مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه مصوبه کاهش روابط بين ايران و بريتانيا به سطح کاردار را تصويب کرد و روز دوشنبه هم شورای نگهبان مصوبه مجلس را تاييد کرد.

در صورتی که این مصوبه به اجرا در آید، سفیر بریتانیا باید تا دو هفته دیگر خاک ایران را ترک کند.

در صورتی که تصاوير يا ويدئويی از حمله مهاجمان به سفارت بريتانيا در تهران داريد از طریق این لینک برای ما بفرستيد
XS
SM
MD
LG