لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

آمريکا: پرونده هسته ای ايران بسته نشده است


معاون سياسی وزارت امورخارجه آمريکا، می گوید اگر آقای احمدی نژاد فکر می کند که پرونده برنامه هسته ای ایران «بسته شده» است، «کاملا در اشتباه است»
معاون سياسی وزارت امورخارجه آمريکا، می گوید اگر آقای احمدی نژاد فکر می کند که پرونده برنامه هسته ای ایران «بسته شده» است، «کاملا در اشتباه است»

نيکلاس برنز، معاون سياسی وزارت امورخارجه آمريکا، روز چهارشنبه، ۲۶ سپتامبر، با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:«با عرض تاسف بايد به رييس جمهور احمدی نژاد گفت که پرونده هسته ای ايران خاتمه يافته نيست».


آقای برنز افزود:« رييس جمهوری ايران خيلی بد در اشتباه است اگر فکر می کند که جامعه جهانی اين واقعيت را فراموش خواهد کرد که کشورش به سرپيچی از خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای توقف فعاليت های حساس هسته ای، ادامه می دهد».


آقای برنز که در يک کنفرانس خبری با خبرنگاران صبحت می کرد، افزود:« او (آقای احمدی نژاد) کاملا اشتباه می کند. جامعه جهانی اجازه نخواهد داد که او فراموش کند که کشورش در برابر خواست شورای امنيت امنيت، عمل می کند».


محمود احمدی نژاد، روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که به نظر وی پرونده«هسته‌ای ايران خاتمه يافته و به يک امر عادی در آژانس بدل شده است».


خبرگزاری ها اين اظهارات آقای احمدی نژاد را این گونه ارزيابی کرده بودند که ايران برنامه هسته ای خود را بدون توجه به درخواست ها و تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد.


رييس جمهوری ايران خيلی بد در اشتباه است اگر فکر می کند که جامعه جهانی اين واقعيت را فراموش خواهد کرد که کشورش به سرپيچی از خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای توقف فعاليت های حساس هسته ای، ادامه می دهد
نیکلاس برنز
معاون سیاسی وزارت امورخارجه آمریکا

آقای برنز با اشاره به نشست نمايندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آمريکا (اعضای دايمی شورای امنيت) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، در روز چهارشنبه گفت اين کشورها برای بحث درباره دور جديد تحريم ايران مذاکره خواهند کرد.


آمريکا خواهان اعمال دور جديد تحريم ها عليه ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ است و در همين راستا واشينگتن ميزبان نمايندگان سياسی کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در روز چهارشنبه ۲۶ سپتامبر است.


آقای برنز ، پیشتر، گفت وگوهای روز جمعه گذشته نمايندگان سياسی کشورهای موسوم به ۱+۵ را «خوب و بسيار سازنده» خوانده بود.


توافق ايران و آژانس و بازگشت پرونده ايران به آژانس


در حالی آقای برنز از ادامه گفت وگو ها برای اعمال دور سوم تحریم ها ایران سخن می گوید که آقای احمدی نژاد، روز سه شنبه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از توافق ايران و آژانس به عنوان «بازگشت پرونده ايران به آژانس بين المللی انرژی اتمی» ياد کرده بود.


آقای احمدی نژاد گفته بود:« خوشبختانه اخيراً آژانس مجدداً در صدد بازيابی نقش قانونی خود يعنی حمايت از حقوق اعضاء در کنار نظارت بر فعاليت ها برآمده است. ما اين را رويکرد درست و عملکرد صحيح اين سازمان ارزيابی می کنيم».


وی افزوده بود:« قبلاً، به طور غير قانونی اصرار بر سياسی کردن موضوع هسته ای ملت ايران داشتند ولی امروز به لطف ايستادگی ملت ايران، کار به آژانس برگشته است و من رسماً اعلام می کنم که از نظر ما موضوع هسته ای ايران خاتمه يافته و به يک امر عادی در آژانس بدل شده است».


ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی، سی مرداد ماه اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


آمريکا و فرانسه به توافقات اخير ميان آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران برای «رفع ابهام» از برنامه هسته ای اين کشور، انتقاد می کنند و معتقدند که هدف و رويکرد ايران برای همکاری با آژانس دست يافتن به فرصت کافی برای توسعه برنامه هسته ای خود است


آمريکا خواهان اعمال دور جديد تحريم ها عليه ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ و توقف فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازاست و در همين راستا کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ را به تهيه قطعنامه سوم تحريم ايران ترغيب می کند.


XS
SM
MD
LG