لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

برنز: آمریکا آماده گفت و گوهای جدی با ایران است


ويليام برنز، معاون امور سياسی وزير خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفته است: آمريکا همراه با ديگر قدرت های جهانی آماده گفت و گوهای جدی با ايران برای حل شبهات موجود درباره ماهيت برنامه هسته ای اين کشور است.

آقای برنز که در «موسسه خاورميانه» در واشينگتن سخنرانی می کرد، افزود: اين شبهات با آشکار شدن تاسيسات غنی سازی اورانیوم در نزديکی قم افزايش يافته اند.

معاون وزير امور خارجه آمريکا همچنين گفت: ما همراه با ديگر کشورهای همکار آمريکا در جامعه بين المللی، آماده ايم تا با ايران در مسير همکاری گام برداريم ، نه رويارويی، در مسير تعامل قرار بگيريم، نه دشمنی.

ويليام برنز با اين حال تاکيد کرد: ولی اين خواست ما به گزينه هايی که ايران انتخاب می کند، بستگی دارد؛ به تمايل اين کشور در انجام تعهدات و مسئوليت هايش بستگی دارد.

معاون وزير امور خارجه آمريکا در آغاز سخنرانی خود به سی امين سالگرد اشغال سفارت آمريکا توسط دانشجويان پيرو خط امام در۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ اشاره کرد و گفت: اکنون سی سال از يکی از حوادث بسيار دردناک و شرم آور، در دوران روابط پر تنش دو کشور می گذرد.

وی افزود: تصرف سفارت آمريکا در تهران عميقا زندگی آمريکايی هايی که به صورت نا عادلانه به مدت ۱۴ ماه به گروگان گرفته شدند، را تحت تاثير قرار داد.

ويليام برنز در بخش ديگری از صحبت های خود گفت: ما برای سی سال از آنچه که ايران با آن مخالف است شنيده ايم، سئوال اکنون اين است که آينده چگونه خواهد بود.

معاون وزير امور خارجه آمريکا افزود: اکثر ايرانی ها اکنون جوانتر از آن هستند که دوران بحران گروگانگيری را به ياد داشته باشند. به نظر می رسد آنها مشتاق هستند تا آينده بهتری برای کشور خود بسازند؛ در نظام آموزشی و زير ساخت های کشور سرمايه گذاری کنند و با جهان رابطه ای که به نفع همه ماست برقرار کنند و در ها را به روی فرصت ها، خوشبختی و عدالتی که شايسته آن هستند، باز کنند.

ويليام برنز اظهار داشت: ما، در ايالات متحده آمريکا، همراه با جامعه جهانی، شاهد هستيم که چگونه به رغم سرکوب بي رحمانه، دادگاه های نمايشی و بازداشت های دسته جمعی، آنها (مردم ایران) دليرانه خواهان حقوق جهانشمول هستند.

معاون وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرد: در حالی که ما آماده تعامل با ايران بر سر مسئله حساس برنامه هسته ای اين کشور و ديگر مسائل مشترک هستيم، اما اين به معنی آن نخواهد بود که چشمان خود را بر تجاوز به حقوق می بنديم، يا بر سر اصول خود سازش خواهيم کرد. در ايران مثل هر کشور ديگری در جهان، ما در کنار کسانی هستيم که به صورت مسالمت آميز در صدد حمايت از حقوق بشر هستند.

ويليام برنز همچنين گفت: ما در مقابل خود يک فرصت تاريخی داريم، اما اين آخرين نخواهد بود. مذاکره ای که ماه گذشته در ژنو انجام شد، آغازی سازنده بود. اما تاکتيک هفته های اخير زياد دلگرم کننده نبوده است و ما همراه با ديگر کشورهای جامعه بين المللی خواهان گفت و گو برای تنها گفت و گو نیستیم.

در همین زمینه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفت: وضعیت داخلی ايران باعث پيچيده تر شدن تلاش ها برای دستیابی به توافقی بین ايران و قدرت های جهان بر سر موضوع تامین سوخت اتمی شده است.

طبق پيشنهادی که آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح شده است ايران حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانيوم غنی شده با غلظت پايين خود را برای غنی سازی با عیار بيشتر به روسيه خواهد فرستاد تا بعد اين اوارنیوم غنی شده با عیار بالاتر برای توليد ميله های سوختی برای راکتور تحقيقاتی تهران به فرانسه منتقل شود.

ايران ابتدا در مذاکرات خود با قدرت های جهان در شهر ژنو سوئيس در اول ماه اکتبر با اين طرح موافقت کرد اما بعدا با جزئيات آن مخالفت کرد.
XS
SM
MD
LG