لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

کاخ سفيد دعوت دانشگاه فردوسی مشهد از بوش را رد کرد


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد می گوید آقای بوش دعوتنامه دانشگاه فردوسی مشهد را جدی تلقی نمی کند
دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد می گوید آقای بوش دعوتنامه دانشگاه فردوسی مشهد را جدی تلقی نمی کند

کاخ سفيد روز سه شنبه، دوم اکتبر، با رد دعوت يک دانشگاه ايران از جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، برای سخنرانی اعلام کرد آقای بوش اين دعوتنامه را «جدی» تلقی نمی کند.


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد گفت:«اگر ايران کشوری؛ آزاد و دمکراتيک می بود که مردمش آزادی بيان می داشتند، خواهان دستيابی به سلاح های هسته ای نبود، و نابودی اسراييل را مطرح نمی کرد، آنگاه شاید (جورج بوش) رييس جمهوری به اين دعوتنامه توجه کند.»


عليرضا آشوری، رييس دانشگاه فردوسی مشهد روز دوشنبه از آقای بوش برای سخنرانی در اين دانشگاه دعوت کرده بود تا ضمن سخنرانی در جمع استادان و دانشجويان، به پرسش‌های آنها در خصوص مسايلی مانند «حقوق بشر، تروريسم و هولوکاست پاسخ دهد.»


دعوت از آقای بوش توسط دانشگاه فردوسی يک هفته پس از حضور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در دانشگاه کلمبيا صورت می گيرد.


  • اگر ايران کشوری، آزاد و دمکراتيک می بود که به مردم خود آزادی بيان می داد، درصدد دستيابی به سلاح های هسته ای نمی بود، و نابودی اسراييل را مطرح نمی کرد، آنگاه (جرج بوش) رييس جمهوری احتمال داشت به اين دعوتنامه توجه کند
سخنگوی کاخ سفید

در حالی کاخ سفيد دعوتنامه دانشگاه فردوسی مشهد را برای سخنرانی آقای بوش رد می کند که محمود احمدی نژاد نيزاعلام کرده بود که به رييس جمهوری آمريکا اجازه می دهد تا در دانشگاهی در ايران سخنرانی کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای احمدی نژاد اين سخنان را در مصاحبه ای با تلويزيون دولتی ايران، پيش از سفرش به نيويورک بيان کرده بود، اما اين رسانه، تصاوير اخير را روز جمعه ، سه روز پس از سخنرانی رييس جمهوری ايران در دانشگاه کلمبيا، پخش کرد.


اين خرگزاری اظهارات آقای احمدی نژاد را «نشانه هايی از آمادگی غيرمعمول ايران برای پذيرايی از رييس جمهوری آمريکا» توصيف کرده است.


واکنش ها به سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا


حضور آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا با حاشيه ای پرجنجال همراه بود و گروه های مختلف در آمریکا و ایران به آن واکنش نشان دادند.


در جریان مراسم حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا، لی بالينجر، رييس این دانشگاه پيش از سخنرانی آقای احمدی نژاد در معرفی وی گفته بود که رييس جمهوری ايران همه ويژگی های «يک ديکتاتورحقير و سنگدل» را دارد.


آقای بالينجر با اشاره به سخنان آقای احمدی نژاد در باره اسراييل، گفته بود که آقای احمدی نژاد يا عمدا سخنان «تحريک آميز» بر زبان می راند يا اينکه «بی سواد» است.


محمود احمدی نژاد با انتقاد از شيوه مهمان نوازی دانشگاه کلمبيا، اظهارات آقای بولينجر را «اهانت آميز و نادرست» خوانده بود و آنها را ادعاهايی توصيف کرد که تحت تاثير مطبوعات و سياستمداران مخالف جمهوری اسلامی ايراد شده است.


اظهارات رييس دانشگاه کلمبيا با موجی از اظهار نظرهای موافق و مخالف در محافل دانشگاهی آمريکا مواجه شد.


در ايران نيز از سخنرانی آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا ستايش شد و آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، «سخنرانی» آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا و «مسئله‌ای که در اين دانشگاه پيش آمد» را «مايه سرافرازی ملت ايران» خواند.


XS
SM
MD
LG