لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

ايران، يکی از محورهای مذاکرات بوش و برلوسکونی


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، شامگاه روز چهارشنبه وارد رم شد.
(عکس از AFP)
جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، شامگاه روز چهارشنبه وارد رم شد. (عکس از AFP)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، شامگاه روز چهارشنبه وارد رم شد و در ديدار با سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا، درباره ايران و افغانستان مذاکره خواهد کرد.


جودی آنسلی، معاون مشاور امنيت ملی آمریکا، در اين زمينه گفت: در مذاکرات جرج بوش و مقامات ايتاليايی در روز پنجشنبه مسايل مختلفی از جمله مناقشه هسته ای ايران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای برلوسکونی نيز در اين ملاقات خواستار حمايت آمريکا از در خواست اين کشور برای پيوستن به گروه ۱+۵ است.


آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان، گروه موسوم ۱+۵، می کوشند تا از طريق ديپلماتيک به راه حلی برای پايان دادن به مناقشه هسته ای ايران دست يابند.


در همين زمينه، فرانکو فراتنينی، وزير امور خارجه ايتاليا، روز چهارشنبه گفت: رم برای پيوستن به گروه ۱+۵ می تواند روی «دوستان» آمريکايی خود حساب کند.


فرانکو فراتنينی اضافه کرد:«ولی بهتر تا انتشار بيانيه جرج بوش صبر کنيم».


فرانکو فراتنينی با اشاره به حمايت فرانسه از درخواست ايتاليا، گفت: غير قابل تصور است که آلمان از اعتراض خود در اين زمینه صرف نظر نکند.


اين در حالی است که رسانه های ايتاليا می گويند که جرج بوش در اين خصوص با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مذاکره کرده است.


موضع سيلويو برلوسکونی در قبال مناقشه هسته ای ايران به مواضع آمريکا نزديک است. این در حالی است که رومانو پرودی، نخست وزير سابق ايتاليا از جناح چپ ميانه، خواستار مذاکره و گفت وگو با ايران بود.


انتظار می رود که جرج بوش روز جمعه نيز با پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر مذهبی کاتوليک‌های جهان، ديدار کند.


هشدار به ايران


در همين حال، جورج بوش روز چهارشنبه پس از ديدار با آنگلا مرکل بار ديگر تصريح کرد: برای مقابله با مناقشه هسته ای ايران همه گزينه‌ها همچنان مطرح هستند.


رييس جمهوری آمريکا دوباره به ايران هشدار داد در صورتی که جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانيوم را متوقف نکند، تحريم‌های بيشتری عليه اين کشور اعمال خواهد شد.


جرج بوش در اين کنفرانس خبری گفته بود:« گزينه اول من البته حل اين مسئله از طريق ديپلماتيک است اما همه گزينه ها روی ميز است.»


وی افزوده بود: «گزينه اول حل اين مسئله از طريق همکاری نزديک با يکديگر است با فرستادن پيامی دو گانه به ايران که همواره سياست دولت من بوده است، مبنی بر اينکه اگر غنی سازی اورانيوم را به طور قابل بررسی به حال تعليق درآوريد، به انزوای خود پايان خواهيد داد.»


رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اينکه، «مردم ايران شايستگی داشتن دولتی بهتر از اين را دارند»، اضافه کرد: « دولت ايران تا اينجا انتخابی کرده است که اين انتخاب برای مردم ايران انتخاب بدی است. مردم ايران شايستگی بيشتری دارند از اينکه در جهان منزوی باشند. مردم ايران سزاوار داشتن چنين دولت نا امن و غير قابل اطمينانی نيستند.»


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نيز در اين کنفرانس خبری مشترک گفته بود: وی و رييس جمهوری آمريکا درباره پيشنهادهايی که قرار است به ايران داده شود، مذاکره کردند و افزود:«با اين حال اگر ايران به پيشنهادهای ما پاسخ ندهد، تحريم های بيشتری عليه اين کشور اعمال خواهد شد.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


XS
SM
MD
LG