لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

ايران محور گفت و گوهای بوش و پرودی


جرج دبليو بوش در جريان ديداری ۳۶ ساعته از ايتاليا با پاپ رهبر کليسای کاتوليک و رهبران سياسی ايتاليا در رابطه با مسائل گوناگونی چون گرسنگی در آفريقا، استقلال کوزوو و برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران گفت و گو کرد.
جرج بوش هنگام ورود به کاخ کيجی و دیدار
جرج دبليو بوش در جريان ديداری ۳۶ ساعته از ايتاليا با پاپ رهبر کليسای کاتوليک و رهبران سياسی ايتاليا در رابطه با مسائل گوناگونی چون گرسنگی در آفريقا، استقلال کوزوو و برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران گفت و گو کرد. جرج بوش هنگام ورود به کاخ کيجی و دیدار

جرج دبليو بوش در جريان ديداری ۳۶ ساعته از ايتاليا با پاپ رهبر کليسای کاتوليک و رهبران سياسی ايتاليا در رابطه با مسائل گوناگونی چون گرسنگی در آفريقا، استقلال کوزوو و برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران گفت و گو کرد.


جرج بوش هنگام ورود به کاخ کيجی و دیدار با رومانو پرودی نخست وزير ايتاليا گفت :«روابط دو کشور در موقعيت بسيار خوبی قرار دارد».


پرونده های ايران، سوريه، افغانستان و کوزوو از جمله مسائلی بودند که بنابر اظهارات پرودی و بوش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک مورد بررسی قرار گرفتند.


ايتاليا شديدا نگران پرونده اتمی جمهوری اسلامی ايران است. رومانو پرودی در اين کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما و آمريکا در رابطه با ايران نيز دارای موضع مشترکی هستيم و هر دو معتقديم جمهوری اسلامی ايران نبايد در جهت استفاده نظامی از فن آوری های هسته ای گام بردارد».


رومانو پرودی در بازگشت از نشست هشت کشور صنعتی جهان گفته بود:«عدم توافق در سطح بين المللی در رابطه با چگونگی برخورد با پرونده اتمی جمهوری اسلامی ايران واقعا نگران کننده است».


نخست وزير ايتاليا و ساير سياست مداران ايتاليا واهمه دارند شورای امنيت با اتخاذ تحريم های جديدی عملا هرگونه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ايران را ناممکن سازد.


ايتاليا که حجم مبادلات اقتصادی اش با ايران در سال گذشته ميلادی برابر با ۷.۵ ميليارد دلار بود، در صورت تشديد تحريم ها با مشکلات بسياری روبرو خواهد بود.


جرج دبليو بوش در خاتمه کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با رومانو پرودی در محل اقامت سفير آمريکا در رم با نخست وزير سابق ايتاليا و رهبر کنونی اپوزيسيون سيلويو برلوسکونی نيز ملاقات خواهد داشت.


سفر ۳۶ ساعته جرج دبليو بوش به رم با ديداری از کاخ کوئيريناله، مقر رياست جمهوری ايتاليا و ملاقات با جورجيو ناپوليتانو در راس ۱۰ صبح روز شنبه آغاز شد.


در جريان ديدار روسای جمهور ايتاليا و آمريکا که در حضور وزير خارجه دولت رم ماسيمو دالما و جان نگروپونته از وزارت خارجه آمريکا صورت گرفت، علاوه بر روابط دوجانبه پرونده های بين المللی چون افغانستان، کوزوو و خاورميانه در دستور کار قرار داشتند.


در ديدار نيم ساعته جرج بوش و رهبر کليسای کاتوليک که در کتابخانه شخصی پاپ بنديکت شانزدهم صورت گرفت، صلح در خاورميانه، موقعيت اقليت آشوری در عراق و فقر در آفريقا مورد بررسی قرار گرفتند و رهبر کليسای کاتوليک مصوبات نشست گروه G۸ در رابطه با کمک به آفريقا برای خروج از بحران فقر و گرسنگی و مبارزه با بيماری ايدز را دست آورد مهمی دانست و تلاش های کاخ سفيد در اين رابطه را مورد ستايش قرار داد.


پرونده آفريقا در جريان ديدار ريس جمهور آمريکا با سازمان غير انتفاعی کاتوليک سنت اجيديو Sant'Egidio که در محل سفارت آمريکا انجام گرفت نيز در دستور کار قرار داشت. اين نهاد کاتوليک از سال ها پيش برای پايان بخشيدن به بحران های سياسی و نظامی در آفريقا در خط اول قرار دارد.


رييس جمهور آمريکا فردا از رم عازم تيرانا پايتخت آلبانی و سپس روانه صوفيا در بلغارستان خواهد شد.


XS
SM
MD
LG