لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

جرج بوش طرح نجات مالی را امضا کرد


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، لایحه نجات مالی را امضا کرد.
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، لایحه نجات مالی را امضا کرد.

طرح نجات موسسات مالی روز جمعه پس از تصویب در مجلس نمايندگان، با امضا جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، به صورت قانون در آمد.


جرج بوش پيشتر ضمن استقبال از تصويب اين مصوبه در مجلس نمايندگان، تاکید کرد: این قانون نيازمند زمان برای اثرگذاری بر اقتصادی آمريکا است.


مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه طرح ۷٠٠ ميليارد دلاری نجات موسسات مالی آمريکا را با ۲۶۳ رای موافق در مقابل ۱۷۱ رای مخالف، تصويب کرد.


پيشتر مجلس سنای امريکا در روز چهارشنبه اين طرح را با ۷۴ رای موافق در برابر ۲۴ رای مخالف تصويب کرده بود.


آقای بوش در همين زمينه گفت:«با همراهی با يکديگر بر سر اين لايحه، ما قاطع عمل کرديم و از اين طريق مانع آن شديم تا بحران وال استريت به يک بحران برای سراسر کشور بدل شود».


تصويب لايحه در مجلس نمايندگان


مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه پس از بحث و تبادل نظر چند ساعته بر سر متن جديد و تجديد نظر شده لايحه نجات مالی، طرح نهايی اين تضمين مالی را که در عين حال محبوبيت چندانی ميان مردم ندارد، تصويب کرد.


در حالی روز جمعه مجلس نمایندگان طرح نجات موسسات مالی را تصویب کرد که روز دوشنبه با اکثریت آرا این طرح را رد کرده بود.


چارلز رنگل، نماينده دموکرات از ايالت نيويورک، گفت: کنگره در حالی اين طرح نجات را تصويب کرد که يک اسلحه سياسی نيز بالای سر نمايندگان مجلس قرار داشت.


به گزارش رسانه های آمريکا، کنگره اين کشور در اين هفته هزاران در خواست تلفنی از مردم خشمگين آمريکا دريافت کرده بود که اکثرا مخالفت خود را با اين ضمانت مالی اعلام کرده بودند، ضمانتی که سنگينی آن نهايتا بر دوش ماليات دهندگان آمريکايی قرار خواهد گرفت.


در همين حال، جورج بوش پيشتر به مردم هشدار داده بود در صورتی که اقدام عاجلی انجام نشود، کشور با رکود اقتصادی طولانی و دردناکی مواجه خواهد شد.


جان بينر، رهبر اقليت مجلس نمايندگان، و روی بلانت، از نمايندگان با نفوذ حزب جمهوريخواه که هر دو برای متقاعد و همراه کردن همکاران حزبی خود نقشی کليدی داشتند، به خبرنگاران گفتند: «لحن مردم و تلفن کنندگان در روزهای آخر، تغيير کرده و ديدگاههای مخالف و موافق در اين زمينه نيز برابر شده بود».


رهبر اقليت در مجلس نمايندگان گفت بسياری از مردم نگران حقوق بازنشستگی خود اند و اين که ممکن است توانايی دريافت اعتبارهای مالی آنان کاهش يابد.


از سوی ديگر نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان، که پيش از ين اعلام کرد بود وی تا زمانی که از ميزان رای مورد نياز برای تصويب اين طرح مطمئن نشود، آن را به رای نخواهد گذشت، از تصويب اين لايحه ابراز خشنودی کرد.


نيويورک تايمز در شماره روز جمعه خود نوشته است:« اين لايحه که ابتدا و دو هفته پيش فقط در سه صفحه از سوی کاخ سفيد تسليم کنگره شد، به هنگام تصويب تبديل به مدرکی ۴۵۰ صفحه ای شده بود».


بر اساس طرح نجات مالی که به درخواست وزارت خزانه داری آمريکا تدوين شده، قرار است دولت حدود ۷۰۰ ميليارد دلار وام های غيرقابل وصول و پر خطر موسسات مالی آمريکا را خريداری کند تا با اين اقدام، شاخص های بازار بورس را افزايش دهد و اعتماد خريداران را دوباره جلب کند.


طرح نجات مالی ابداعی هنری پالسون، وزير خزانه داری آمريکا، که روز جمعه به صورت قانون در آمد، بزرگ ترين مداخله دولت آمريکا در اقتصاد اين کشور پس از رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ ميلادی محسوب می شود.


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ماه پيش کليد خورده، در هفته های اخير وارد مرحله تازه ای شده و اميدها برای اين که اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده بود.


برآورد می شود که در طول سال جاری، شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوئيس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.


XS
SM
MD
LG