لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

بوش: حمله به ناوگان آمريکا، پيامد جدی برای ايران خواهد داشت


جرج بوش به ایران نسبت به عواقب هرگونه حمله به ناوگان آمریکا هشدار داد
جرج بوش به ایران نسبت به عواقب هرگونه حمله به ناوگان آمریکا هشدار داد

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه به ايران هشدار داد: در صورت هرگونه حمله به ناو های آمريکايی در خليج فارس، اين اقدام« پيامدهای جدی» برای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.


آقای بوش که در کنفرانسی خبری در اسرائيل صحبت می کرد، افزود:«توصیه من به آنها (ايرانی ها) اين است که اين کار را انجام ندهيد».


واشنگتن می گويد روز يکشنبه ۵ قايق تندرو، که متعلق به سپاه پاسداران بوده اند، به ناوچه های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کردند.


رييس جمهوری آمريکا همچنین گفت:«ما اين موضوع را به طور شفاف و علنی اعلام کرده ايم و آنها(ايرانی ها) موضع ما را می دانند و آن اين است که اگر کشتی ها ما را مورد حمله قرار دهند، پيامد جدی خواهد داشت. ساده و روشن».


آقای بوش افزود:«مشاور امنيت ملی (آمريکا) خيلی روشن تصريح کرد در دفاع از دارايی های ما، همه گزينه ها روی ميز قرار دارد».


استفان هدلی، مشاور امنيت ملی رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه، به ايران هشدار داد که «بيشتر مراقب رفتار خود باشد».


جرج بوش اقدام قایق های ایرانی در نزدیک شدن به ناو های آمریکایی را رفتاری«خطرناک » خواند.


پنتاگون روز سه شنبه تصاوير ويدئويی و نواری صوتی را منتشر کرد، که ظاهرا نشان می دهد قايق های ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند.


  • «ما اين موضوع را به طور شفاف و علنی اعلام کرده ايم و آنها(ايرانی ها) موضع ما را می دانند و آن اين است که اگر کشتی ها ما را مورد حمله قرار دهند، پيامد جدی خواهد داشت. ساده و روشن»
جرج بوش

اين در حالی است که ايران فيلم ويدئويی را که پنتاگون در مورد حادثه تنگه هرمز منتشر کرده است، «جعلی» و «ساختگی» خوانده و آمريکا را «به دامن زدن به تنش در منطقه» متهم می کند.


در همين زمينه، نيويورک تايمز نوشته است:«مقامات ايران رويارويی قايق های ايرانی و کشتی های جنگی آمريکايی را، که جرج بوش آن را اقدامی تحريک آميز و وخطرناک توصيف کرد، کم اهميت جلوه داده اند، اما مقامات دولت بوش می گويند به باور آنها، ايران سعی داشت ايالات متحده را در آستانه سفر رييس جمهوری به خاورميانه تحريک کند».


نيويورک تايمز می نويسد آقای بوش بارها گفته است يک ايران«مسلح به جنگ افزار اتمی را تحمل نخواهد کرد»، اما به نظر می رسد کوشش های او برای متقاعد ساختن جهانيان به اين نکته که «ايران يک تهديد اتمی است»، از زمان انتشار گزارش ارزيابی اطلاعات ملی امريکا، با پيچيدگی های بيشتری مواجه است.


«اقدام تحريک آميز بعدی پيامد خواهد داشت»


استفان هدلی پيش از سفر آقای بوش به خاور ميانه، به ايران هشدار داده بود که در صورت هرگونه «اقدام تحريک آميز جديد» قايق های اين کشور برای رويارويی با ناو های آمريکايی در خليج فارس، بايد عواقب و «پيامدهای» اين اقدام را متحمل شود.


استفان هدلی با اشاره به اين رويداد روز يکشنبه، گفت:« ايرانی ها دست به يک اقدام تحريک آميز جدی زدند. اين اقدام تا آستانه برخورد ميان نيروهای ما و آنها پيش رفت».


آقای هدلی افزود:«آنها (ايرانی ها) بهتر است در اينباره خيلی مواظب رفتار خود باشند، چرا که اگر يک بار ديگر چنين اتفاقی رخ دهد، آنها بايد عواقب آن را تحمل کنند».


فرانسه و اقدام «تحريک آميز» در تنگه هرمز


در همين حال، برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، روز چهارشنبه نيز گفت که رفتار ايران در آبراهه حساس هرمز بسيار «خطرناک» بوده است و به جمهوری اسلامی هشدار داد در آينده دست به چنين اقدامات «تحريک آميز»ی نزند.


به گزارش رويترز وزير خارجه فرانسه، که روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری سخن می گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره حادثه تنگه هرمز گفت: «من اين رفتار ايران را رفتاری بسيار خطرناک توصيف می کنم و از آنها می خواهم که مراقب باشند.»


برنار کوشنر گفت که به باور او، وقتی چند قايق کوچک تلاش می کنند مزاحمتی برای ناوچه ای بزرگ پديد آورند کاری «بسيار خطرناک» را مرتکب شده اند.


وزير خارجه فرانسه همچنين افزود: «در چنين زمانی و در چنين منطقه ای، يعنی تنگه هرمز، هر عمل تحريک آميزی خواه تهاجمی باشد خواه تدافعی، بشدت مخاطره آميز محسوب می شود.»


آقای کوشنر در پايان هر دو طرف را به «خويشتنداری» و «ميانه روی» دعوت کرد.


سال گذشته سخنان وزير خارجه فرانسه، که گفته بود ممکن است جهان در برابر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به جنگ روی آورد، توفانی سياسی به پا کرد. البته او بعدتر گفت که تمام کوشش خود را به کار خواهد بست تا جلو وقوع جنگ را بگيرد.


اما ماه گذشته نيکولا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، گفت که خطر درگيری نظامی بين جمهوری اسلامی و اسراييل بيش از درگيری با آمريکا محتمل است.


XS
SM
MD
LG