لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

در روزی چون امروز هشتم فروردين


هشتم فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۸ مارس ۲۰۰۷ ميلادی
هشتم فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۸ مارس ۲۰۰۷ ميلادی

هشتم فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۸ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


در روزی چون امروز در هشتم فروردين سال ۱۳۳۶ خورشيدی «کنراد آدنائر» صدراعظم وقت آلمان غربی برای مذاکرات اقتصادی با مقامهای ايرانی وارد تهران شد. وی نخستين صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم بود که از ايران ديدن کرد.


در هشتم فروردين سال ۱۳۷۷ خورشيدی «لرتا هايراپتيان» نخستين بانوی بازيگر ايرانی چشم از جهان فرو بست. وی با همکاری همسرش عبدالحسين نوشين تئاترهای فردوسی و سعدی را پايه گذاری کرد و مدت ۵۰ سال از زندگی خود را وقف پيشرفت هنر نمايش در ايران کرد.


در ۲۸ مارس سال ۱۸۶۸ ميلادی «ماکسيم گورکی» نويسنده، نمايشنامه نويس و انقلابی روسی بدنيا آمد. از آثار معروف او می توان به «مادر» ، «دوران کودکی» و «خاطرات من» اشاره کرد

در ۲۸ مارس سال ۱۷۹۴ ميلادی درهای موزه «لوور» فرانسه بروی مردم باز شد و يک موزه عمومی اعلام گرديد. اين موزه چند ماه پيشتر کار خود را آغاز کرده بود.موزه لوور از مهم ترين موزه های جهان بشمارمی آيد.


در روزی چون امروز در ۲۸ مارس سال ۱۸۶۸ ميلادی «ماکسيم گورکی» نويسنده، نمايشنامه نويس و انقلابی روسی بدنيا آمد. از آثار معروف او می توان به «مادر» ، «دوران کودکی» و «خاطرات من» اشاره کرد.


در ۲۸ مارس سال ۱۹۱۰ ميلادی در فرانسه نخستين هواپيما از روی آب به پرواز درآمد. از آن روز ساخت هواپيماهايی که به جای فرودگاه زمينی از دريا برای پرواز و فرود آمدن استفاده ميکردند، رواج پيدا کرد.


در ۲۸ مارس سال ۱۹۲۱ ميلادی «دريک بوگارد» بازيگر برجسته سينمای انگليس بدنيا آمد. وی چند سال پيش به خاطر خدماتش به سينمای بريتانيا ازملکه انگليس لقب «سر» دريافت کرد.


در ۲۸ مارس سال ۱۹۷۹ ميلادی، نشت بخار و گازهای راديواکتيو از نيروگاه اتمی «تری مايل آيلند» در پنسيلوانيای آمريکا موجب نگرانی شد. بلافاصله اين نيروگاه مورد بازرسی قرار گرفت و ۵۰۰ تن از کارکنانش مورد آزمايش های پزشکی قرار گرفتند.


XS
SM
MD
LG