لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

در خواست از جناح های سياسی عراق برای پذيرش نتيجه انتخابات


به دنبال پيروزی ائتلاف به رهبری اياد علاوی در انتخابات پارلمانی عراق، نماينده سازمان ملل متحد در عراق، خواهان پذيرش نتيجه انتخابات از سوی جناح های سياسی این کشور شده است.

مقام های کميسيون انتخابات عراق اعلام کرده اند، ائتلاف العراقيه که مجموعه ای از نيروهای سکولار شيعه به همراه سنی ها است، توانسته است ۹۱ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق را کسب کند. اين در حالی است که ائتلاف دولت قانون، به رهبری نوری المالکی، نخست وزير عراق، با ۸۹ کرسی در جايگاه دوم قرار دارد.

ائتلاف ملی عراق، مجموعه ای از گروه‌های مذهبی شيعه به رهبری مجلس اعلای عراق و طرفداران مقتدا صدر، با به دست آوردن ۷۰ کرسی در جايگاه سوم قرار گرفته است.

در همين زمينه پس از اعلام نتيجه انتخابات نوری المالکی در يک برنامه تلويزيونی اعلام کرد که نتيجه انتخابات را نخواهد پذیرفت و از طريق قانونی اعتراض خود را پيگيری خواهد کرد.

به گفته نوری المالکی نتايج اعلام شده در روز جمعه نتيجه نهايی انتخابات پارلمانی ۷ مارس نیست.

اين در حالی است اد ملکرت، نماينده سازمان ملل متحد در عراق، از همه جناح های سياسی خواسته است تا نتيجه انتخابات را بپذيرند.

فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا نيز در بيانيه ای از همه نامزدها و احزاب خواسته است تا نتيجه انتخابات رابپذيرند و به خواست مردم عراق احترام گذاشته و با يکديگر برای تشکيل دولت اينده همکاری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا همچنين از همه جناح های سياسی خواسته است تا اعترض يا شکايت خود را از مجاری قانونی پيگيری کنند.

فیلیپ کرولی با موفقیت آمیز خواندن انتخابات پارلمانی عراق تاکید کرده است که ناظران بین المللی و بیش از دویست هزار ناظر داخلی می گویند که این انتخابات سالم برگزار شده است.

کسب بيشترين کرسی های پارلمان توسط ائتلاف العراقيه اين فرصت را برای اياد علاوی فراهم می کند تا مامور تشکيل دولت آينده عراق شود. تشکيل دولت نيازمند همراه داشتن ۱۶۳ رای در پارلمان عراق است.

چنانچه اياد علاوی در ۳۰ روز نتواند دولت آينده را تشکيل دهد، رييس جمهور جديد عراق ، که خود توسط پارلمان جديد انتخابات می شود، فرد ديگری را مامور تشکيل دولت می کند.

نتايج اعلام شده روز جمعه نتيجه شمارش ۱۰۰ درصد آرا انتخابات پارلمانی عراق در ۷ مارس بود ، اما اعلام نتيجه نهايی اين انتخابات که بايد توسط دادگاه تاييد شود، ممکن است هفته ها طول بکشد.

دو ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق می توانند در صورت توافق نزديک به ۱۶۳ رای مورد نياز در پارلمان را برای تشکيل دولت، کسب کنند.

صاحبنظران مسايل عراق می گويند نتايج انتخابات پارلمانی عراق حاکی از آن است که هيچ کدام از ائتلاف های موجود اکثريت آرا را در اختيار ندارند، در نتيجه اين کشور شاهد مذاکرات طولانی و سخت ميان گروه های مختلف برای تشکيل دولت آينده خواهد بود.

پيشتر ائتلاف نوری المالکی خواستار شمارش دستی آرا شده بود. اين در خواست توسط کميسيون انتخابات عراق رد شده بود.
XS
SM
MD
LG