لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

کارتر خواهان آتش بس ميان حماس و اسراييل شد


رییس جمهوری اسبق آمریکا با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در دمشق دیدار کرد.
(عکس از AFP)
رییس جمهوری اسبق آمریکا با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در دمشق دیدار کرد. (عکس از AFP)

جيمی کارتر، رييس جمهوری اسبق آمريکا، روز جمعه در گفت و گو با خالد مشعل، رهبر در تبعيد گروه حماس خواهان آتش بس ميان حماس و اسراييل شد.


يک سخنگوی حماس گفت: جيمی کارتر در اين ديدار از حماس خواسته است، پرتاپ موشک بسوی اسراييل را متوقف کند و با دولت اسراييل در مورد سرنوشت گلياد شاليت، سرباز اسرائيلی که در اسارت حماس بسر می برد، وارد مذاکره شود.


بگفته اين سخنگو، حماس در پاسخ به درخواست کارتر گفته است اسرائيل بايد درچنين آتش بسی شرکت کند، و همچنين بهای آزادی سرباز اسراييلی را نيز، بپردازد.


جيمی کارتر همچنين روز جمعه در دمشق با بشار اسد رييس جمهوری سوريه نيز ديدار کرد که در مورد جزييات اين ديدار هنوز خبری در دست نيست.


جيمی کارتر که در سال ۲۰۰۲، جايزه صلح نوبل را نيز دريافت کرده، درسفر خود به خاور ميانه از اسراييل، کرانه باختری، مصر، سوريه، عربستان سعودی و اُردن، ديدار می کندجيمی کارتر، رييس جمهوری اسبق آمريکا، روز جمعه هيجدهم آوريل، با خالد مشعل، رهبر در تبعيد حماس، و بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در دمشق دیدار کرده است.


جيمی کارتر به رغم انتقاد های اسرائيل و آمريکا، طی هفته جاری دو بار با رهبران حماس در قاهره و کرانه غربی ديدار و گفت وگو کرد.


رييس جمهوری اسبق آمريکا روز پنجشنبه در ديدار با آن دسته از رهبران حماس که از نوار غزه به قاهر سفر کرده بودند، خواست که پرتاپ موشک به اسرائيل را متوقف کنند.


وی همچنين روز چهارشنبه با نمايندگان حماس در کرانه غربی در ديدار کرده بود. این در حالی است که دولت اسرائيل از اين ديدار انتقاد کرده است.


دولت آمريکا کوشيده است تا با فاصله گرفتن از تماس جيمی کارتر با رهبران حماس فاصله گرفته و اعلام کرده است اقدامات رييس جمهوری اسبق آمريکا ابتکار عمل شخصی وی برای برقراری صلح در خاورميانه است.اسرائيل و آمريکا حماس را گروهی تروريستی می دانند.


مذاکره اسرائيل با حماس


از سوی دیگر جيمی کارتر از اهداف سفر خود به خاورمیانه دفاع کرده است. آقای کارتر روز پنجشنبه در دانشگاه آمريکن يونيورستی در قاهره گفت:«توافق بدون حضور طرف های اصلی غير قابل دسترسی است، مگر اين که برای دستيابی به توافق با اين گروه ها گفت وگو کرد».


  • «برخی از مقام های اسرائيلی را می شناسم که تمايل دارند تا با حماس وارد گفت وگو شوند و اين مذاکرات احتمالا در آينده نزديک رخ خواهد داد».
جیمی کارتر، رییس جمهوری اسبق آمریکا

آقای کارتر، ۸۴ ساله که در فاصله سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ رياست جمهوری آمريکا را به عهده داشته، افزود:«بايد حماس در اين گفت وگو های مشارکت کند. آنها بايد به نحوی در روند مشارکت داده شوند».


جيمی کارتر همچنين روز پنجشنبه گفت که او برخی از مقام های اسرائيلی را می شناسد که تمايل دارند تا با حماس وارد مذاکره شوند و اين احتمالا در آينده نزديک رخ خواهد داد.


در همين حال، الی ييشای، معاون نخست وزير اسرائيل، نيز گفت: که وی از جيمی کارتر در خواست کرده است تا به رهبران حماس بگويد که اسرائيل تمايل دارد درباره تبادل زندانيان با اين گروه وارد مذاکره شود.


الی بيشای افزود: او در خواست کرده است تا برای آزادی گلياد شاليت، سرباز اسرائيلی که در اسارت حماس به سر می برد، با این گروه مذاکره کند.


از سوی ديگر حماس روز جمعه اعلام کرد که گل در اوايل هفته جاری به مناطق فلسطينی با وی ديدار کرد.


اين مقام اسرائيلی همچنين تاکيد کرد در صورت ملاقات با مقام های حماس، با آنها در باره درگيری های اسرائیل-غزه مذاکره نخواهد کرد، چرا که نمی خواهد ممنوعيت دولت اسرائيل برای مذاکره با اين گروه را نقض کند.


در همين زمينه، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، اعلام کرده است که در جريان سفر جيمی کارتر به منطقه با وی ديدار نخواهد کرد تا اين تصور ايجاد نشود که او با حماس مذاکره می کند.


موسی ابو مرزوق، معاون بخش سياسی دفتر حماس در سوريه به آسوشيتد پرس گفت:«کاهش تنش ها بین حماس و اسرائيل و همچنين سرنوشت گلياد شالیت در گفت وگوی جيمی کارتر و خالد مشعل مورد بحث قرار خواهد گرفت».


حماس در انتخابات پارلمانی مناطق فلسطينی در سال ۲۰۰۶ به پيروزی دست يافت. اما منازعه بر سر تقسيم قدرت با محمود عباس، رهبر فتح، باعث شد که از دولت کنار گذاشته شود.


از ماه ژوئن سال گذشته ميلادی، حماس، رقيب سکولار خود يعنی سازمان فتح را از نوار غزه به بيرون راند و کنترل اين منطقه را کاملا به دست گرفت.


سازمان فتح به رهبری محمود عباس نيز هم اکنون کنترل بخش ديگری از سرزمين های فلسطينی را در سوی غربی رود اردن در دست دارد.


اسرائيل با حمايت بين المللی حماس را تحريم کرد. اين اقدام اسرائيل باعث شده است تا بيش از يک ميليون و چهارصد هزار نفر ساکنان نوار غزه با با فقر مضاعف رو به رو شوند.


XS
SM
MD
LG