لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

پایان ریاست خاموشی بر اتاق بازرگانی ایران


آقای نهاونديان فارغ التحصيل اقتصاد از دانشگاه های آمريکا است و سال ها معاون وزير بازرگانی بوده است.
آقای نهاونديان فارغ التحصيل اقتصاد از دانشگاه های آمريکا است و سال ها معاون وزير بازرگانی بوده است.

محمد نهاونديان روز سه شنبه ۲۲ خرداد ماه توانست با پيروزی در انتخابات رياست اتاق بازرگانی ايران، جایگزین علينقی خاموشی شود که ۲۶ سال رياست اين نهاد مهم بخش خصوصی را به عهده داشت.


دراين رای‌ گيری که در محل اتاق ايران برگزار شد، محمد نهاونديان با رای ۱۶۶ نماينده شهرستان ها و تشکل‌ها، رييس بزرگترين نهاد بخش خصوص کشور شد و علينقی خاموشی، رييس سابق اتاق بازرگانی ايران، با ۹۹ رای، شکست را پذيرفت.


اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران با بيش از ۵۵ هزار عضو يکی از بزرگترين نهاد های اقتصادی بخش خصوصی ايران محسوب می شود.


به گزارش خبرگزاری فارس، ۳۱۵ نفر در انتخابات رياست اتاق ايران حق ‌رای داشتند که حدود ۱۹۳نفر از هيات نمايندگان شهرستان‌ها، ۶۵ نفر نمايندگان تشکل‌های اقتصادی و ۶۰ نفر اعضای هيات رييسه اتاق تهران، که شامل ۲۰ نفر نماينده دولت و ۴۰ نفر نماينده بخش خصوصی بودند.


بيش از ۵۵ هزار عضو ۳۰ اتاق بازرگانی از طريق انتخابات اعضای هيئت نمايندگان اتاق های بازرگانی را مشخص می کنند. اتاق تهران با بيش از ۱۹هزار عضو بالاترین رقم اعضا را در ميان ۳۰ اتاق بازرگانی ايران دارد.


علينقی خاموشی که طی سال های پس از انقلاب رياست اتاق ايران برعهده داشته از چهره های پرنفوذ هيات موتلفه ايران است

اعضای اتاق های بازرگانی با شرکت در انتخابات‌ اعضای هيئت نمايندگان اتاق ها را مشخص و هيئت نمايندگان هم يک نفر را به عنوان رييس اتاق ها انتخاب می‌کنند. درمجموع در ۳۰ اتاق بازرگانی سراسر کشور ۴۹۵ نفر به عنوان اعضای هيئت ‌نمايندگان انتخاب خواهند شد.


علينقی خاموشی که طی سال های پس از انقلاب رياست اتاق ايران برعهده داشته از چهره های پرنفوذ هيات موتلفه ايران است که سابقه يکدوره حضور مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.


مثلث رقابت


در اين اتنخابات محسن مهر عليزاده کانديدای گروه «خواستاران تحول در اتاق های بازرگانی» جريان نزديک به اصلاح طلبان به نفع آقای نهاونديان کانديدای گروه «نوآفرينان» از اين رقابت کناره گيری کرد. همچنين در اين انتخابات گروه «مجمع فعالان توسعه» از آقای خاموشی حمايت می کرد.


«نوآفرينان» متشکل از گروهی از اعضای سابق مجمع فعالان توسعه چون، محمد نهاونديان، يحيی آل اسحاق، علاء مير محمد صادقی است که پیشتر تصميم گرفتند با تشکيل اين گروه از جريان مسلط نزديک به هيات موتلفه در«مجمع فعالان توسعه» جدا شوند.


آقای نهاونديان فارغ التحصيل اقتصاد از دانشگاه های آمريکا است و سال ها معاون وزير بازرگانی بوده است. او در جريان انتخابات رياست جمهوری از علی لاريجانی حمايت کرد و مدتی نيز با وی در شورای امنيت ملی همکاری می کرد.


آقای نهاونديان در سال ۱۳۸۴ به عنوان رييس اتاق تهران انتخاب شد.


XS
SM
MD
LG