لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

تحقيق درباره نابودی نوارهای بازجويی «سیا» آغاز شد


مايکل هايدن رييس سازمان اطلاعات و امنيت آمريکا، سيا، می گوید سازمانش به طور کامل با تحقیقات همکاری خواهد کرد.
مايکل هايدن رييس سازمان اطلاعات و امنيت آمريکا، سيا، می گوید سازمانش به طور کامل با تحقیقات همکاری خواهد کرد.

وزارت دادگستری آمريکا روز شنبه اعلام کرد: تحقيقات اوليه درخصوص نابودی دو نوار ويدئويی بازجويی ها از مظنونان القاعده را آغاز کرده است.


برايان روهرکاسس، سخنگوی وزارت دادگستری آمريکا، گفت مراحله اوليه تحقيقات درباره نوارهای بازجويی آغاز شده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، در اين مرحله وزارت دادگستری با ارزيابی مدارک و اسناد موجود درباره ادامه تحقيقات در اين خصوص تصميم گيری خواهد کرد.


مايکل هيدن رييس سازمان اطلاعات و امنيت آمريکا، CIA، طی بيانيه ای اعلام کرد که سازمانش با استقبال از اين تحقيقات، به طور کامل در اين زمينه همکاری خواهد کرد.


پیشتر، رهبران حزب دموکرات آمريکا در کنگره، خواستار انجام تحقيقات در مورد نابودی نوارهای ويديويی شده بودند که بازجويی خشونت آميز مظنونين به تروريست توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا - سيا - در آنها ثبت شده است.


ادوارد کندی از مقامات ارشد حزب دموکرات در کنگره آمريکا، به شدت از دولت اين کشور انتقاد کرده و گفته بود: «دولت بوش در شش سال گذشته ايده آل های ما و قانون را زير پا گذاشته است.»


در همين حال جين هارمن از دموکرات های ارشد مجلس نمايندگان، گفت که وی در فوريه ۲۰۰۳ از سازمان CIA درخواست کرده تا هيچ نوار و فيلمی را از بين نبرند.


برخی از مقامات دموکرات می گويند که به نظر می رسد CIA اين نوارها را مدت ها از مقام های رسمی از جمله دادگاه فدرال مخفی نگه داشته است.


کارل ليون، سناتور دموکرات و رييس کميته نيروهای مسلح سنا، به خبرنگاران گفت که توضيح سازمان سيا در مورد علت از بين بردن نوارها غير قابل قبول است .


سازمان سيا اعلام کرده بود که برای حفاظت از هويت بازجويان اين نوارها را از بين برده است.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که بارها اعلام کرده، آمريکا کسی را شکنجه نمی کند، گفته است که از وجود چنين نوارهايی و يا تخريب آنها اطلاعی نداشته است.


جرج بوش از هواداران سر سخت برنامه بازجويی CIA بوده و گفته است که از طريق اين بازجويی ها اطلاعاتی به دست آمده که به دستگيری اعضای القاعده کمک کرده است.


مايکل هيدن، رييس سازمان سيا در نامه ای به کارکنان اين سازمان اعلام کرد که نوارهای ويدئويی اين بازجويی ها که در سال ۲۰۰۲ ميلادی، بعد از دستگيری ابوزبيده، از فرماندهان القاعده آغاز شده بود، نابود شده اند.


به گفته آقای هيدن، برنامه اين بازجويی ها که منتقدين آنها را «همراه با شکنجه» توصيف می کنند، در فاصله کوتاهی بعد از آغاز در سال ۲۰۰۲، در همان سال متوقف شده اند و نوارهای بازجويی ها هم در سال ۲۰۰۵ نابود شده اند.


تخريب اين نوارها در زمانی اتفاق افتاده است که گروه های حقوق بشر و وکلای زندانيان، CIA را به استفاده از روش های خشونت آميز و شکنجه برای بازجويی متهم کرده بودند.


CIA در بازجويی های خود از روش هايی مانند «شبيه سازی غرق شدن – waterboarding» استفاده کرده است.


بسياری از کشورهای جهان، نمايندگان آمريکايی و فعالان حقوق بشر می گويند که «شبيه سازی غرق شدن»، يک شکنجه محسوب می شود


XS
SM
MD
LG