لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

آيت‌الله دستغيب: هيچ مجتهد عادلی حصر موسوی و کروبی را امضا نمی‌کند


آيت‌الله علی‌محمد دستغيب، مرجع تقليد مقيم شيراز، روز پنجشنبه در پيامی به ميرحسين موسوی به مناسبت در گذشت پدرش، با انتقاد از حصر خانگی ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی، گفته است: «هيچ مجتهد عادلی اين حصر را امضاء‌ نمی کند.»

به گزارش «حديث سرو»، وب‌سايت نزديک به آيت الله دستغيب، این مرجع تقلید و عضو مجلس خبرگان رهبری، در اين پيام ضمن تمجيد از شخصيت ميرحسين موسوی، در گذشت پدر وی را تسليت گفته است.

آيت الله دستغيب در ادامه، حصر خانگی ميرحسين موسوی را «غير شرعی، غير قانونی و غير انسانی» دانسته است.

ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی از زمان برگزاری تجمع های اعتراضی ۲۵ بهمن سال گذشته در «حصر» خانگی به سر می برند و ارتباط انها با بيرون توسط نيروهای امنيتی قطع شده است.

آيت الله دستغيب در پيام خود گفته است: «هرچند فعلاً جنابعالی در حصر غير شرعی و غير قانونی بلکه غير انسانی می باشيد امّا در واقع و حقيقت آزاديد، و هر چند مطرود شده، غير شرعی و غير قانونی می‌باشيد امّا در قلب با صفای مردم مؤمن، و مردم آزاده جا داريد.»

اين عضو مجلس خبرگان رهبری در اين پيام همچنين از حکومت جمهوری اسلامی خواسته است تا به حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان پايان دهد.

آيت الله دستغيب گفته است: «اينجانب از هیأت حاکمه می خواهم که به حصر شما و همسر محترمه تان و حجّت الاسلام و المسلمين کروبی و همسر ايشان پايان دهند و بدانند که هيچ مجتهد عادلی اين حصر را امضاء‌ نمی کند. اگر به نظر آنها شما متّهم به جرمی می باشيد چرا شما و آقای کروبی را در دادگاه صالح در نزد مجتهد عادل نمی‌آورند تا بتوانيد از خود دفاع کنيد، و همه بشنوند و ببينند که اين همه اتّهامات از کجا پيدا شده است.»

آيت الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقليد قم نيز در پيامی درگذشت پدر مير حسين موسوی را تسليت گفته و ابراز اميدوارم کرده است که حصر و «محدوديت ‌های غيرشرعی، غيراخلاقی و غيرقانونی» عليه ميرحسين موسوی پايان يابد.

آيت الله بيات زنجانی خطاب به ميرحسين موسوی گفته است: «اميدوارم که حصرها و محدوديت‌های غيرشرعی، غيراخلاقی و غيرقانونی ايجاد شده برای شما، هر چه زودتر خاتمه يابد تا مردم بتوانند هر چه بيشتر از افکار و توانائی هايتان، بهره مند گردند.»

به دنبال حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان حکومت ايران، در اوايل اسفندماه سال گذشته آيت الله دستغيب به همراه آيت الله يوسف صانعی و آيت الله اسدالله بيات، از مراجع تقليد منتقد حکومت، در بيانيه های جداگانه ای به اين اقدام حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

مير اسماعيل موسوی پدر ميرحسين موسوی، روز چهارشنبه، در منزل خود در تهران به دليل کهولت سن درگذشت و روز پنجشنبه ماموران امنيتی جمهوری اسلامی از مراسم تشييع جنازه وی جلوگيری کرده و دست‌کم هفت تن از حاضران در اين مراسم را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش وب سايت «کلمه» تعدادی از بازداشت شدگان هم‌اینک آزاد شده اند، اما ميرمحسن و مير اسماعيل، برادرزاده‌های میرحسین موسوی، و سيد مهدی موسوی، ديگر عضو اين خانواده، در بازداشت به سر می برند و خبری از آنها در دست نيست.

به گزارش «کلمه»، پس از درگذشت مير اسماعيل موسوی، چهارشنبه شب ميرحسين موسوی به همراه زهرا رهنورد و تعداد زيادی از نيروهای امنيتی برای مدتی کوتاه بر سر پيکر پدرش حاضر شده است.

تاکنون تعدادی از مراجع تقليد و شخصيت های اصلاح طلب در پيام های تسليت های خود به مناسبت درگذشت مير اسماعيل موسوی از حصر ميرحسين موسوی انتقاد کرده اند.

وب سايت «کلمه» در گزارشی درباره زندگی پدر مير حسين موسوی نوشته است: «ميراسماعيل موسوی خامنه که متولد سال ۱۲۸۷ بود، پدر دو شهيد بوده و نسبت دور خانوادگی با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، داشته است.»

اين وب‌سايت اضافه کرده است: به دليل همين نسبت خانوادگی و همچنين «جايگاه خاص» ميراسماعيل موسوی در خامنه، در دوران انقلاب، آقای خامنه‌ای مدتی در خانه او پناه گرفته است.
XS
SM
MD
LG