لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

انتخابات مقدماتی آمریکا در نیو همشایر آغاز شد


رأی گیری روز سه شنبه ایالت نیوهمشایر دومین گام از مبارزات انتخاباتی ایالت به ایالت محسوب می شود.
رأی گیری روز سه شنبه ایالت نیوهمشایر دومین گام از مبارزات انتخاباتی ایالت به ایالت محسوب می شود.

در حالی که آخرین نظرسنجی ها حکایت از جلو افتادن باراک اوباما از هيلاری کلينتون و جان مک کین از میت رامنی دارد، انتخابات تعیین نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در دومین ایالت آمریکا در حال برگزاری است.


دلیل اهمیت انتخابات در ایالت های آیووا و نیو همشایر آن است که این امکان را برای نامزدهای هر دو حزب فراهم می کند تا با تبلیغات ناشی از موفقیت خود توجه بیشتری را در سطح آمریکا نسبت به نامزدی خود جلب کنند.


در انتخابات ایالت آیووا که روز پنج شنبه برگزار شد، باراک اوباما و مایک هاکبی از دو حزب دموکرات و جمهوریخواهان بیشترین آرا را به دست آوردند.


آخرین نظرسنجی ها که روز سه شنبه منتشر شد حاکی از جلوتر بودن باراک اوباما (دموکرات) و جان مک کین (جمهوریخواه) نسبت به رقبای هم حزبی شان است.

آخرین نظرسنجی ها که روز سه شنبه منتشر شد حاکی از جلوتر بودن باراک اوباما (دموکرات) و جان مک کین (جمهوریخواه) نسبت به رقبای هم حزبی شان است.


پیش از آغاز انتخابات نیوهمشایر، باراک اوباما ۱۳ درصد از هیلاری کلینتون جلوتر بود. در بین نامزدهای جمهوریخواهان نیز جان مک کین، پس از ماهها کارزار سخت انتخاباتی، موفق شد از میت رامنی پیشی بگیرد و ۳۶ درصد آرا را در نظرسنجی ها به خود اختصاص دهد.


تحلیل های آماری انتخابات ایالت آیووا نشان داد که باراک اوباما، به جز دو گروه، بیشترین رأی را از تمامی گروه های رأی دهنده دریافت کرده است. هیلاری کلینتون در بین دو گروه «زنان» و «رأی دهندگان بالای ۶۵ سال» نفر اول محسوب می شد.


رأی گیری روز سه شنبه ایالت نیوهمشایر دومین گام از مبارزات انتخاباتی ایالت به ایالت محسوب می شود.


پنج شنبه گذشته در انتخابات ایالت آیووا باراک اوباما، جان ادواردز و هیلاری کلینتون به ترتیب سه نفر نخست حزب دموکرات بودند و مایک هاکبی و میت رامنی دو برگزیده جمهوریخواه محسوب شدند.


به نظر می رسد هیلاری کلینتون و میت رامنی، که هر دو در انتخابات ایالت آیووا نفر دوم حزبشان شدند، بیشترین فشار را در انتخابات نیوهمشایر متحمل می شوند. آن دو باید تلاش های خود را جانی دوباره بخشند و به نتایجی بهتر دست یابند.


انتخابات آمریکا


رقابت های انتخابات رياست جمهوری ایالات متحده که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، شامل چهار مرحله می شود: انتخابات مقدماتی در انجمن های حزبی برای تعیین نامزدها؛ تشکیل کنوانسیون های ملی برای تعیین روش های مشترک و معرفی نامزد رسمی هر یک از دو حزب در انتخابات عمومی؛ رقابت دو نامزد رسمی در سراسر کشور برای شش تا هشت ماه؛ و مجمع انتخاباتی، که تعداد اعضای هر ایالت در آن مجمع برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در دو مجلس کنگره.


در نخستین مرحله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقابت ها به صورت ایالت به ایالت انجام می شود. اما معمولا نگاه ها در ابتدا به سوی انتخابات دو ایالت آیووا و نیوهمشایر دوخته می شود.

در نخستین مرحله، انتخابات ایالت به ایالت برگزار می شود. اما معمولا نگاه ها در ابتدا به سوی انتخابات دو ایالت آیووا و نیوهمشایر دوخته می شود.


انتخابات حزبی پس از این دو ایالت در سایر ایالت های آمریکا برگزار خواهد شد. بنابر این همه نامزدها می کوشند در انتخابات این دو ایالت جزو حذف شدگان نباشند.


دو نامزد نهایی، از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در انتخابات پایانی در ماه نوامبر (یازده ماه دیگر) به رقابت خواهند پرداخت.


موضوعات بسیاری هستند که موضع گیری هر یک از نامزدها در باره آن می تواند میزان محبوبیت او را کاهش یا افزایش دهد. از جمله این موضوعات می توان به سیاست خارجی ایالات متحده اشاره کرد.


در محور سیاست خارجی، دو موضوع عراق و چگونگی مواجهه با ایران بیشترین نگاه ها را متوجه خود کرده و بیشترین بحث ها را در کارزار انتخاباتی برانگیخته است.


دموکرات ها از برقراری تماس مستقیم با ایران، سوریه و کره شمالی، حمایت می کنند.


جرج بوش، رییس جمهوری فعلی آمریکا، از حزب جمهوریخواه است. اما اکثریت دو مجلس کنگره، پس از انتخابات میان دوره ای سال گذشته، در اختیار دموکرات هاست.


XS
SM
MD
LG