لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۳

آمريکا انفجار بمب در مراسم رژه نیروهای مسلح در مهاباد را محکوم کرد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه انفجار بمب در مراسم رژه نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران در شهرستان مهاباد که ۱۲ کشته و ۷۵ مجروح بر جای گذاشت را محکوم کرد.

هيلاری کلينتون در بيانيه ای در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درنيويورک اعلام کرد:«انفجار بمب در مراسم رژه (نيروهای نظامی) در مهاباد که امروز شهروندان ايرانی را هدف قرار داد را محکوم می کنم و با مجروحان و کسانی که عزيزان خود را از دست داده اند ابراز همدردی می کنم».

در بخش ديگری از بياينه هيلاری کلينتون آمده است: آمريکا خشونت عليه شهروندان بيگناه و تروريسم را در هرشکلی و در هر مکانی محکوم می کند. اين حمله، بارديگر تاکيدی بر اين نکته است که جامعه بين المللی نياز دارد تا با همکاری با يکديگر با تروريسم که جان بيگناهان را در سراسر جهان تهديد می کند، مبارزه کند.

روز چهار شنبه انفجار بمبی در ۵۰ متری مراسم رژه نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران در شهرستان مهاباد تا کنون ۱۲ کشته و ۷۵ مجروح بر جای گذاشته است. استاندار آذربايجان غربی گفته است که دو نفر از کشته شدگان از همسران فرماندهان ارشد نظامی شهرستان مهاباد هستند.

پيشتر، وحيد جلال زاده، استاندار اين استان گفته بود که دو نفر از کشته شدگان از همسران فرماندهان ارشد نظامی شهرستان مهاباد هستند. وی در گفت و گو با خبرگزاری مهر افزوده بود که حال چهار نفر از مجروحان وخيم است.

استاندار آذربايجان غربی می گويد که در جريان اين انفجار هيچ فرد نظامی کشته نشده است و تمام کشته شدگان، زن بوده اند.

آقای جلال زاده افزوده است: «بمبگذاری شهرستان مهاباد از طريق مواد منفجره‌ای که درون ساک جاسازی شده بود در زمان تماشای رژه نيروهای مسلح رخ داد.»

در همين ارتباط، صلاح الدين خديو، روزنامه نگار در مهاباد، در گفت و گو با راديو فردا گفت: «اين انفجار پيش از ظهر امروز در فلکه مادر مهاباد اتفاق افتاد. شيئی انفجاری طوری جاگذاری شده که بيشتر تلفات از زنان و بچه ها بوده اند.»

وی اظهار داشت: در سال های اخير چنين انفجارهايی در مهاباد سابقه نداشته و آخرين مورد آن در سال ۱۳۶۶ بوده که در جريان راهپيمايی ۱۳ آبان آن سال بمب منفجر شد.

آقای خديو افزود: هنوز کسی مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است ولی مقامات استانداری می گويند که کار ضد انقلاب بوده ولی مردم با تعجب، شک و ناباوری به اين پديده نگاه می کنند و هنوز از طرف مردم کسی به عنوان مسئول اين کار نام برده نمی شود.

در همين حال، خبرگزاری مهر گزارش داده است: «شدت انفجار که در محل استقرار بانوان در مراسم سان و رژه نيروهای مسلح در مهاباد روی داد به حدی بود که بر تعداد مجروحان حادثه پس از يک ساعت از وقوع اقدام تروريستی همچنان افزوده می شود.»

گزارش تلويزيون عرب زبان العالم وابسته به صدای و سيمای جمهوری اسلامی حاکی است که اين انفجار ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه صبح روز چهارشنبه رخ داد.

خبرگزاری فارس که نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است نيز از قول مدير کل سياسی و انتظامی استاندار آذربايجان غربی گفته که اين عمليات انتحاری بوده است.

فخر علی نيکبخت افزوده است: «مسئولان اطلاعاتی استان اقدامات خود را برای يافتن گروهگ مغرض آغاز کردند ولی هنوز در اين ارتباط اطلاع موثقی در دست نيست.»

پيشتر نيز استاندار آذربايجان غربی «ضد انقلاب» را عامل اصلی اين حادثه معرفی کرده و گفته بود: «متاسفانه آنچه از ظاهر امر پيداست اين بار نيز ضد انقلاب با نفوذ در بين مردم و بانوان حاضر در مراسم سان ورژه نيروهای مسلح چهره کريه خود را نشان داد.»

صفر عيسی زاده، نماينده مياندوآب در مجلس شورای اسلامی، نيز در گفت و گو با راديو فردا مدعی شد که «بمب گذاری مهاباد از سوی ايادی آمريکا و اسرائيل صورت گرفته و دشمنان آن را طرح ريزی کرده بودند.»

اين نماينده مجلس همچنين اعلام کرد که يک نفر در رابطه با اين بمبگذاری دستگير شده است.هنوز هيچ فرد يا گروهی مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است.

شهرستان مهاباد که ساکنين آن کرد و سنی مذهب هستند در جنوب استان آذربايجان غربی واقع شده و ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارد.اين منطقه از جمله نقاطی است که کردهای شورشی وابسته به پژاک در آن فعال هستند و عليه جمهوری اسلامی ايران می جنگند.

هر سال در روز ۳۱ شهريور و همزمان با آغاز جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق نيروهای مسلح جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری رژه می کنند.
XS
SM
MD
LG